نشست جامعه شناسی راهپیمایی ۲۲ بهمن

محمدهادی همایون: ما هر سال ظهور انقلاب را در ۲۲ بهمن تکرار و به آن رجعت می‌کنیم

منبع: خبرگزاری مهر

زمان انتشار: ۱۱:۴۳ ۱۳۹۳/۱۲/۲

«دوره ظهور انقلاب اسلامی» از نهضت ۱۵ خرداد سال ۴۲ تا ۲۲ بهمن ۵۷ را دربر می¬ گیرد، اما بعد از ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ ما هر سال این واقعه را در یوم الله ۲۲ بهمن تکرار و در حقیقت به آن رجعت می‌‌کنیم.

به گزارش پایگاه علوم اجتماعی اسلامی ایرانی به نقل از مهر، سمینار یک روزه جامعه شناسی راهپیمایی ۲۲ بهمن به همت پژوهشکده باقر العلوم(ع) سازمان تبلیغات اسلامی در محل این پژوهشکده برگزار شد. این سمینار در قالب چهار نشست و در هر نشست با سخنرانی ۳ نفر از اساتید و نخبگان پیرامون تحلیل ماهیت، کارکردها و برداشت های مختلف از راهپیمایی­های انقلابی ایرانیان خصوصا راهپیمایی ۲۲ بهمن ادامه یافت.

نشست اول این سمینار با موضوع نسبت انقلاب اسلامی و راهپمایی، با حضور دکتر جوادی یگانه، دکتر همایون و دکتر منوچهر محمدی برگزار شد.

در ادامه نشست دکتر محمدهادی همایون دانشیار دانشگاه امام صادق(ع) سخنرانی خود را با موضوع: یوم الله تمدن ساز؛ تحلیل تمدنی راهپیمایی ۲۲بهمن آغاز کرد.

وی در آغاز با تعریف واژه قرآنی «ایام الله» سه مقطع ظهور، رجعت و قیامت را برای آن برشمرد. معنای لغوی «یوم» هنگامی است که نور تابیده می­شود و ما آنچه را که نمی­ بینیم، می­ بینیم. هنگامی که نور تابیده می ­شود حق و باطل از هم جدا می ­شوند و دوقطبی شدن جامعه چه در عرصه داخلی چه در عرصه بین المللی در ایام الله به همین دلیل است.

وی با دلالت به واقعه عاشورا در توضیح ایام الله این چنین ادامه داد: براساس روایات اسلامی که همه پیامبران خداوند از حضرت آدم (ع) تا نبی اکرم(ص) در جریان شهادت و عزادار مظلومیت خاص نوه پیامبر خاتم بوده اند «دوره ظهور» واقعه عاشورا از زمان حضرت آدم(ع) تا روز عاشورا در سال ۶۱ هجری را دربرمی­ گیرد. بعد از سال ۶۱ تا امروز که ما هر سال این واقعه را تکرار می­ کنیم در حقیقت در «مرحله رجعت» به عاشورا قرار داریم.

همایون ادامه داد: هر مرحله جدید از رجعت به عاشورا و هر بار تکرار سالانه آن به شناخت بالاتری از جنبه معرفتی عاشورا می انجامد و به جنبه عمومی و اجتماعی یوم اللهی آن را غنای بیشتری می بخشد. چنانچه عمومیت و کیفیت بصیرتی که امروز به اهمیت راهبردی و عمق تمدنی مقاومت امام(ع) و یارانش و نیز پیام آفرینی زینب کبری(س) و امام سجاد (ع) وجود دارد به نسبت بصیرتی که در سال ۶۱ وجود داشت اصلا قابل مقایسه نیست. عاشورا و حقیقت آن تا روز قیامت روز بروز روشن تر و اهمیت آن جلوه‌گرتر خواهد شد و این همان ماهیت یوم اللهی است.

وی اظهارداشت: عین این موضع برای انقلاب اسلامی هم صدق می ­کند. «دوره ظهور انقلاب اسلامی» از نهضت ۱۵ خرداد سال ۴۲ تا ۲۲ بهمن ۵۷ را دربر می­ گیرد، اما بعد از ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ ما هر سال این واقعه را در یوم الله ۲۲ بهمن تکرار و در حقیقت به آن رجعت می­ کنیم و همان طور که توضیح داده شد به دلیل خاصیت نور افشانی «یوم الله » هر سال مرز حق باطل تجدید می­شود و از طرفی این تجدید هرساله بصیرت ما را نسبت به شناخت مسائل گوناگون افزایش می­دهد.

همایون در پایان سخنانش بیان کرد: به طور مثال در راهپیمایی امسال، به نسبت سال­های گذشته با اینکه شاهد حداقل تبلیغات شهری و حتی تلویزیونی بودیم اما حضور پرشورتر و پرحجمتری را تجربه کردیم؛ این واقعیت نشان می دهد که جنبه یوم اللهی و معرفت افزایی ۲۲ بهمن مدام در حال ارتقای آن است به نحوی که به تدریج وابستگی آنرا به تبلیغات به حداقل ممکن رسانده است. به نظرم در ۲۲ بهمن امسال از موقعیت تبلیغات سیاسی برای راهپیمایی عبور کردیم و به مرحله جدیدتری از خودانگیختگی آیینی-تمدنی «یوم الله» وارد شدیم.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

مطالب مرتبط

مطالب پربازدید

مصاحبه