معرفی رشته مدیریت رسانه

منبع: علوم اجتماعی اسلامی ایرانی

زمان انتشار: ۱۳:۵۱ ۱۳۹۲/۰۸/۲

هدف اساسی دوره کارشناسی ارشد این رشته، تربیت مدیران و مسئولان متخصص رسانه ای است که افزون بر مدیریت بخش های مختلف تشکیلات رادیو تلویزیونی داخل و خارج کشور، بتوانند در راهبری تشکیلات خبرگزاری ها، مؤسسات نشر کتاب، خانه های فرهنگ، مراکز سمعی – بصری و دفاتر سینمایی و مطبوعاتی مستقر در سفارتخانه ها ایفای نقش نمایند و عهده دار مسئولیت شوند.

هدف از تشکیل دوره کارشناسی ارشد این گرایش:

هدف اساسی این دوره، تربیت مدیران و مسئولان متخصص رسانه ای است که افزون بر مدیریت بخش های مختلف تشکیلات رادیو تلویزیونی داخل و خارج کشور، بتوانند در راهبری تشکیلات خبرگزاری ها، مؤسسات نشر کتاب، خانه های فرهنگ، مراکز سمعی – بصری و دفاتر سینمایی و مطبوعاتی مستقر در سفارتخانه ها ایفای نقش نمایند و عهده دار مسئولیت شوند.

ضرورت تشکیل دوره کارشناسی ارشد این گرایش و کارکرد آن:

توسعه مباحث مدیریت و ارتباطات در مقطع کارشناسی ارشد در کشور ما پاسخی است به سوال ها و مسائل بی شماری که در نتیجه تحولات در دو عرصه پدید آمده است. ایجاد دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت رسانه برای پاسخگویی به نیازهای زیر است:

1- تربیت مدیرانی که با درک درست محیط رقابتی رسانه ها در عصر حاضر، تحولات تکنولوژی های رسانه ای را بشناسند و از روندهای دم افزونی که هر روز بر کارکردهای رادیو و تلویزیون در ارتباط با مخاطبان اثر می گذارد، به خوبی آگاه باشند.

2- به دلیل وجود جنبه دینی و ملی دو رسانه مهم در کشور و ضرورت حضور آنها در امر آموزش عمومی و توسعه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور، تربیت مدیرانی که بتوانند ساز و کار این دو رسانه را در انطباق هر چه بیشتر با اهداف کلان توسعه ملی هدایت و رهبری کنند.

3- تربیت مدیرانی که با شناخت فرایند تولید برنامه سازی بتوانند تعادل درستی بین مصلحت و نیازهای مخاطبان ایجاد کنند و تیم های تولیدی تحت نظر خود را به سمت برقراری بهترین شکل موازنهاین دو اصل رهبری نمایند به گونه ای که ارزش کیفی، هنری و فرهنگی آثار تولید شده حفظ گردد.

4- جذب مدیران کنونی مراکز و مؤسسات فرهنگی و رسانه ای در کشور و تکمیل آگاهی های تجربی آنان با دانش های آکادمیک روز و روزآمد کردن سطوح مهارت های ادراکی و روابط انسانی آنان برای پویایی محیط های کار در سازمان های متبوع خود.

توضیحاتی در خصوص این رشته در کنکور سراسری ارشد:

در دورهکارشناسی ارشد،این رشته در ذیل مجموعه علوم ارتباطات اجتماعی در دفترچه کنکور آمده است. در حال حاضر سه گرایش برای مجموعه علوم ارتبطات اجتماعی در دفترچه کنکور ارشد وجود دارد که عبارتند از: تحقیق درارتباطات، مدیریت رسانه و روزنامه نگاری (ژورنالیسم ).

اما برخلاف آنکه در کنکور کارشناسی ارشد رشته مدیریت رسانه زیر مجموعه علوم ارتباطات است، این رشته در دانشگاه های علامه طباطبایی (ره)، تهران و علوم تحقیقات در دانشکده مدیریت و معمولاً ذیل گروه مدیریت دولتی تعریف می شود. و تنها در دانشکده صداوسیما این رشته ذیل گروه ارتباطات تعریف می شود.

