معرفی رشته تبلیغ و ارتباطات فرهنگی

منبع: علوم اجتماعی اسلامی ایرانی

زمان انتشار: ۱۴:۲۶ ۱۳۹۲/۰۸/۲

تأسیس دوره کارشناسی ارشد رشته تبلیغ و ارتباطات فرهنگی در جهت پاسخگویی به نیازهای مهمی از جمله پاسخگویی به نیازهای متراکم به وجود آمده پس از انقلاب اسلامی برای تبلیغات دینی، تبیین استراتژی های کلان تبلیغات دینی و ارائه راه کارهای عملی، و تربیت افرادی که قدرت تحلیل ابزارهای هنری را در عرصه جامعه و جهان داشته باشند.

ضرورت و اهداف تأسیس دوره کارشناسی ارشد این رشته:

تأسیس دوره کارشناسی ارشد رشته تبلیغ و ارتباطات فرهنگی در جهت پاسخگویی به نیازهای مهمی است که به برخی از آنها اشاره می شود:

1- پاسخگویی به نیازهای متراکم به وجود آمده پس از انقلاب اسلامی برای تبلیغات دینی با توجه به نقش ارتباطات و نگاه ارتباطی به مسائل، در اثر گذاری دینی بر افراد.

2- ضرورت تحلیل وضعیت های مختلف تبلیغات دینی و ضدّ دینی موجود در کشور و تبیین نقاط ضعف و قوت آنها.

3- ضرورت تبیین استراتژی های کلان تبلیغات دینی و ارائه راه کارهای عملی برای دستگاه های گوناگون مرتبط با فعالیت های تبلیغات دینی.

4- ضرورت کسب مهارت های لازم برای نظارت بر بخش های مختلف رسانه ها برای اجرای استراتژی های کلان.

5- ضرورت تربیت مدیران کارآمد برای اداره سازمان های تبلیغاتی و ارتباطی سنتی و مدرن دینی.

6- ضرورت تربیت افرادی که قدرت تحلیل ابزارهای هنری را در عرصه جامعه و جهان داشته باشند.

نقش و تواناییدانش آموختگان دوره کارشناسی ارشد این رشته:

هدف اصلی از تأسیس این دوره، تربیت کارشناسانی در سطح عالی در حوزه های پژوهشی در ارتباطات جمعی، ارتباطات سنتی، مدیریت و آموزش است که توانایی بهره گیری از روش های سنتی و نوین تبلیغ دینی را داشته باشند و بتوانند به اظهار نظرهای تخصصی و تحلیل پیچیدگی های فرهنگی بپردازند و به طور خاص، در زمینه های زیر توانمند باشند:

1- توانایی به کارگیری روش های تحقیق موجود در علوم اجتماعی و ارتباطات (تحلیل محتوا، تحلیل گفتمان، روش پیمایشی و …) در حوزه تبلیغات دینی

2- آشنایی با تبلیغات دینی و ضدّ دینی موجود در کشور و توان تحلیل آنها

3- شناخت وسایل ارتباط جمعی و توانایی به کارگیری صحیح آنها برای ارائه پیام های دینی

4- توانایی تحلیل سیاست گذاری های مربوط به رسانه ها و ترسیم استراتژی های کلان تبلیغات دینی

5- کسب مهارت های نظری لازم در راستای مدیریت و نظارت بر رسانه های ارتباط جمعی در حوزهدین و تبلیغات دینی

6- توان استفاده از مقوله های فرهنگ و هنر در جهت تبلیغ دین

7- تبیین و تحلیل ابزارهای تبلیغاتی مهم ادیان دیگر به ویژه مسیحیت و یهودیت و نیز مذاهب غیر شیعی

8- توانایی تحلیل وضعیت فرهنگی – اجتماعی جوامع و ارائه شیوه های تبلیغی مناسب

9- شناخت روش های تبلیغی به کار گرفته شده از سوی قرآن و اهل بیت عصمت علیهم السلام

10- مطالعه تاریخ تبلیغات دینی در ایران و شناخت مبلغان دینی

11- کسب توانایی نظریه پردازی در حوزه تبلیغات دینی

شرایط گزینش:

