منابع آزمون کارشناسی ارشد رشته «علوم ارتباطات اجتماعی»

نویسنده:

منبع: وبلاگ روژینه

زمان انتشار: ۰۹:۵۴ ۱۳۹۲/۰۳/۵

مباحث کلی ارتباطات شامل دروس ده‌گانه دروه کارشناسی به شرح زیر است:
(مبانی ارتباط جمعی، مبانی ارتباطات انسانی، نظریه‌های ارتباط جمعی، حقوق مطبوعات، ارتباطات بین‌المللی، ارتباطات سیاسی، ارتباطات و توسعه، افکار عمومی، اصول روابط عمومی، شناخت مخاطبان، مبانی جامعه اطلاعاتی)
مباحث تخصصی روزنامه نگاری شامل دروس زیر می‌شود:
(شیوه نگارش فارسی در مطبوعات، خبرنویسی، مصاحبه و گزارش(عملی و۲)، ویراستاری و مدیریت اخبار، مقاله‌نویسی و صفحه‌آرایی، ارتباطات تصویری)
آمار و روش تحقیق در حد مباحث دوره کارشناسی رشته‌های ارتباطات اجتماعی به شرح زیر:
(آمار مقدماتی، آمار در علوم اجتماعی، روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی، تحلیل محتوای پیام‌های ارتباطی)

       اميد كريمي

دانشجوي كارشناسي ارشد رشته علوم ارتباطات گرايش تحقيق در ارتباطات. دانشكده صدا و سيما

       هادي رحمان زاده

دانشجوي كارشناسي ارشد رشته علوم ارتباطات. دانشگاه علامه طباطايي

 •     اشاره

يكي از ويژگي‌هاي آزمون كارشناسي ارشد، عدم معرفي منابع آزمون به‌صورت رسمي از سوي سازمان سنجش است. اين مسئله با وجود تمام مزيت‌هايش (از جمله محدود نساختن داوطلبان جهت مطالعه‌ی منابع خاص و مشخص) به يك مشكل منجر شده است و آن ارائه‌ی ليست‌هاي مختلفي از منابع پيشنهادي توسط گروه‌هاي آموزشي دانشگاه‌ها، اساتيد و دانشجويان ارتباطات است كه داوطلبان اين آزمون را با سردرگمي مواجه مي‌سازد. در اين مسئله ترديدي نيست كه داوطلباني درآزمون اين رشته (و سپس در دوره‌ي تحصيل در دانشگاه) موفق‌ترند كه به مباحث مطرح‌شده در هريك از حوزه‌هاي مرتبط تسلط داشته باشند و به منبع خاصي اكتفا نكنند. اما داوطلباني كه به هر دليل (از جمله محدود بودن زمان) نمي‌توانند به مطالعه‌ي همه‌ي منابع بپردازند‌، نياز به فهرستي از مهم‌ترين منابع طرح سوال دارند تا بر اساس آن بتوانند به تعداد بيشتري از سوالات پاسخ دهند.

در حال حاضر مجموعه‌ی علوم ارتباطات اجتماعی در آزمون کنکور کارشناسی ارشد دارای 3 گرایش متفاوت است. الف) علوم ارتباطات اجتماعی   ب) مدیریت رسانه   ج) ژورنالیسم (روزنامه‌نگاری). مواد درسی برای هرکدام از این گرایش‌ها نسبتاً متفاوت است؛ هرچند که در تعدادی از این مواد اشتراک دارند. اما بازهم در اعمال ضرایب باهم متفاوتند.

الف) علوم ارتباطات اجتماعی: زبان عمومی و اختصاصی (ضریب 1) – مبانی کلی ارتباط جمعی (ضریب 1) – اصول روزنامه‌نگاری  (ضریب 1) – تاریخ ایران و جهان و مسائل بین‌المللی معاصر (ضریب 1) – کاربرد آمار و روش تحقیق (ضریب 1).

ب)  مدیریت رسانه: زبان عمومی و اختصاصی (ضریب 3) – مبانی کلی ارتباط جمعی (ضریب 4) – کاربرد آمار و روش تحقیق (ضریب 2) – دانش مدیریت (ضریب 4) – اخلاق و معارف اسلامی (ضریب 2).

ج) روزنامه‌نگاری: زبان عمومی و اختصاصی (ضریب2) – اصول روزنامه‌نگاری (ضریب 3) – نظریه‌های ارتباطات (ضریب 3) – مفاهیم ارتباط جمعی در رسانه (ضریب 2) – زبان فارسی (ضریب 2) – اخلاق و معارف اسلامی (ضریب 2) – روش تحقیق (ضریب 2).

