معرفی رشته مطالعات جوانان؛ برنامه درسي و سرفصل دروس

منبع: دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

زمان انتشار: ۱۳:۰۴ ۱۳۹۲/۰۳/۴

جامعه ما داراي يكي از جوانترين جمعيت هاي دنيا است و وضعيت موجود جوانان در كشور از جهات مختلفي از جمله تحصيل، اشتغال، فراغت، ازدواج و جامعهپذيري به مسائل اجتماعي مهم كشور تبديل شده كه حل آن علاوه بر بسيج نيروهاي مختلف، نيازمند تربيت كارشناسان و متخصصاني است كه بتوانند به لحاظ نظري و كاربردي اين بسيج را همراهي و هدايت كنند.

مقدمه

اگر يكي دو قرن قبل را در نظر بگيريم، ملاحظه مي‌شود كه يكي دو قرن پيش، بلوغ زيستي و بلوغ اقتصادي همزمان حادث مي‌شوند. به اين معنا كه با توجه به بلوغ زيستي، بلوغ اقتصادي نيز رخ مي‌داد و جوان با رفتن سر مزرعه يا دامداريش، به بلوغ اقتصادي مي‌رسيد. بنابراين مي‌توانست معيشت خود را تأمين كرده، تشكيل خانواده دهد. به علاوه، جوان صد يا صد و پنجاه سال پيش، با مسأله اوقات فراغت نيز به شكل جدي مواجه نبود، زيرا زندگي دشوار و غير ماشيني وي، فرصتي براي پرداختن به فراغت را براي وي باقي نمي‌گذاشت. در نتيجه جوان يكي دو قرن پيش، در سن 14-13 سالگي جوانيش به پايان مي‌رسيد. چرا كه وارد بازار كار مي‌شد و بلافاصله به سبب قدرت اقتصادي كه به دست مي‌آورد، اولاً مشكل زيستي (جنسی) خودش را حل مي‌كرد و ثانياً در جريان كار طاقت فرسايش، اوقات آزاد و اوقات فراغتي نداشت كه بدان بپردازد و ثالثاً با مستقل شدن به لحاظ اقتصادي، از سوي جامعه به عنوان يك فرد بزرگسال در جامعه پذيرفته مي‌شد.

جوانان امروز در قياس با جوان‌هاي دهه‌هاي پيشين به علت بهبود تغذيه و بهداشت و افزايش تحريك هاي محيطي زودتر به بلوغ جنسي خود مي‌رسند. از سوي ديگر بلوغ اقتصادي جوان با تأخير مواجه است. يعني جوان ديگر نمي‌تواند با پرداختن به حرفه‌هاي ساده‌اي مانند كشاورزي يا دامداري در اشكال ابتداييش، به تأمين معيشت خود نايل آيد، بلكه بايد تخصص و حرفه‌اي بياموزد كه همين مسأله بلوغ اقتصادي وي را با تأخير روبرو مي‌سازد. در نتيجه به سه گانه مثلث واري بر مي‌خوريم كه در همه كشورهاي جهان معضل ايجاد كرده است: – مشكلات زيستي (جنسي) – مشكلات رواني (فراغتي)- مشكلات اجتماعي(هويتي). این مشکلات در دهه‌ 60 و 70 میلادی در غرب مشکلاتی به‌وجود آورد که شکل‌گیری گروه‌های هیپی و خیابانگرد، جنبش‌های دانشجویی لذت‌طلب و… از آن جمله‌اند. این مشکلات و مسائلی از این دست باعث شده تا این نیاز در غرب به‌وجود آید تا مسئله جوانان و سرگرم کردن آنان به صورت مستقل مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.

تعريف رشته مطالعات جوانان

رشته مطالعات جوانان يكي از شاخه هاي عتوم اجتماعي است كه به مطالعه ويژگ ي ها، مسائل، خرده فرهنگ جوانان، تحولات اجتماعي جوانان و نهادها و سازمان هاي اجتماعي فعال در حوزه جوانان مي پردازد.

هدف

هدف دوره كارشناسي ارشد مطالعات جوانان تربيت و تأمين نيروي انساني ماهر و متخصص در حوزه هاي مختلف اجتماعي و فرهنگي براي انجام امور پژوهشي، آموزشي و مديريتي و برنامه ريزي در زمينه هاي مختلف اجتماعي و فرهنگي مرتبط با جوانان است.

ضرورت و اهميت

جامعه ما داراي يكي از جوانترين جمعيت هاي دنيا است و وضعيت موجود جوانان در كشور از جهات مختلفي از جمله تحصيل، اشتغال، فراغت، ازدواج و جامعهپذيري به مسائل اجتماعي مهم كشور تبديل شده كه حل آن علاوه بر بسيج نيروهاي مختلف، نيازمند تربيت كارشناسان و متخصصاني است كه بتوانند به لحاظ نظري و كاربردي اين بسيج را همراهي و هدايت كنند.

