معرفی رشته مطالعات فرهنگی و رسانه

منبع: علوم اجتماعی اسلامی ایرانی

زمان انتشار: ۱۴:۰۵ ۱۳۹۲/۰۸/۲

مطالعات فرهنگ شناسی نگاهی است بین رشته ای به راه، روش و شیوه های زندگی مردم در قالب فرهنگ روزمره، فرهنگ مردم پسند و فرهنگ نخبگان در ارتباط با منابع فرهنگ ساز، خصوصاً رسانه های توده ای که منشاء تولید فرهنگ توده ای می با شند. با این نگاه، رشته مطالعات فرهنگی و رسانه با هدف انجام مطالعات توصیفی و تحلیلی فرهنگ معاصر جامعه ایران شکل گرفت

تعریف و هدف رشته:

مطالعات فرهنگ شناسی نگاهی است بین رشته ای به راه، روش و شیوه های زندگی مردم در قالب فرهنگ روزمره، فرهنگ مردم پسند و فرهنگ نخبگان در ارتباط با منابع فرهنگ ساز، خصوصاً رسانه های توده ای که منشاء تولید فرهنگ توده ای می با شند. با این نگاه، رشته مطالعات فرهنگی و رسانه با هدف انجام مطالعات توصیفی و تحلیلی فرهنگ معاصر جامعه ایران شکل گرفت، که با تکیه بر تجارب نظری و عملی مطالعات حوزه های فرهنگ شناسی مکتب فرانکفورت، مطالعات فرهنگ شناسی مکتب بیرمنگام و سایر حوزه های مطالعاتی این رشته به بررسی روندهای فرهنگی جامعه ایران، خصوصاً فرهنگ روزمره تأکید دارد.

نقش و توانایی و فرصت های شغلی دانش آموختگان این رشته:

دانش آموختگان این رشته در حوزه های مختلفی از مشاغل تحقیقاتی و اجرایی کشور، توان کار کارشناسی خواهند داشت. بعضی از این مشاغل به قرار زیر می باشند:

1- مراکز تحقیقاتی فرهنگی و رسانه ای2- حوزه های برنامه ریزی فرهنگی و رسانه ای3- مراکز رسانه های ارتباط جمعی مثل مطبوعات، رادیو و تلویزیون و حتی سینما که به نوعی با فرهنگ مردم پسند در ارتباط می باشند4- وزارتخانه ها و سازمان های فرهنگی کشور که به تولید مواد فرهنگی برای حوزه های عمومی و نخبگان جامعه تولیدِ کار می کنند5- تدریس در مراکز آموزشی مثل آموزش و پرورش و رشته های دانشگاهی که به نوعی حوزه های متفاوت فرهنگ و رسانه مرتبط می شوند6- مشاغل کارشناسی و مشاوره فرهنگی و رسانه ای در حوزه سیاسی و اقتصادی کشور مثل سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور خارجه، وزارت کشور، استانداری ها و شهرداری ها7- مشاغل کارشناسی و مشاوره فرهنگی در حوزه دولتی و خصوصی اقتصادی کشور.

واحدهای درسی این گرایش در دوره کارشناسی ارشد:

دانشجویان دوره کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه، علاوه بر دروس جبرانی و پیش نیاز لازم، 32 واحد درسی و تحقیقاتی به شرح زیر باید بگذرانند:

1- دروس اصلی و الزامی: 20 واحد

2- دروس اختیاری: 8 واحد

3- پایان نامه: 4 واحد

4- دروس پیش نیاز و جبرانی: به تعداد لازم و با رعایت سقف تعیین شده زمانی، با نظر گروه آموزشی.

دروس الزامی:

۱- نظریه‌های فرهنگی (۳ واحد) ۲- روش تحقیق در مطالعات فرهنگی (۲ واحد) ۳- تاریخ تحولات فرهنگی ایران (۲ واحد) ۴- مطالعات فضای مجازی (۳ واحد) ۵- سینما و مطالعات فرهنگی (۳ واحد) ۶- رسانه‌های جمعی و فرهنگ مردمی (۲ واحد) ۷- تلویزیون و مطالعه مقایسه‌ای منابع فرهنگی (۳ واحد) ۸- جهانی شدن و فرهنگ (۲ واحد ).

دروس اختیاری:

1- مطالعات انتقادی زندگی روزمره ایران (۲ واحد) ۲- نشانه‌شناسی (۲ واحد) ۳- رسانه و فرهنگ مصرفی (۲ واحد) ۴- اقتصاد و فرهنگ (۲ واحد) ۵- تاریخ فرهنگی رادیو (۲ واحد) ۶- فرهنگ و قدرت (۳ واحد) ۷- مطالعات دینی (۲ واحد) ۸- جامعه‌شناسی فرهنگی (۳ واحد) ۹- رسانه‌ها، مطبوعات و جامعه مدنی (۲ واحد) ۱۰- نقد سیاست‌های فرهنگی ایران (۲ واحد) ۱۱- موسیقی شناسی و فرهنگ ایرانی (۲ واحد) ۱۲- ارتباطات و فرهنگ عامه (۲ واحد ).

دانشگاه های پذیرندهدانشجو در دورهکارشناسی ارشد این گرایش:

این رشته فقط در دانشگاه تهران پذیرش دارد.

 

منابع این گرایش در آزمون سراسری کارشناسی ارشد:

منابع این گرایش در آزمون سراسری کارشناسی ارشد با منابع گرایش علوم ارتباطات اجتماعی (گرایش 1 در دفترچه اول آزمون سراسری کارشناسی ارشد) مشترک است.

 

ادامه تحصیل در دوره دکترا:

دانش آموختگان دوره کارشناسی ارشد این رشته می توانند در دو گرایش مربوطه در دوره دکتری (که در بخش مربوط به معرفی گرایش علوم ارتباطات اجتماعی درج شده است) ادامه تحصیل دهند.

۲ دیدگاه

    faran :

    بسیار عالی بود… سپاس از شما…

    زند :

    سلام
    ممنونم از ارایه اطلاعات خوب و مفید.
    من دکترای این رشته رو پیدا نکردم، می شه برام آدرس رو میل کنید.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

مطالب مرتبط

مطالب پربازدید

مصاحبه