با توجه به اینکه نگارندگان فارغ‌التحصیل رشته‌ی علوم ارتباطات اجتماعی هستند و در این زمینه نیز کتاب‌هایی را به چاپ رسانده‌اند، در ادامه سیاهه‌ای از منابع مهم این رشته را به داوطلبان محترم معرفی می‌نمایند. در مورد دو گرایش دیگر به دانشجویان و اساتید این گرایش‌ها مراجعه شود.

فهرست پيشِ رو، نتيجه‌ی تجزيه و تحليل سوالات نزديك به 20 دوره‌ي كنكور كارشناسي ارشد (سراسري و دانشگاه آزاد) رشته‌ی علوم ارتباطات اجتماعي است. چنان‌كه مشاهده مي‌شود در هر ماده‌ی درسي، منابع را در دو يا سه اولويت دسته‌بندي كرده‌ايم. بديهي است كه حتي مطالعه‌ي كليه‌ي منابع معرفي شده، داوطلبان را قادر به پاسخگويي به تمام سوالات آزمون نخواهد كرد، اما مي‌توان اين اطمينان را داد كه با مطالعه‌ي صحيح و دقيق اين منابع، داوطلب حد نصاب لازم را جهت ورود به دوره‌ي كارشناسي ارشد كسب خواهد كرد.

لازم به ذكر است كه اين منابع به‌طور خاص براي كنكور سراسري كارشناسي ارشد تنظيم شده است و تعدادي از منابع در اين ليست برای کنکور دانشگاه آزاد از اهميت بيشتري برخوردار است كه ممكن است در رده‌هاي پايين‌تر قرار گرفته باشند.

 در پایان ذکر این نکته نیز لازم است که نوع سؤالات و منبع طرح سؤال کاملاً به طراح سؤال بستگی دارد. حوزه‌ی علاقه‌مندی و گرایش وی در طرح سؤال بسیار تأثیرگذار است. بنابراین کنکور هر سال ممکن است با سال(های) قبل تفاوت چشمگیری داشته باشد. برای نمونه در حالی‌که در سال‌های اولیه و میانه‌ی کنکور ارشد ارتباطات طراحان سؤال علاقه‌ی زیادی به طرح سؤال از کتاب حقوق مطبوعات (تألیف کاظم معتمدنژاد) داشتند، در سال‌های اخیر (از سال 87 به بعد) سؤال خاصی از آن کتاب طرح نشده است. و به شیوه‌ای عکس کتاب مخاطب‌شناسی (تألیف دنیس مک‌کوایل) در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه طراحان سؤال قرار گرفته است؛ در حالی‌که در سال‌های دورتر این کتاب به‌هیچ وجه منبع کنکور نبوده است. همچنین اخیراً به بحث جامعه‌اطلاعاتی و شبکه‌ای توجه زیادی شده است و به‌تبع کتاب نظریه‌های جامعه اطلاعاتی (فرانک وبستر) و جامعه شبکه‌ای (امانویل کاستلز) اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده‌اند.

روند طرح سؤال در درس آمار و روش تحقیق در سال‌های قبل به‌گونه‌ای بود که یا سؤالات به تعداد مساوی بین آمار و روش تحقیق تقسیم می‌شد و یا سؤالات مربوط به روش تحقیق تعداد بیشتری را به خود اختصاص می‌دادند، اما در کنکور سال 90 تعداد سؤالات آمار به‌مراتب بیشتر از روش تحقیق بود.

در درس تاریخ ایران و جهان، کتاب ارتباط‌شناسی (محسنیان راد) در کنکور سال 90 به یکی از مهمترین و اصلی‌ترین منابع تبدیل شده بود و به جرأت می‌توان گفت نیمی از سؤالات درس تاریخ از این کتاب طرح شده بود.

این مسائل ما را به یک نکته می‌رساند و آن هم “تغییرپذیری”، “عدم ثبات”، و “انعطاف‌پذیری” سؤالات و منابع کنکور کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی است. ضمن آرزوی موفقیت برای تمامی دانشجویان و داوطلبان رشته‌ی علوم ارتباطات اجتماعی، لیست به‌روزشده‌ی منابع کنکور در اختیار عزیزان قرار داده می‌شود.

•     مباني كلي ارتباط جمعي

 –        اولويت اول:

·       نظريه هاي ارتباطات، ورنر سورين و جيمز تانكارد، ترجمه عليرضا دهقان، انتشارات دانشگاه تهران.

