جامعه ی مصرفی

منبع: ترجمان

نویسنده کتاب: نوا. آر. گوردین

زمان: 1997

زمان انتشار: ۱۸:۰۴ ۱۳۹۳/۰۷/۱۳

جامعۀ مصرفی، ویراستۀ: نوا آر. گودوین، فرانک آکرمن و دیوید کای‌رون، انتشارات آیسلند، 1997، 386 صفحه.

 Neva R. Goodwin, Frank Ackerman, and David Kiron (eds.), The Consumer Society, ISLAND PRESS, 1997.

جان کنت گالبرایت استاد فقید دانشگاه هاروارد در پیش‌گفتار کتاب جامعۀ مصرفی ادعا کرده است اقتصاد در هیچ موضوعی به اندازۀ رویکردش در بررسی رفتار مصرفی، انگیزه‌های مصرف و جامعۀ مصرف‌گرا دچار تناقض نیست. این عبارات تکان دهنده بیان مختصر نتیجه‌ای است که ویراستاران این کتاب سعی دارند مخاطبشان در پایان کار به آن دست یابد.
کتاب جامعۀ مصرفی دومین عنوان از مجموعۀ شش جلدی «یافته‌های نو در تفکر اقتصادی[1]» است و در ده بخش تنظیم شده است. هر بخش آن با یادداشتِ یکی از ویراستاران اصلی یا اندیشمندی از حوزۀ مصرف آغاز می‌شود و سپس چکیده‌ای کوتاه (اغلب چهار یا پنج صفحه) از مهمترین و تأثیرگذارترین نوشته‌های (اکثراً مقاله) این حوزه در اختیار خواننده قرار داده می‌شود.
نوا آر. گودوین سرویراستار مجموعۀ یافته‌های نو در تفکر اقتصادی از ویراستاران همکار در این کتاب نیز هست. او که داری دکتری اقتصاد از دانشگاه بوستون[2] است تلاش علمی خود را صرف ساماندهی و نهادینه‌ ساختن «اقتصاد زمینه‌ای[3]» کرده است. از نظر او اقتصاد زمینه‌ای نوعی تلاش برای تئوری پردازی اقتصادی است که نسبت به پاردایم اصلی علم اقتصاد ارتباط بیشتری با دغدغه‌های واقعی دنیای معاصر دارد. گودوین از مدیران همکار «موسسه محیط‌ زیست و توسعۀ جهانی[4]» ویراستار و نویسنده‌ای پر کار تلقی می‌گردد که برخی از مهمترین آثار او عبارتند از:  اقتصاد خرد در زمینه[5]،  اقتصاد کلان در زمینه[6] و مجموعه شش جلدی تحولِ ارزش‌ها برای دنیای سرمایه‌داری[7]
دیگر ویراستار این کتاب فرانک آکرمن، دانش‌آموختۀ اقتصاد از دانشگاه هاروارد[8]، بیشتر به‌دلیل فعالیت‌هایش دربارۀ «اقتصاد محیط‌ زیست[9]»  ‌به‌ویژه در زمینۀ رابطۀ توسعه و تغییرات اقلیمی و همچنین انتقادات برجسته‌اش به رویکرد‌های اقلیمی اقتصاد مرسوم در استفادۀ از تحلیل‌های هزینه-فایده شناخته می‌شود. دیوید کای‌رون ویراستار اجرایی مجلۀ مدیریت اسلون ام.آی.تی[10] نیز از ویراستاران این کتاب است. این فارغ التحصیل دکتری فلسفه از دانشگاه روچستر[11]چندی بعنوان پژوهشگر در مدرسه بازرگانی هاروارد فعالیت می‌کرده و هم اکنون با موسسۀ محیط‌زیست و توسعه جهانی همکاری می‌کند.
عناوین بخش‌های این کتاب عبارتند از:
Scope and Definition Consumption in the Affluent Society Family Gender and Socialization The History of Consumer Society Foundations of Economic Theories of Consumption Critiques and Alternatives in Economic Theory Media Advertising and Wants Creation Consumption and the Environment Globalization and Consumer Culture Visions of an Alternative
[1] FRONTIER ISSUES IN ECONOMIC THOUGHT [2] Boston University [3] contextual economics [4]Global Development And Environment Institute, Tufts University [5] Microeconomics In Context [6]Macroeconomics in Context [7] Evolving Values for a capitalist world [8] Harvard University [9]environmental economics [10] executive editor of MIT Sloan Management Review\’s [11] University of Rochester

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

مطالب مرتبط

مطالب پربازدید

مصاحبه