در کنکور دکتری نیز این رشته ذیل مجموعه مدیریت تعریف می شود و از قضا یکی از سختی های دانشجویان مدیریت رسانه برای قبولی در دکتری همین مسئله است که باید با دانشجویان همه گرایش های دیگر مدیریت رقابت کنند.

واحدهای درسی این گرایش در دوره کارشناسی ارشد:

دروس رشته مدیریت رسانه 32 واحد است که برای افرادی که رشته دوره کارشناسی شان ارتباطات نبوده باشد، 12 واحد پیش نیاز تعریف می شود.

واحد های درسی مدیریت رسانه عمدتاً ترکیبی از درس های اصلی مدیریت و علوم ارتباطات هستند و در نهایت دو درس مدیریت رسانه 1و 2 باید گذرانده شود که مشتمل بر جمع بندی آموخته ها درباره مدیریت رسانه است. واحدها و سرفصل های مصوب وزارت علوم برای مدیریت رسانه به قرار زیرند:

دروس پیش‌نیاز (هر کدام 2 واحد )

1- ارتباط جمعی2- آشنایی با فرآیند تولید پیام‌های رادیو و تلویزیون3- مدیریت عمومی4- آشنایی با کامپیوتر و اینترنت5- آئین نگارش زبان فارسی6- مبانی خبر در رادیو و تلویزیون7- کاربرد آمار در علوم اجتماعی8- حقوق ارتباطات9- ارتباطات انسانی10- شناخت هنرهای نمایشی11- بنیادهای علم سیاست12- روابط بین‌الملل و نظریه‌های مختلف آن.

دروس اختصاصی:

1- نظریه‌های انتقادی در ارتباطات جمعی (۳ واحد) 2- ارتباطات بین‌الملل و میان فرهنگی (۳ واحد) 3- حقوق بین‌الملل ارتباط جمعی (۳ واحد) 4- مدیریت ارتباط و رفتار سازمانی (۳ واحد) 5- مدیریت اسلامی (۲ واحد) 6- مدیریت استراتژیک (۲ واحد) 7- مدیریت رسانه ۱ (۲ واحد) 8- مدیریت رسانه۲ (۳ واحد) 9- روش تحقیق و ارزیابی (۲ واحد) 10- زبان تخصصی (۲ واحد ).

پایان‌نامه:۴ واحد

دروس اختیاری:

1- افکار عمومی (2واحد) 2- سیاستگذاری و برنامه ریزی در ارتباطات (3واحد ).

دانشگاه های پذیرندهدانشجو در دورهکارشناسی ارشد این گرایش:

1- دانشگاه تهران2- دانشگاه علامه طباطبایی (ره)3- دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران4- پردیس خودگردان دانشگاه تهران5- دانشگاه پیام نور مرکز تهران غرب.

ادامه تحصیل در دوره دکترا:

رشته تخصصی مرتبط با این گرایش در دوره دکتری، رشته«مدیریت رسانه ای» است که فقط در پردیس بین المللی کیش وابسته به دانشگاه تهران دانشجو می پذیرد. علاوه بر آن، دانش آموختگان کارشناسی ارشد این رشته می توانند در سایر گرایش های رشته علوم ارتباطات و همچنین گرایش های مربوطه در مجموعه رشته مدیریت ادامه تحصیل نمایند.

۱ دیدگاه

    احمد :

    من شغل و درامد دارم و هدفم از ادامه تحصيل در رشته ميريت رسانه خدمت به فرهنك و كارامد كردن رسانه ها جهت رشد و اعتلاي ايران عزيزم مي باشد اما نمي دانم در بخش رسانه اثر كذاري و اولويت جيست زلطفا راهنمايي كنيد

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

مطالب مرتبط

مطالب پربازدید

مصاحبه