·        وسايل ارتباط جمعي، كاظم معتمد نژاد، انتشارات دانشگاه علامه طباطبايي.

·        درآمدي بر نظريه ارتباطات جمعي، دنيس مك كوايل، ترجمه‌ي پرويز اجلالي، انتشارات مركز مطالعات و تحقيقات رسانه.

·        كاربرد نظريه‌هاي ارتباطات، سون ويندال و ديگران، ترجمه‌ي عليرضا دهقان، انتشارات مركز مطالعات و تحقيقات رسانه‌ها.

·        ارتباط‌شناسي، مهدي محسنيان راد، انتشارات سروش.

·        نظريه هاي جامعه اطلاعاتي، فرانك وبستر، ترجمه‌ی اسماعيل قديمي، انتشارات قصيده‌سرا.

 –        اولويت دوم:

·         نظريه‌هاي رسانه، سیدمحمد مهدي‌زاده، انتشارات همشهری.

·         عصر اطلاعات، مانويل كاستلز (با تأكيد بر جلد اول: ظهور جامعه‌ی شبكه‌اي)، ترجمه‌ي احد عليقليان و احمد خاكباز، انتشارات طرح نو.

·        مباني ارتباطات جمعي، محمد دادگران، انتشارات فيروزه.

·        مخاطب‌شناسي، دنيس مك كوايل، ترجمه‌ي مهدي منتظر قائم، انتشارات مركز مطالعات و تحقيقات رسانه‌ها.

·         جامعه‌شناسي وسايل ارتباط جمعي، ژان كازنو، ترجمه‌ي باقرساروخاني و منوچهر محسني، انتشارات اطلاعات.

·        در آمدي بر مطالعات ارتباطي، جان فيسك، ترجمه‌ي مهدي غبرايي، انتشارات مركز مطالعات و تحقيقات رسانه‌ها.

  –        اولويت سوم:

·        يك جهان، چندين صدا، شُن مك برايد، ترجمه ايرج پاد، انتشارات سروش.

·        جامعه‌شناسي ارتباطات، باقر ساروخاني، انتشارات اطلاعات.

·         ارتباطات در جهان معاصر؛ تحوّل اندیشه‌ها، نهادها و عملکردهای ارتباطی، کاظم معتمدنژاد، نشر مهر.

·        راهنماي بررسي تلويزيون، كيت سلبي؛ ران كادوري، ترجمه‌ي علي عامري مهابادي، انتشارات سروش.

·        حقوق مطبوعات، كاظم معتمدنژاد، انتشارات مركز مطالعات و تحقيقات رسانه‌ها.

·        گذر از نوگرايي  ارتباطات و دگرگوني، حميد مولانا، ترجمه‌ي يونس شكرخواه، انتشارات مركز مطالعات و تحقيقات رسانه‌ها.

 •     اصول روزنامه نگاري و شيوه ي نگارش فارسي در مطبوعات

 –        اولويت اول:

·        روزنامه‌نگاري نوين، نعيم بديعي و حسين قندي، انتشارات دانشگاه علامه طباطبايي.

·        روش‌هاي مصاحبه خبري، مهدي محسنيان راد، انتشارات مركز مطالعات و تحقيقات رسانه‌ها .

·        مقاله‌ي ” گزارش‌نويسي ، چشم عقاب روزنامه‌نگاري ” محمد مهدي فرقاني، فصلنامه رسانه، ويژه‌نامه‌ی آموزشي، شماره 1، 1373.

·        خبر، يونس شكرخواه، انتشارات مركز مطالعات و تحقيقات رسانه‌ها.

·         نگارش رسانه‌اي، مهدخت بروجردي علوي، انتشارات پژوهشكده مطالعات فرهنگي و اجتماعي.

 –        اولويت دوم:

·       روزنامه‌نگاري با فصلي جديد در بازنگري روزنامه‌نگاري معاصر، كاظم معتمدنژاد با همكاري ابولقاسم منصفي، انتشارات مركز نشر سپهر.

·        سايبر ژورناليسم، يونس شكرخواه، انتشارات ثانيه.

·       فصلنامه‌ي رسانه، وي‍ژه‌نامه آموزش روزنامه‌نگاري، شماره 1 ، 1373 (متن كامل اين شماره در سايت دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها به آدرس (www.rasaneh.org) موجود است.

·         فصلنامه‌ي رسانه، ويژه‌نامه آموزش روزنامه‌نگاري، شماره 61 ، بهار 1384.

