مهدی محسنیان راد

زمان انتشار: ۱۰:۳۹ ۱۳۹۱/۰۳/۹

نام و نام خانوادگی: مهدی محسنیان راد
تخصص: نظریه های فرهنگ و ارتباطات-مطالعات رادیو و تلوزیون و مطبوعات
محل کار: عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق-مرکز پژوهش های ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
تحصیلات: لیسانس روزنامه نگاری و رادیو وتلویزیون – فوق لیسانس تحقیق در ارتباط جمعی – دکترای جامعه شناسی
سوابق کاری: عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق- مدرس مقطع کارشناسی ارشد علوم ارتباطات دانشگاه تهران- تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی و دانشکده صدا و سیما

دکتر مهدی محسنیان راد متولد
سال 1324 در مشهد، ۱۶ سال داشت که در دبیرستان «رهنما» تهران مشغول به تحصیل بود و
در همان سال ها به همراه همشاگردى هایش یک روزنامه دیوارى منتشر کرد و این روزنامه
دیوارى دانش آموزى در مسابقات بین مدرسه ها برنده شد. در سال 1345 وارد دانشگاه شد
و تحصیلات کارشناسی خود را آغاز نمود. وی دانشجوی نخستین دوره ی روزنامه نگاری ایران
و جزو نخستین پشت میزنشیینان رشته ی ارتباطات اجتماعی و جزو نخستین شاگردان دکتر معتمد
نژاد است. نقش پدر علم ارتباطات ایران در زندگى علمى محسنیان راد آنقدر پررنگ است که
بگوید: «وقتى فکر مى کنم مى بینم هرگز نتوانسته ام کارى که دکتر معتمدنژاد براى من
انجام داده اند براى هیچ یک از شاگردانم انجام دهم.».

 

وی در سال 1350 مدرک کارشناسی
خود را در همین رشته اخذ نمود.

 

 توزیع دو هزار پرسشنامه میان داوطلبان و انتشار نتیجه
تحقیق در آن سال، آغازى بود براى کار پژوهشگرى که بعدها او را به عنوان یکى از معدود
محققان نظریه پرداز ارتباطات در ایران بشناسند. در سال 1353 وارد رشته ی تحقیق در ارتباط
جمعی در مدرسه عالی تلویزیون و سینما گردید.

 

از همان اوایل دانشجویى در دوره
کارشناسى ارشد تحقیق در ارتباط جمعى، پژوهش ارتباطى را آغاز کرد. کتاب تحلیل محتواى
برنامه هاى رادیو، کار مشترکش با دکتر معتمدنژاد و دکتر الهى در سال ۱۳۵۳ منتشر شد
و پایان نامه کارشناسى ارشدش با ارائه مدل جدید ارتباطى او به نام « منبع معنى»، سال
۱۳۵۵ دفاع گرید. یک سال بعد، با انتشار کتاب ارتباطات انسانى از سوى دانشکده علوم ارتباطات،
توانست تدریس را علاوه بر آن دانشکده، در دانشگاه تهران نیز دنبال کند. مدرک دکتری
جامعه شناسی را هم درسال 1369 از دانشگاه آزاد اخذ کرد.

 

دهه ی۶۰ با انجام تحقیقات میدانى
و آزمایشگاهى متعدد توانست ضمن تکمیل نظریه خود، آن را به صورت عملى نیز ثابت کند.
همین اثر بود که کاندید نهایى جایزه کالینگاى یونسکو شد و سال ۱۹۹۳ متن کامل آن را
به عنوان یک نوآورى در مجله اروپایى ارتباطات (
The European Journal of Cpmmunications Vol) منتشر کردند. این نظریه، بخشى از کتاب ارتباط
شناسى اوست که تا کنون چندین بار تجدید چاپ شده و همه دانشجویان ارتباطات دست کم یک
بار در طول سال هاى تحصیل آن را خوانده اند.

 

مدل ارتباطى ای که توانست از
مرزهاى ایران عبور کند، متمرکز بر شرط مشابهت معنى در فراگرد ارتباط است: « ارتباط
عبارت است از فراگرد انتقال پیام از سوى فرستنده براى گیرنده، مشروط بر آنکه در گیرنده
پیام، مشابهت معنى با معنى مورد نظر فرستنده پیام ایجاد شود.» (محسنیان راد، مهدى،
ارتباط شناسى، سروش، چاپ سوم، ص ۳۱۹) مبحث عدم انتقال معنى از مباحثى بود که نخستین
بار در مدل ارتباطى محسنیان راد مطرح شد: “نخستین عنصر در هر فراگرد ارتباطى معنى
است. معنى در ارتباط منتقل نمى شود بلکه درون ذهن مخاطب و فرستنده پیام قرار دارد،
مهم تجلى معنى هاى مشابه است”.

