گلچین آثار ارسالی به جشنواره (4)

از خوشه های خشم آمریکایی تا پایتخت ایرانی

نویسنده:

زمان انتشار: ۲۲:۴۸ ۱۳۹۳/۰۱/۱۲

قصه فیلم خوشه های خشم در مورد خانواده زحمت کش و معمولی امریکایی است. که بعد از بیرون شدن از مزرعه خود مجبور به مهاجرت از شهر خود به سمت کالیفرنیا می باشند و در این مسیر باید با ماشین شبهه کامیون خود مسیری سخت را بپیمایند، شخصیت زن خانواده که محور اصلی خانواده نیز هست مسئولیت اصلی بیکاری پدر عمو و فرزندان را بر دوش میکشد و در تمامی صحنه ها روح با اقتدار و عزت نفس خانواده زحمت کش امریکایی را می توان در چهره های افراد نظاره گر باشیم

رسانه ملی و یا تلویزیون در زمان هایی بهترین ابزار برای تاثیر مستقیم گذاشتن بر مخاطب بود به دلیل منحصر به فرد و بی رغیب بودن ان ، اما اکنون در شرایطی به سر می بریم که رسانه ها و ابزار های مختلفی می توانند با ان رقابت کنند و به راحتی گوی سبقت را از این رسانه بربایند .

این شرایط چندسالی است که در کشور ما نیز حائز اهمیت گشته و مدیران و سازندگان به این موضوع واقف شده اند که دیگر با هر وسیله ای نمی توان نظر مخاطب را جلب نمود و در این میان ایام مناسبتی و ویژه نیز به این فرایند سرعت بیشتری بخشیده اند .

سریال سازی برای ایام نوروز نیز یکی از همین مناسبت ها است که می توان برای نمونه موفق این برنامه ها  به سریال پایتخت اشاره کرد ، سریال پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم سریالی که در سه سال گذشته برنامه ویژه تلویزیون در ایام نوروز بوده است. و از این لحاظ می توان ان را یکی از بهترین سریال های مناسبتی در حوزه طنز خواند که توانسته با استقبال مخاطبین به سومین سری از مجموعه خود برسد. سریالی که خیلی از مخاطبین علت توجه به ان را نمایش درستی از روابط خانواده های ایرانی ، احترام به بزرگتر ها ، توجه به اخلاقیات ادب و .. می دانند.

اما در این میان نکات ویژه ای را می توان برای این سریال در نظر گرفت که شاید از دید مخاطبین دور مانده است و شاید این موارد باشند که قدرت تاثیر گزاری را در این سریال بسیار بالا برده است.

موضوع این سریال در مورد خانواده نقی معمولی است که در زندگی روزمره خود دچار مشکلات و در طول این سریال با اتفاقات ساده زندگی خود لحظات شادی رو به وجود می اورند .

این خصلت معمولی بودن در زندگی این افراد از نکاتی است که توجه بسیاری از خانواده های ایرانی را به خود جلب نموده و تعداد بسیاری از خانواده های جامعه ما را  که از این طبقه اجتماعی هستند توانسته با خود همراه سازد

ساده بودن شخصیت ها در این سریال و حتی مثبت بودن انها نکته بسیار ویژه ای است به گونه ای که در این سریال شخصیت منفی بسیار کم دیده می شود ، خانواده ای که با وجود داشتن مشکلات فراوان چه در حوزه پیش امد های زندگی روزمره و چه در حوزه های اقتصادی توانسته اند عزت نفس خود را حفظ نمایند . این نکته بسیار حائض اهمیت است که اصولا ما در جامعه ایرانی نیازمند به تمجید و تحقق عزت نفس افراد جامعه هستیم . از جهاتی دیگر زن خانواده که نمادی از محور اصلی و یا به عبارتی ستون خانواده است شخصیتی بسیار تاثیر گزار و صاحب تدبیر است که با وجود زحمات فراوان هیچ گونه شکایت و یا شکویه از سوی او نمی بینیم و این می تواند نماد بسیار درستی از بانوان این سرزمین باشد .

