«رساله نکاحیه»؛ کاهش جمعیت ضربه‌ای سهمگین بر پیکر مسلمین

نویسنده:

منبع: وبلاگ قیام لله

زمان انتشار: ۱۵:۵۹ ۱۳۹۲/۰۵/۱

گرچه شاید دیدگاه های مرحوم علامه تهرانی در عرصه های مختلفی تفاوت هایی با نگاه مکتب معیار انقلاب اسلامی داشته باشد، اما به عنوان تنها اثر اعتراضی سال های اجرای بی توجه و کم و کاست سیاست های نظام سلطه ی جهانی در مورد کنتزل جمعیت در کشور است که به همین علت اهمیت دو چندانی می یابد.

«رساله نکاحیه» یا «کاهش جمعیت ضربه‌‏اى سهمگین بر پیکر مسلمین» کتابی است از «علامه سید محمدحسین حسینی طهرانی» که در قالب ۳۴۶ صفحه توسط انتشارات علامه طباطبایی راهی بازار نشر گردیده است.

این کتاب که حاصل سخنرانی های ایشان در رمضان المبارک ۱۳۹۰ هجریّه قمریّه در مسجد قائم طهران است در سال ۱۳۷۳ به وسیله ی ایشان تصیحیح و تکمیل شده است و در اوج اجرای سیاست های کنترل جمعیت به عنوان یک اثر اعتراضی منتشر گردیده است. این کتاب که علاوه بر مقدمه در دو فصل کلی تفسیر آیه ی «و لا یقتلن اولادهن» و «تذییلات» نگاشته شده است، با طرح این موضوع که در اسلام اجازه‌ی کشتن خود نیست چه برسد به فرزند یا دیگری و تحریم عزل در معنای ریختن نطفه در بیرون از رحم آغاز شده است و با ذکر احکام مربوط به آن و دیه و کفاره ی مرتبط با عزل و سقط جنین بجث خود را آغاز کرده است.

سپس ادامه می دهد آنچه در گناه و دیه و کفّاره سقطِ جنین مؤثّر است، همان از بین بردن جنین است در شکم مادر؛ به هر وسیله و به هر کیفیّتى که باشد تفاوتى ندارد. خواه در اثر برداشتن چیز سنگین باشد، و خواه به واسطه خوردن دارو؛ خواه به واسطه استعمال بعضى از موادّ، و خواه به واسطه خوردن بعضى از غذاهاى حلال زیاده از حدّ متعارف که منجرّ به سقط طفل گردد. مثلًا گویند: خوردن زعفران بیش از حدّ متعارف در ابتداى حمل موجب سقط جنین مى‏شود. خواه به وسیله عمل جرّاحى باشد، و خواه به وسیله أنحاء و انواع استنشاق بعضى از گازها، و یا عبور بعضى از اقسام أشعّه‏ها که در طبّ بکار میرود. در هر حال سقط جنین قتل است و گناه کبیره، و از اعظم محرّمات الهیّه. اطبّاء و پزشکانى که بواسطه عمل جرّاحى، بچّه را زنده زنده قطعه قطعه میکنند و بیرون میکشند، باید در انتظار و ترقّب عذاب سخت الهى که خلود در آتش جهنّم است بوده باشند؛ و علاوه باید هم دیه و هم کفّاره را بدهند.
سپس بر می شمارد که عزل دو ضرر کلّى براى مرد و زن دارد. البتّه ضرر مزاجى و جسمى، غیر از ضررهاى روحى‏، . أمّا درباره مرد، موجب کسالت اعصاب مى‏شود؛ و در اثر تکرار به حدّى میرسد که درمانش صعب مى‏گردد. أمّا درباره زن، موجب پیدایش مرضى در رحم به نام غدّه فیبْرُم و أحیاناً سرطان رحم مى‏شود که در اثر تهیّج رحم براى غذاى آن که نطفه است، و سپس آنرا بدون غذا و گرسنه گذاردن پیدا مى‏شود.