  –        اولويت سوم:

·        گزارش‌نگاري، علي اكبر قاضي زاده، انتشارات دفتر مطالعات و توسعه‌ي رسانه‌ها.

·        روزنامه‌نگاري حرفه‌اي (مجموعه مقالات)، انتشارات مركز مطالعات و تحقيقات رسانه‌ها.

·        شيوه‌ي نگارش فارسي در مطبوعات، حسين عماد افشار، انتشارات دانشگاه علامه طباطبايي.

·        دستور خط فارسي، انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسي.

•     تاريخ ايران و جهان و مسائل بين المللي مهم معاصر

 –        اولويت اول:

·       ايران بين دو انقلاب، يرواند آبراهاميان (اين كتاب دو بار ترجمه شده است و توسط انتشارات مركز و ني به چاپ رسيده است).

·        از سيد ضياء تا بختيار، مسعود بهنود، انتشارات دنياي دانش (جاويدان).

·        تاريخ مطبوعات در ايران و جهان، جهانگير صلح جو، انتشارات اميركبير.

·        تاريخ جنگ سرد (3جلد)، جلد سوم: يك بستر و دو رؤيا، آندره فونتن، ترجمه‌ي عبدالرضا هوشنگ مهدوي.

·        قدرت‌هاي جهان مطبوعات، مارتين واكر، ترجمه‌ي محمد قائد، انتشارات نشر مركز.

 –        اولويت دوم:

·         ایران در چهار کهکشان ارتباطی، مهدی محسنیان راد، انتشارات سروش.

·        تاريخ تحليلي مطبوعات ايران، محيط طباطبايي، انتشارات بعثت.

·        مطبوعات سياسي در عصر مشروطيت، عبدالرحيم ذاكر حسين، انتشارات دانشگاه تهران.

·        تاريخ عمومي دوره دبيرستان (نظام قديم). کتابی مفید و خلاصه برای تاریخ جهان.

·        تاريخ معاصر ايران (دوره دبيرستان)

 •       كاربرد آمار و روش تحقيق

 –        اولويت اول:

·        احتمالات و آمار كاربردي در روان‌شناسي و علوم تربيتي، علي دلاور، انتشارات رشد.

·        تحقيق در رسانه‌هاي جمعي، راجر دي.ويمر؛ جوزف دومينيك، ترجمه‌ي كاووس سيد امامي، انتشارات سروش.

·        پيمايش در تحقيقات اجتماعي، دي.اي.دواس، ترجمه‌ي هوشنگ نايبي، انتشارات ني.

·        تحليل پيام‌هاي رسانه‌اي، دانيل رايف، فريدريك جي.فيكو، ترجمه‌ي مهدخت بروجردي علوي، انتشارات سروش.

·        روش‌هاي تحقيق در علوم اجتماعي، ِارل بَبي، ترجمه‌ی رضا فاضل، انتشارات سمت.

 –        اولويت دوم:

·        كندوكاوها و پنداشته‌ها، فرامرز رفيع‌پور، انتشارات شركت سهامي انتشار.

·        روش‌هاي آماري، كريم منصورفر، انتشارات دانشگاه تهران.

·        روش‌هاي تحقيق در علوم اجتماعي (3 جلد )، باقر ساروخاني، انتشارات پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي.

·        مباني نظري و عملي پژوهش در علوم انساني و اجتماعي، علي دلاور، انتشارات رشد.

·        تكنيك‌هاي خاص تحقيق در علوم اجتماعي (جلد دوم كتاب “كندوكاوها و پنداشته‌ها”)، فرامرز رفيع‌پور، انتشارات شركت سهامي انتشار.

•       زبان انگليسي

 –        اولويت عمومي:

·       Five Hundred And Four] Absolutely Essential Words] 504   

·        Essential Words For TOEFL 

·       Grammar in use (Intermediate), Raymond Murphy with William R. Smalzer, Cambridge University Press.

·        كنكور كارشناسي ارشد زبان عمومي براي كليه رشته‌ها، سيد اباذر نورحسيني، انتشارات آزاده.

·        گرامر از دبيرستان تا دانشگاه، عباس فرزام.

 –        اولويت تخصصي:

·        انگليسي براي دانشجويان روزنامه‌نگاري و علوم ارتباطات، سيد محمد ضياء حسيني؛ فهيمه معرفت، انتشارات سمت.

·        زبان انگليسي تخصصي رشته روابط عمومي و ارتباطات، علي ميرسعيد قاضي، هوشنگ عباس زاده، مؤسسه نشر علوم نوين.

