سوژه و بازی های “نقطه سر خط” تقریبا تکراری، ولی یک قدم به جلو!

زمان انتشار: ۱۱:۲۱ ۱۳۹۰/۱۲/۱۷

توجه مسئولان پخش سیما به تناسب تم سریال ها با نیازهای روانی و اجتماعی مردم از ویژگی های پخش این موقع از سال این مجموعه است.

 پس از انتقاداتی که به مجموعه های تلخی چون “تا ثریا” و “شیدایی” شد و کوتاهترشدن قسمتهای پایانی این سریالها را در پی داشت چند شبی است مجموعه طنز
«نقطه سر خط» به کارگردانی سعید آقاخانی از شبکه ۳ سیما روی آنتن رفته است.سریال تازه
آقاخانی مانند اغلب کارهای این کارگردان حال و هوای طنز دارد و طبق معمول یک موضوع
اجتماعی بستر روایت این اثر شده است. آقاخانی که پیشتر از او سریال هایی چون عید امسال،
زن بابا، خوش نشین ها و راه در رو را دیده بودیم، باز هم در این اثر به روابط آدم های
جامعه در موقعیت های مختلف می پردازد.

داستان سریال درباره کارمند متعلق به طبقه متوسط جامعه است که بعد از
مدت ها تقاضای وام او مورد موافقت قرار می گیرد، اما همزمان حکم بازنشستگی اش صادر
می شود و با توجه به اینکه دختران خانواده در شرف ازدواج هستند این مساله، ماجراهایی
را برای شخصیت های داستان به وجود می آورد.

حمید لولایی
، علی صادقی
، مریم سعادت و مرجانه گلچین از  بازیگران اصلی این مجموعه هستند که تا
آخر اسفند میهمان خانه های مردم است.

آقاخانی تلاش کرده سریال جدیدش تکراری به نظر نرسد اما به نظر تم
اصلی داستان و شخصیتهای آن در همان کلیشه های قبلی ظاهر شده اند
.اما بر خلاف
برخی از سریال های طنز سیما و نیز کارهای قبلی آقاخانی که بیشتر مسائل و روابط
درون خانوادگی را مورد توجه قرار می دادند یا قصه تکراری دختر فقیر و پسر پولدار(و
یا برعکس) را روایت می کردند در این مجموعه مشکلات معیشیتی طبقه متوسط که مبتلا به
اکثر این قشر است به تصویر کشیده شده است.طنز سریال نیز بیشتر طنز موقعیت است تا
هجو و لودگی؛ موقعیت هایی ناشی ازمشکلات دریافت وام، روابط اجتماعی ای مانند:رابطه راننده تاکسی و مسافر،کارمند و رییس،کارمند و ارباب رجوع و نیز پنهان کاری
های خانواده دختر در موضوع خواستگاری و اهرم های فشار خانواده داماد برای تغییر
نظر خانواده دختر ودخالتهای بی جای اطرافیان در امور داخلی خانواده ها از
پرداختهای اصلی این سریال هستند. حتی در یک قسمت مساله رشوه به یک کارمند توسط
ارباب رجوع بن مایه یک طنز موقعیت قرار
گرفته بود.از این نظر کار جدید سعید آقاخانی پخته تر و یک قدم رو به جلو محسوب می
شود و کارگردان تجربیات قبلی خود را در این سریال به تمامه مورد استفاده قرار داده
است.

همچنین
اگر چه قبلا صدا و سیما ماههای پایانی سال را برای تولید کارهای طنز نوروزی اختصاص
می داد ولی شروع  پخش همزمان دو مجموعه
طنز(نقطه سر خط  از شبکه سوم وخانه اجاره
ای از شبکه پنجم سیما) از اوایل اسفند ماه ودرشبهای پیش از رقابت های سیاسی
انتخاباتی مجلس نهم واوج فعالیتهای مردم برای خرید، خانه تکانی و تدارک مراسم
نوروز نشان از درایت مسئولان پخش سیما برای تلطیف فضای اجتماعی و نوید توجه به
تناسب مجموعه های تلوزیونی ونیازهای روانی و فضای سیاسی اجتماعی کشور را می دهد.تناسبی که قبلا کمتر مورد توجه مسئولان امر قرار می گرفت.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

مطالب مرتبط

مطالب پربازدید

مصاحبه