سپس با تمسک به آیه های أَ لَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ کِفاتاً (۲۵) أَحْیاءً وَ أَمْواتاً (۲۶) از سوره ی المرسلات از کفایت زمین برای حمل جمعیت بسیار بیشتر سخن گفته و ضرورت برنامه ریزی برای ازدواج بعد از بلوغ به گونه ای که عدم منافات تحصیل علم با ازدواج را تبیین می کند. سپس با اشاره دادن به مخالفت با وازکتومی از سوی امام، آقا و مرحوم اراکی و اکثریت مراجع، ضرورت قطع این سیاست را مطرح کرده و از انتخاب ایران به عنوان مسئول کنترل جمعیت در منطقه، تصویب قانون مجرومیت فرزند چهارم از امتیازات دولتی در مجلس، انجام رایگان بدون اطلاع و توضیح برگشت ناپذیری عمل جراحی پیش گیری از بارداری سخن می گوید.

وی با ذکر این که تونس اولین دفتر جمعیت زنان در منطقه و سیاست کاهش جمعیت را پی گرفته از نقش نهادهای آمریکا در پی‌گیری این سیاست درجهان پرده بر داشته و نقش آژانس رشد و توسعه بین المللى آمریکا مشهور به (A. S. U I D) یا مؤسّسه آژانس همکارى آمریکائى که هزینه تمامى طرح‌هاى کاهش جمعیّت در کشورهاى اسلامى را به عهده دارد. باث فایندر (Path Finder) که وسائل جلوگیرى از باردارى را تولید کرده و در دسترس زنان قرار مى‌‏دهد و با آژانس همکارى آمریکائى نیز همکارى می‌نماید. طرح‌هائى در مورد فاصله انداختن بین زایمان‌ها مشهور به ام. بى. اس که از جانب آژانس همکارى آمریکا پشتیبانى می‌شود. این مؤسّسه به پخش وسائل جلوگیرى از باردارى در کشورهاى اسلامى مى‌‏پردازد و فعلًا فعّالیّت شدیدى در اردن دارد. هم چنین نقش‌آفرینی سازمان‌هاى بین المللى‏ و سازمان‌هائى که در زمینه سیاستهاى جمعیّتى (کنترل جمعیّت) مشغول به فعّالیّتند سازمان بهداشت جهانى، سازمان تغذیه و کشاورزى بین المللى (فائو)، سازمان فرهنگى (یونسکو) و شوراى جمعیّتى  را متذکر شده و از توزیع انبوه وسایل بارداری به صورت رایگان اعلام خطر می کند.

اتخاذ سیاست های حمایت از زایمان، شورای بررسی اوضاع جمعیتی کشورهای اسلامی، موسسات تشویق ازدواج سریع و ارائه ی تسهیلات به جوانان مسلمانان و استفاده از سرمایه ی ملی نفت برای ایجاد خانه های کوچک برای جوانان در معرض ازدواج را پیشنهاد می دهد. و این نکته مهم را یاد آور می شود که توصیه های پیامبر به رشد جمعیت در زمان رفاه نیست در زمان عسرت است.

سپس از قول «پل ارسنج» از دانشگاه استانفورد آمریکا در توصیه‏ای به دولت آمریکا مى‏‌گوید که: آمریکا باید با تمام قوا و با استفاده از فشارهاى مالى و سیاسى از افزایش جمعیّت در کشورهاى دیگر جلوگیرى نماید، حتّى در کشورهاى کم جمعیّت آفریقاى شرقى، چون این سرزمین‏هاى بکر و با صفا باید به عنوان تفریح گاه ساکنین شهرهاى آلوده به صنعت ما حفظ شود.

وی با اشاره به سیاست های معکوس بین یهودیان و در اسراییل می‌گوید در تورات بیان شده است: «با زاد و ولد، روى زمین را بپوشانید.» ازدواج نکردن، و نیز با وجود استطاعت مالى و جسمى، بچّه دار نشدن، در مرام یهود گناه شمرده می‌شود. تنها جائى از جهان که کنترل زاد و ولد، و شعارهاى «فرزند کمتر، زندگى بهتر» تحقّق نمى‏‌یابد و نخواهد یافت، اسرائیل است. اساساً پذیرفته شده که هر عائله بایستى حدّاقل چهار بچّه داشته باشد. میزان حقّ اولاد پرداختى به کارمندان زیاد است و بچّه زیاد موجب کاهش انواع و اقسام مالیات‌ها مى‏‌شود. حتّى کارمندان بازنشسته‏‌اى که داراى فرزند بیشترى هستند، حقوق بازنشستگى بیشترى مى‌‏گیرند.