نمونه ای از این ترکیب خانواده گی امید بخش را می توانیم در فیلم مشهور جان فورد خوشه های خشم ببینیم (بر اساس رمان جان اشتاین بک  ، این رمان در محکومیت بی‌عدالتی و روایت سفر طولانی یک خانواده تنگدست آمریکایی است که به امید زندگی بهتر از ایالت اوکلاهما به کالیفرنیا مهاجرت می‌کنند اما اوضاع آن‌گونه که آن‌ها پیش‌بینی میکنند پیش نمی‌رود. اتفاقات این رمان در دهه سی میلادی و در سال های پس از بحران اقتصادی بزرگ آمریکا روی می‌دهد. )

او در این فیلم که در زمان مشکلات فراوان اقتصادی و اجتماعی امریکا ساخته شده است توانسته به بهترین شکل روح همراه با عزت نفس قشر زحمت کش جامعه را به تصویر بکشد . قصه فیلم خوشه های خشم در مورد خانواده زحمت کش و معمولی امریکایی است.  که بعد از بیرون شدن از مزرعه خود مجبور به مهاجرت از شهر خود به سمت کالیفرنیا می باشند و در این مسیر باید با ماشین شبهه کامیون خود مسیری سخت را بپیمایند، شخصیت زن خانواده که محور اصلی خانواده نیز هست مسئولیت اصلی بیکاری پدر عمو و فرزندان را بر دوش میکشد و در تمامی صحنه ها روح با اقتدار و عزت نفس خانواده زحمت کش امریکایی را می توان در چهره های افراد نظاره گر باشیم . حتی احترام فراوانی که تمامی افراد خانواده به پدر بزرگ غیر هوشیار و مریض خانواده که رگه هایی از طنز هم در او می باشد نمادی از  احترام به سنت ها و عقاید  این خانواده است .

جان فورد در این فیلم که بر اساس رمان جان اشتاین بک بود توانست بر خلاف فضای غالب رمان که به سیاه نمایی جامعه امریکایی پرداخته است ، این فضا را در فیلم به بهترین نحو یعنی امید زندگی بهتر نمایش دهد و با این کار توانست نظر هیئت اسکار را نیز جلب نمایید و اولین اسکار را  برای رکوردار جوایز اسکار به ارمغان اورد .

در سریال پایتخت ما می توانیم نمونه از این مفاهیم را در شکل بومی سازی شده و در قالب طنز به بهترین شکل نظاره گر باشیم

این سریال  با ارتباط مستقیمی که با مشکلات مردم در جامعه دارند و روح امید بخش توانسته جلب رضایت مخاطبین را داشته باشد و جزوه معدود سریال هایی است که طنز و خنداندن مخاطب محوریت قرار نگرفته و قالب کلیشه ای طنز در صدا و سیما را شکسته است .

در شرایط  طنز که ما به راحتی می توانیم بسیاری از حرف ها و مشکلات جامعه خود را حل نماییم اما در این میان روح حاکم بر این عقیده که داشتن فضای خوش و طنز باید خالی از موضوعات و مفاهم بنیادی باشد معضل اصلی و ریشه ای این گونه برنامه سازی هاست ، موضوعی که در بسیاری از فیلم های صدا و سیما و به نحوه عجیبی در سینمای کشور ما گم شده است. مدت بسیاری است که این گونه برنامه سازی به نام شعار از ریشه نفی میگردد.

حضور چهره های خاکستری بن مایه اصلی داستان های تلویزیونی گشته به حدی این شرایط وخیم هست که ما حتی در سریال های طنزی که در تلویزیون ساخته می شود نیز این شخصیت ها را به صورت گسترده ای می بینیم این نکته حائز اهمیت است که ما در برنامه های طنز به دلیل شرایط خاص به راحتی می توانیم از نمایش چهره های خاکستری و نسبی جلو گیری نماییم و به مفهوم های صریح و بی پرده اشاره نماییم .

تحلیل این شرایط و اینگونه برنامه سازی را می توان در این نکته جست و جو کرد که بیشتر فیلمنامه های سریال های طنز ما در صدا و سیما به دست عده ای خاص نوشته می شود و این سبک زندگی و سبک رفتار می تواند مربوط به قشری خاص باشد که از عموم جامعه به دور هستند ، و بسط ان به زندگی مردم ایران ظلم بزرگی است بر این ملت که با توجه به تاثیر رسانه ملی و حوزه طنز این ذائقه فرهنگی است که دارد بازیچه رفتار غلط و خود شیفتگی انان می شود .

۱ دیدگاه

    محمد حسين :

    از نوشته شما لذت بردم. خسته نباشيد

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

مطالب مرتبط

مطالب پربازدید

مصاحبه