دکتر شریعتی عاشق ایران و فرهنگ ایرانی – اسلامی بود

زمان انتشار: ۱۶:۴۳ ۱۳۹۱/۰۳/۲۹

در آستانه سی و پنجمین سالگرد فوت دکتر شریعتی که در خانه موزه وی برگزار شد، افزود: این روشنفکر مسئول با توجه به زمینه مطالعات خود همواره مقولات را از منظر اجتماعی می دید و سایر حوزه ها را به افرادی که در آن زمینه متخصص بودند واگذار می کرد. وی دیدگاه شریعتی در مواجه با غرب را همانند دیدگاه جلال آل احمد دانست و عنوان کرد: آل احمد برای غرب زدگی معانی مختلفی را در کتاب خود عنوان کرده است که بهترین آن واژه ‘سن زدگی’ است.

به گزارش خبرنگار ایرنا دکتر سیدحسن شهرستانی شامگاه شنبه (27خرداد) در
آستانه سی و پنجمین سالگرد فوت دکتر شریعتی که در خانه موزه وی برگزار شد،
افزود: این روشنفکر مسئول با توجه به زمینه مطالعات خود همواره مقولات را
از منظر اجتماعی می دید و سایر حوزه ها را به افرادی که در آن زمینه متخصص
بودند واگذار می کرد.

وی اظهار داشت: شریعتی به عنوان یک طبیب علوم اجتماعی درد ایران را
در خودباختگی و دوری از اصالت می دانست و بازگشت به فرهنگ ایرانی –اسلامی
را که فرهنگی اصیل است، درمان این درد عنوان می کرد.

شهرستانی ادامه داد: شریعتی حضور هانری کوربن در محضر آیت الله
طباطبائی را مثال بارز این فرهنگ اصیل عنوان می کرد و معتقد بود انسانی که
پشتوانه فرهنگی قدرتمندی داشته باشد و به آن تکیه کند از اعتماد به نفس
بیشتری برخوردار خواهد بود و هیچ گاه اسیر نمی شود و تحت سلطه دیگران قرار
نمی گیرد.

وی دیدگاه شریعتی در مواجه با غرب را همانند دیدگاه جلال آل احمد
دانست و عنوان کرد: آل احمد برای غرب زدگی معانی مختلفی را در کتاب خود
عنوان کرده است که بهترین آن واژه ‘سن زدگی’ است.

وی ادامه داد: همانگونه که حشره سن پوسته ظاهری گندم را حفظ می کند
و به داخل آن آسیب می زند غرب نیز با ظاهری آراسته به بطن جوامع لطمه وارد
می کند.

شهرستانی دیدگاه غرب در مقابل کشورها در نظر دکتر شریعتی را در 2
اصل خلاصه کرد و توضیح داد: شریعتی از خود بیگانگی و به تعبیر خود جن زدگی
را یکی از عوامل گسترش فرهنگ غربی می دانست و غرب را همان جن جوامع می
دانست و معتقد بود که غرب جوامع را به رفتار های غلط وادار می کند.

وی اضافه کرد: شریعتی برخی از روشنفکران را که در اروپا تحصیل کرده
بودند به بلندگوهای غرب تشبیه کرده و عنوان می کرد که این افراد خود نظریه
ای ندارند و تنها وسیله ای برای بیان و نهادینه کردن نظریات غرب در سایر
کشورها هستند.

شهرستانی تلاش های شریعتی برای مقابله با این 2 مورد را ستود و
عنوان کرد: وی به خوبی توانست با استفاده از ادبیات فاخر ایران و پیام های
روشنفکران دینی بسیار خوب استفاده کرده و بت غرب را برای ملت ایران بشکند.

این استاد دانشگاه تفاوت شریعتی با سایر دانشمندان همدوره وی را،
در برداشت اجتماعی او از مذهب و دین دانست و افزود: وی همواره اسلام را از
منظر اجتماعی نگاه می کرد و معتقد بود اگر روح اسلامی در این مسائل جاری
شود تحولی بنیادین رخ خواهد داد.

شهرستانی جامعه ایران را جامعه ای عاطفی دانست و افزود: در این
گونه از جوامع افراد جامعه به سرعت دچار بهت زدگی و خود باختگی در مقابل
تجدد غربی می شوند.

وی بیان داشت: توپ، تانک و تنفگ انگلیسی ها ابتدا در دوره صفوی ها
وارد ایران شد که باصطلاح نمادی از تمدن بود و پادشاهان ایران همانند ناصر
الدین شاه قاجار مسحور ظواهر غرب شده و به دنبال وارد کردن تکنولوژی و دانش
غرب به ایران نبودند.

معاون سابق پژوهش بنیاد ایران شناسی، مشروطه را تحولی بزرگ در
تاریخ ایران برشمرد و اظهار داشت: در این دوره نیز دروازه های فکری ایران
به صورتی افراطی از سوی روشنفکران آن دوره به سوی غرب باز شد و نهضت ترجمه
در کشور پس از آن آغاز شد.

وی اضافه کرد: در این دوره دانش غرب برای کشور ترجمه نشد و افراد تنها به ترجمه کاتالوگ ها پرداختند که هیچ سودی برای کشور نداشت.

شهرستانی با اشاره به سال های ابتدایی شکوفایی حکومت اسلام عنوان
کرد: در آن دوره تنها اصول ترجمه شد که پس از چند سال تمدن اسلام بی نیاز
از ترجمه شد و نظریات خود را به غرب تحمیل کرد.

وی شریعتی را فرزند دوران التهاب، ترس، هیجان و نگرانی دانست و
اظهار داشت: این موارد در تمامی آثار شریعتی موج می زند و وی نسبت به جامعه
و ملت خود احساس پدری داشت که فرزند خود را در حال غرق شدن می بیند و باید
فریاد بزند و طلب کمک کند.

منزل دکتر علی شریعتی، که در فهرست آثار ملی ثبت شده، در خیابان
جمالزادهٔ شمالی، نرسیده به خیابان دکتر حسین فاطمی، کوچهٔ نادر، پلاک ۹،
واقع شده است. در این خانه موزه، برخی از آثار، کتب، مدارک، کتابخانه،
عکس ها و وسایل شخصی دکتر شریعتی به نمایش گذاشته شده است.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

مطالب مرتبط

مطالب پربازدید

مصاحبه