غربزدایی از مطالعات فیلم

زمان انتشار: ۲۰:۵۳ ۱۳۹۱/۰۶/۱۰

این کتاب تلاش می کند تا برخی مفاهیم و ذهنیت های رایج نسبت به سینما – به عنوان یک رسانه – و «مطالعات فیلم» – به عنوان یک رشته دانشگاهی – را به چالش بکشد؛ مفاهیم و ذهنیت هایی که غالبا در چارچوب ایدئولوژی ها، نظریه ها و تجربه های تاریخی «غربی» قرار دارند.

انتشارات معروف «راتلج» اخیرا کتابی با عنوان
«غربزدایی از مطالعات فیلم» منتشر است. این کتاب شامل مجموعه مقالاتی از اساتید، پژوهشگران
«مطالعات فیلم» و «مطالعات فرهنگی» از دانشگاه ها و کشورهای مختلف جهان، و نیز مجموعه
گفت و گوهایی با برخی اندیشمندان، هنرمندان و سینماگران از ملل مختلف است. گردآورندگان
کتاب دکتر «ویل هیگبی» (استاد دانشگاه اگزتر انگلستان) و دکتر «سائر متی با» (پژوهشگر
دانشگاه بنگور انگلستان) هستند. این کتاب تلاش می کند تا برخی مفاهیم و ذهنیت های رایج
نسبت به سینما – به عنوان یک رسانه – و «مطالعات فیلم» – به عنوان یک رشته دانشگاهی
– را به چالش بکشد؛ مفاهیم و ذهنیت هایی که غالبا در چارچوب ایدئولوژی ها، نظریه ها
و تجربه های تاریخی «غربی» قرار دارند.

 فهرست کتاب به شرح زیر است:


TABLE OF CONTENTS
 
Foreword
PROFESSOR GRAEME HARPER
 
Introduction:de-Westernizing film studies
SAËR MATY BÂ AND WILL HIGBEE
 
PART I – (Dis-)Continuities of the cinematicimaginary:
(non-)representation, discourse, andtheory
 
1. Imag(in)ing the universe: cosmos, otherness, and cinema
EDWARD GEORGE AND ANNA PIVA (FLOW MOTION)
 
2.Questioning discourses of diaspora: “black” cinema as symptom
SAËR MATY BÂ
 
3. Affective passions: the dancing female body and colonial rupture in Zouzou (1934) and Karmen Geï (2001)
SAËR MATY BÂ AND KATE  E. TAYLOR-JONES
 
4. African frameworks of analysis for African film studies
SHEILA J. PETTY
 
PART II – Narrating the (trans)nation, region, and community from non-Western perspectives
 
5. De-Westernizing national cinema: reimagined communities in the films of Férid Boughedir
WILL HIGBEE
 
6. Banal transnationalism: on Mohsen Makhmalbaf’s “borderless” filmmaking
SHAHAB ESFANDIARY
 
7. Griots and talanoa speak: storytelling as theoretical frames in African and Pacific Island cinemas
YIFEN T. BEUS
 
8. The intra-East cinema: the reframing of an “East Asian film sphere”
KATE E. TAYLOR-JONES
 
PART III – New (dis-)continuities from “within” the West
 
9. “A double set of glasses”: Stanley Kubrick and the midrashic mode of interpretation
NATHAN ABRAMS
 
10. Situated bodies, cinematic orientations: film and (queer) phenomenology
KATHARINA LINDNER
 
11. Has film ever been Western? Continuity and the question of building a “common” cinema
WILLIAM BROWN
 
PART IV – Interviews
 
12. “There is no entirely non-Western place left”: de-Westernizing the moving image: an interview with
COCO FUSCO
 
13 . De-Westernizing film through experimental practice: an interview with
PATTI GAAL-HOLMES
 
14.  “Withour own pen and paper”: an interview with
TEDDY E. MATTERA
 
15. “To colonize a subject matter is to learn nothing from it”: an interview with
JONNIE CLEMENTI-SMITH
 
16. “Isn’tit strange that ‘world’ means everything outside the West?”: an interview with
ROD STONEMAN
 
17. Beyond stereotypes and preconceptions: an interview with
FARIDA BENLYAZID
18. “About structure, not about individual instances”: an interview with
DANIEL LINDVALL
 
19. “Still waiting for a reciprocal de-Westernization”: an interview with
MOHAMMED BAKRIM
  
20. “Moving away from a sense of cultures as pure spaces”: an interview with
DEBORAH SHAW
  
21. Nu third queer cinema: an interview with
CAMPBELL X
  
22. “To start with a blank slate of free choices”: an interview with
KULJIT BHAMRA
  
23. “The crazy dream of living without the Other”: an interview with
OLIVIER BARLET
  
24. “De-Westernizing as double move”: an interview with
JOHN AKOMFRAH


دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

مطالب مرتبط

مطالب پربازدید