·        زبان تخصصي براي دانشجويان علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاري، سيد وحيد عقيلي؛ احمد توكلي، انتشارات ثانيه.

·        واژه‌نامه ارتباطات، يونس شكرخواه، انتشارات سروش.

•       منابع کمکی

·        مجموعه تست‌هاي درس آمار و روش تحقيق رشته علوم ارتباطات همراه با پاسخ‌هاي كاملاً تشريحي (20 دوره از 78 تا 88)، امید کریمی، انتشارات ارشد، اسفند 1388.

·        مجموعه تست‌هاي درس مباني كلي ارتباط جمعي رشته علوم ارتباطات همراه با پاسخ‌هاي كاملاً تشريحي (20 دوره از 78 تا 88) امید کریمی، انتشارات ارشد، اسفند 1388.

·        مجموعه تست‌هاي درس اصول روزنامه‌نگاری و شیوه‌ی نگارش فارسی با پاسخ‌هاي كاملاً تشريحي (20 دوره از 78 تا 88)، هادی رحمان‌زاده، انتشارات ارشد، 1389.

·        شرح جامع مبانی کلی ارتباط جمعی (نظریه‌های ارتباطات)، امید کریمی، انتشارات ارشد، اردیبهشت 1390.

·        شرح جامع اصول روزنامه‌نگاری و شیوه‌ی نگارش فارسی، هادی رحمان‌زاده، انتشارات ارشد، آبان 1390.

۵ دیدگاه

    بهاره :

    با سلام بنده فارق التحصیل رشته علوم سیاسی در مقطع کارشناسی هستم .ممنون می شوم مرا راهنمایی کنید؛ از این رو که تمایل به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطاتات را دارم واینکه وقت چندانی برای مطالعه همه منابع ذکر شده در سایت را نداشته از این رو همانطور که گفتم ممنون می شوم راهنماییم کنید که از چه منابعی شروع کنم و حتی از چه کتابهای تستی استفاده نمایم .سپاسگزارم

    سیاح طاهری :

    منابع چدید تر روش تحقیق برای ارتباطات:
    1- روش های آماری در علوم رفتاری / علی دلاور – انتشارات دانشگاه پیام نور
    2- روش های آماری / کریم منصورفر – انتشارات دانشگاه تهران
    3- نحوه انجام تحقيقات اجتماعي / ترز. ال. بيكر، ترجمه هوشنگ نايبي، انتشارات روش
    4- پیمایش در تحقیقات اجتماعی / دی. ای. دواس؛ ترجمه هوشنگ نایبی ـ نشر نی
    5- روش تحقیق در علوم اجتماعی ( جلد 1 و 2 ) / ارل ببی؛ ترجمه رضا فاضل ـ انتشارات سمت
    6- راهنمای سنجش و تحقیقات اجتماعی ( بخش پنجم ) / دلبرت میلر؛ ترجمه هوشنگ نايبي – نشر نی
    7- استدلال آماری در جامعه‌شناسی / مولر و دیگران؛ ترجمه هوشنگ نایبی – نشر نی

    fatemeh :

    با سلام و ادب
    من رشته مدیریت فرهنگی در مقطع کارشناسی خوانده ام و قصد دارم برای ارشد یکی از این دو رشته را انتخاب نمایم و البته حوزه مورد علاقه بنده فرهنگ است که در درجه دوم ابزار رسانه را ابزاری قوی برای آن می دانم درنتیحه حوزه دوم برای من محسوب می شود .لطفا راهنمایی نمایید با رویکرد ذهنی و رزومه کاری بنده که در هردو حوزه ورود داشته ام کدامیک مناسب تر است:
    مدیریت رسانه
    علوم ارتباطات اجتماعی
    علوم ارتباطات اجتماعی با گرایش فرهنگ و رسانه

      طاهری :

      متاسفانه در علوم اجتماعی رشته ای که مشخصا به فرهنگ بپردازد نداریم. البته مدیریت فرهنگی هست، اما دروس آن هم بیشتر شبیه رشته مدیریت است. فکر می کنم مدیریت رسانه گزینه بهتری باشد.

    ریحانه جاویدی :

    سلام خسته نباشید من لیسانس ژئومورفولوژی دارم اما ارشد میخوآم روزنامه نگاری بخونم مهمه که سراسری تهران قبول بشم میشه راهنماییم کنید که منابع چی بخونم کلاس کجا برم ازمون چی بدم و تست چی بزنم؟ خیلی استرس دارم لطفا راهنماییم کنید

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

مطالب مرتبط

مطالب پربازدید

مصاحبه