نقش و توانايي، بازار کار

فارغ التحصيلان اين دوره در زمينه مطالعات جوانان و تحقيقات بنيادي و كاربردي در اين رشته توانايي و مهارت لازم كسب مي كنند و ضمن كسب توان تجزيه و تحليل مسائل جوانان به امور پژوهشي، آموزشي و مديريتي و سياستگزاري و برنامه ريزي مرتبط با جوانان در مؤسسات دولتي و غيردولتي مختلف مي پردازند. فارغ التحصیلان این رشته کمک‌کارهای خوبی برای بخش‌های مرتبط با جوانان مانند سازمان ملی جوانان، بهزیستی، هلال احمر، آموزش و پرورش و… خواهند بود.

طول دوره و شكل نظام

طول دوره كارشناسي ارشد مطالعات جوانان دو سال تحصيلي است كه به طور معمول سه نيم سال اول به گذراندن دروس و نيم سال آخر به پاياننامه نويسي اختصاص م ي يابد . نظام آموزشي دوره كارشناسي ارشد مطالعات جوانان واحدي و مطابق با آيين نامه دوره كارشناسي ارشد مصوب شوراي عالي برنامه ريزي است كه در آن هر سال تحصيلي شامل دو نيمسال و هر نيمسال شامل شانزده هفته كامل آموزشي است.

شرايط و ضوابط پذيرش دانشجو

كليه فارغ التحصيلان كارشناسي رشته هاي مختلف مجاز هستند در آزمون دوره كارشناسي ارشد مطالعات جوانان شركت نمايند.

مواد و ضرايب امتحاني

مواد و ضرايب امتحاني دوره كارشناسي ارشد مطالعات جوانان به شرح زير است:

  • زبان عمومي و تخصصي: 1
  • روش تحقيق 1
  • نظريه هاي جامعه شناسي 2
  • حوزه های مطالعات جوانان 3

منابع آزمون کارشناسی ارشد

منابع عمومی بین تمام گرایش های علوم اجتماعی 

الف – زبان تخصصی
1 – چكیده كتاب (Horton) جزوه زبان تخصصی 2 دكتر توكل، دانشگاه تهران
2 – واژه نامه‌های انتهای كتاب جامعه شناسی آنتونی گیدنز ، ترجمه منوچهر صبوری
3 – انگلیسی برای دانشجویان جامعه‌شناسی و علوم اجتماعی (دو كتاب) ، انتشارات سمت

ب – روش تحقیق
1 – روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی، دكتر باقر ساروخانی (جلد اول)، انتشارات پژوهشگاه
2 – کندوکاوها و پنداشته‌ها ، دكتر فرامرز رفیع‌پور، شركت سهامی انتشار
3 – پیمایش در تحقیقات اجتماعی ، دی . ای . دواس، ترجمه هوشنگ نایبی، نشر نی
4 – روش‌های آماری، دكتر كریم منصورفر، انتشارات دانشگاه تهران
5 – جزوه روش تحقیق نظری دكتر ازكیا، دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
6 – جزوه روش تحقیق نظری دكتر صدیق، دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

 پ – نظریه‌های جامعه‌شناسی
1 – نظریه‌های جامعه شناسی در دوران معاصر، جورج ریتزر، ترجمه محسن ثلاثی، نشر علمی، چاپ آخر
2 – نظریه‌های جامعه‌شناسی، دكتر تقی‌‌آزاد ارمكی، انتشارات سروش
3 – مراحل اساسی اندیشه در جامعه‌شناسی، ریمون آرون، باقر پرهام، انتشارات علمی فرهنگی
4 – زندگی و اندیشه بزرگان جامعه‌شناسی، لوئیس كوزر، ترجمه محسن ثلاثی ، نشر علمی
5 – نظریه‌های جامعه‌شناسی، دكتر غلامعباس توسلی ، انتشارات سمت
6 – جزوه نظریه‌های جامعه‌شناسی، دكتر محمد عبداللّهی، دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی
7 – جامعه‌شناسی آنتونی گیدنز، منوچهر صبوری ، نشر نی

* منابع تخصصی گرایش مطالعات جوانان

رشته مطالعات جوانان از امسال در دانشگاه تهران در گرایش علوم اجتماعی تاسیس شده است و در کنکور سال های گذشته از رشته پژوهش های اجتماعی دانشجو موردنظر را گزینش می نمودند ولی از سال 1391 برای این رشته منابع معرفی شده و بصورت مجزا از خود امتحان مربوطه گزینش می شود و سازمان سنجش تنها یک کتاب را برای منابع امتحانی این رشته معرفی کرده است که به شرح زیر می باشد :
مبانی جامعه‌شناسی جوانان, برنهارد شفرز / ترجمه کرامت الله راسخ / نشر نی

تعداد واحدهاي درسي

واحدهاي درسي دوره كارشناسي ارشد مطالعات جوانان شامل ٣٢ واحد است که از این تعداد، 22 واحد اصلی، 4 واحد اختیاری و 6 واحد هم پایان نامه است. همچنین دانشجويان فارغ التحصيل رشته هاي غيرعلوم اجتماعي موظف هستند در ترم اول 6 واحد هم به صورت جبراني بگذرانند.

سرفصل دروس مطالعات جوانان از لینک زیر قابل دسترسی است.

 معرفی و سرفصل دروس کارشناسی ارشد مطالعات جوانان

منبع :

– دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

– مركز آموزش جهاد دانشگاهی دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

مطالب مرتبط

مطالب پربازدید

مصاحبه