الف) برخورداری از شرایط عمومی دانشجویان کارشناسی ارشد ابلاغی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

ب) فراغت از تحصیل از دانشگاه های معتبر در دوره کارشناسی رشته علوم انسانی یا پایان سطح دوم حوزه علمیه

ج) قبولی در آزمون سراسری و مصاحبه

* هدف از مصاحبه، سوال شفاهی از دانسته ها و معلومات نمی باشد بلکه در مصاحبه، علاقه و استعداد داوطلب برای «یادگیری، پژوهش و کسب مهارت های لازم» در حوزه«تبلیغ و ارتباطات فرهنگی» سنجیده می شود.

واحدهای درسی این رشته در دوره کارشناسی ارشد (جمعاً 32 واحد ):

1- دروس الزامی: 18 واحد

2- دروس اختیاری: 10 واحد

3- پایان نامه: 4 واحد

4- دروس پیش نیاز در صورت لزوم و تشخیص گروه: حداکثر 18 واحد

دروس پیش نیاز (هر کدام 2 واحد ):

1- آمار عمومی و آمار در علوم اجتماعی2- اصول و مبانی برنامه ریزی فرهنگی3- انسان شناسی فرهنگی4- روش تحقیق (عمومی) 5- روان شناسی اجتماعی6- زبان عمومی 17- زبان عمومی 28- مبانی جامعه شناسی9- کامپیوتر (ICDL 1 ).

* دروس فوق پیش نیاز کل دوره است و گذراندن آنها برای کلیه دانشجویان الزامی می باشد، مگر دانشجویانی که از مراکز علمی معتبر نمره قابل قبول (به تشخیص شورای آموزشی) ارائه نمایند.

* هر 9 واحد درس پیش نیاز، یک نیمسال بر حداکثر زمان تحصیلی می افزاید.

دروس الزامی (هر کدام 2 واحد ):

1- مبانی ارتباطات2- نظریه های ارتباطی3- برنامه ریزی و سیاست گذاری در فرهنگ و ارتباطات4- روش تحقیق تخصصی5- کاربرد علوم اجتماعی در تبلیغ6- آشنایی با ابزارهای ارتباطی7- غرب شناسی و سیاست های ارتباطی8- تبلیغات، هنر و رسانه از دیدگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری9- انسان شناسی فرهنگی ایران.

دروس اختیاری (هر کدام 2 واحد ):

1- اصول روابط عمومی2- آشنایی با سیاست های تبلیغی ادیان3- اصول مشاوره و راهنمایی4- جریان شناسی شبهات مطرح علیه اسلام و تشیع5- آشنایی با ادیان بزرگ6- آشنایی با فرقه های اسلامی7- بررسی نقس هنر در تبلیغ8- اصول ارتباط و تبلیغ در کتاب و سنت9- آشنایی با مختصات جهان اسلام10- محیط شناسی تبلیغ (مخاطب شناسی ).

دانشگاه ها و مؤسسات پذیرنده دانشجو در دوره کارشناسی ارشد این گرایش:

1- دانشگاه غیر انتفاعی باقر العلوم (ع) قم2- مؤسسه غیرانتفاعی سوره تهران.

منابع این گرایش در آزمون سراسری کارشناسی ارشد:

منابع این گرایش در آزمون سراسری کارشناسی ارشد با منابع گرایش علوم ارتباطات اجتماعی (گرایش 1 در دفترچه اول آزمون سراسری کارشناسی ارشد) مشترک است.

۲ دیدگاه

    منابع کارشناسی ارشد رشته تبلیغ و ارتباطات فرهنگی را نمی دانم لطفا در سایت کتب منبع را معرفی کنید. با تشکر

    هما چهرزاد :

    با تشکر از شما لازم به تذکر است که سوره دانشگاه شده است و دیگر موسسه آموزش عالی نیست.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

مطالب مرتبط

مطالب پربازدید

مصاحبه