این کتاب مشحون از آمارهای رسمی و بین المللی و نظرات کارشناسان به ویژه «دکتر ناصر سیم فروش» متخصص ارولوژی در مورد آثار منفی وازکتومی و توبکتومی و سایر شیوه های پیش گیری از بارداری است که ذر اکثر موارد منبع مطلب مورد نظر را نیز ذکر کرده است. این کتاب ذیل مطلب یازدهم تذییلات آمار مساعدتهاى صندوق جهانى به ایران براى کنترل جمعیّت چه از لحاظ بلاعوض بودن و چه از لحاظ وام را که رقم های سرسام آوری است بررسی می کند.

وی خانواده سلطنتى انگلستان، شرکت‏هاى چند ملّیّتى بزرگ نفتى، و مؤسّسه راکفلر را تأمین پی گیری بعضی از این سیاست ها دانسته و معتقد است نه تنها تبلیغات، بلکه چماق صندوق بین المللى پول و بانک جهانى نیز بود که به صورت شرائط مدّ نظر این مؤسّسات براى اعطاى اعتبار را بر سر جهان سوم  وارد می کند. و اضافه می‌کند با إعمال سیاست‌هاى ضدّ جهان سوّمى، چنین وانمود کنند که گویا علّت اصلى معضلات امروز جامعه بشرى، افزایش جمعیّت در جهان سوّم است که منابع غذائى را محدود مى‏کند، امکان شغل یابى را به حدّاقلّ مى‏رساند، رفاه را به صفر مى‏رساند، و انسانها را به زیر خطّ فقر مى‏‌کشاند، حال آنکه امروزه بهتر می‌توان دریافت که این تبلیغات مبتنى بر آمار و اطّلاعات غلط و اغراق‏‌آمیز بوده که یکى از عمده‌‏ترین اهداف آن، ایجاد انحراف افکار عمومى جهان از جریان غارت منابع و ثروتهاى جهان سوّم توسّط قدرتهاى سلطه‏‌گر و افزایش سیاست‌هاى‏ نظامى‏‌گرى در جهان است که باعث شده ملّت‏‌ها به این روز دچار شوند.

وی در بخش های پایانی این اثر که همراه با لحن وعظ گونه خطاب به مردم و مسئولین نوشته شده است ، وازکتومی و توبکتومی را مصداق واضح تغییر در خلق الله می داند.

گرچه شاید دیدگاه های مرحوم تهرانی در عرصه های مختلفی تفاوت هایی با نگاه مکتب معیار انقلاب اسلامی داشته باشد، اما به عنوان تنها اثر اعتراضی سال های اجرای بی توجه و کم و کاست سیاست های نظام سلطه ی جهانی در مورد کنتزل جمعیت در کشور است که به همین علت اهمیت دو چندانی می یابد.

۱ دیدگاه

    علیرضا :

    از آنجا که لینک مکتب معیار انقلاب اسلامی خراب بود، امکان مقایسه فراهم نشد تا معلوم شود کدامیک از آراء حضرت علامه طهرانی قدس الله سره باعث طرح این مطلب توسّط نویسنده محترم شده است. بنده حقیر به عنوان طلبه ای که کلیه حدوداً 50 جلد کتاب چاپ شده ایشان را مطالعه کرده ام، نکته خاصی در آراء ایشان که مخالف اندیشه های انقلاب اسلامی باشد مشاهده ننمودم.
    بله ایشان به مقتضای اینکه مجتهد جامع الشرائطی (و بلکه به تصریح آیه الله خوئی اعلم زمان خود : رک : کتاب آیت نور) در موارد معدودی نظرات فقهی خاصی داشتند مثل عدم جواز اطلاق لفظ امام بر غیر معصوم. در عین تجلیل تام از رهبر فقید انقلاب رضوان الله علیه در موارد متعددی از کتبشان.
    فلذا لازم بود نویسنده محترم این تفاوتها را با ذکر دلیل بیان کنند. و بهتر این بود که اصلاً چنین مطلبی طرح نشود.
    حتّی با فرض وجود تفاوتهایی که نویسنده ادعا کرده اند سلیقه نیکو و ذوق دینی و ادبی، مقتضی عدم طرح آن در یک چنین مقاله ای خصوصاً در کادر بالای صفحه که برای اشاره به برجسته ترین قسمت مقاله است، بود.
    ان شاء الله اصلاح شود.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

مطالب مرتبط

مطالب پربازدید

مصاحبه