 

آخرین دستاورد مطالعات تحقیقى
دکتر محسنیان این است که هفت سال پیش آغاز شده؛ کشف کهکشان گمشده چهارم در ایران. وی
در این باره می گوید: «هفت سال پیش یک کار مطالعاتى را با برخى از دستیارانم درباره
تاریخ ارتباطات ایران شروع کردیم. این مطالعه تبدیل شد به یک کار مستمر شبانه روزى
که کج دار و مریز با سرعت هاى متفاوت اما مداوم جلو مى رفت.»

 

مطالعات محسنیان راد به آنجا
مى رسد که مشخص مى شود کهکشان دیگرى در میان کهکشان هاى ارتباطى که « مارشال مک لوهان»
مطرح کرده، وجود دارد. این نظریه پرداز غربى در کتاب هایش از سه کهکشان ارتباطى سخن
مى گوید. کهکشان شفاهى که عصر ارتباطات کلامى انسان هاست. دوران شفاهى انسان، در حد
شنود او بوده و تنها صداها را مى شنیده است. پس از آن با اختراع چاپ انسان وارد کهکشان
گوتنبرگ مى شود. ارتباط مکتوب چاپى شکل مى گیرد و چاپ وسیله ارتباطى میان انسان ها
مى شود. با پیشرفت علم و استفاده از امواج رادیویى، عصر کهکشان سوم به نام « مارکونى»
آغاز مى شود و تا امروز هم ادامه مى یابد.

 

اما مطالعات مک لوهان که تنها
معطوف به غرب است از تاریخچه ارتباطى مشرق زمین، بهره اى ندارد. محسنیان راد در تحقیق
خود به یافته هایى رسیده که نشان مى دهد میان کهکشان شفاهى و گوتنبرگ، کهکشان دیگرى
هم در تاریخ ایران وجود داشته وتجربه هاى ارتباطاتى ما همراه یک صندوق بزرگ به کهکشان
گوتنبرگ رفته است.

 

 مى گوید: «درهمان کهکشان چهام، ما براى انتقال پیام
به مسافاتى در هزار کیلومتر آن سو تر، از شیوه اى استفاده مى کردیم که مبناى صفر و
یک امروزى را داشت. یا به اسنادى دست یافتیم که نشان مى دهد هنگام جشنى ملى در عصر
یکى از پادشاهان محلى، از وسیله اى عجیب و ناشناخته براى نمایش تصاویر متحرک استفاده
مى شده است که هنوز نتوانسته ایم سازوکار فنى آن را به طور کامل کشف کنیم. البته حدسیاتى
زده ایم که درکتاب زیر چاپم (ایران در چهار کهکشان ارتباطى) آورده ام.»

 

از هفت سال پیش که تحقیق درباره
تاریخچه ارتباطات ایران را آغاز کرده، با علاقه کار را دنبال کرده است. حتى براى درک
حال و هواى روزهاى دور از دسترس هزاره هاى قبل، با خودرو به جاده هایى رفته که برخى
صفحات کتابچه تاریخ ارتباطات ایران در آنجا اتفاق افتاده. با دستیارانش آنجا قدم زده
و کوشش کرده احساس آدم هاى هزاره هاى پیشین را در ذهن خود بازسازى کند و همان هوا را
به ریه ها کشیده است تا پس از هفت سال با اطمینان نام کتابش را “ایران در چهارکهکشان
ارتباطى” بنامد روى کلمه «اطمینان» تأکید زیادى دارد:«من در مطالعاتم به این نتیجه
رسیدم که در تاریخ ارتباطات ایران، ذخیره اى غنى از سخت افزارهاى ارتباطى داشتیم در
حالى که غرب تازه وارد عصر چاپ مى شد.» کلمه ی «من» را هر جا لازم بداند به کار مى
برد. در مقدمه کتاب ارتباط شناسى اش مى نویسد، نمى داند چرا نویسندگان غربى به راحتى
این کلمه را به کار مى برند اما محققان ایرانى مى گویند بنده حقیر یا …

 

خودش مى گوید مثل باستان شناسانى
که زمین را براى یافتن جسم گرانبهاى باقى مانده از نسل هاى پیشین انسان، حفر مى کنند،
او و همکارانش هم به دنبال صندوقچه قدیمى ارتباطى ایران گشته اند، در لابه لاى تاریخ
و صفحات کتاب هاى نوشته شده از آن.

 

گشت و گذار در لابه لاى صفحات
تاریخ، او را به نظریه دیگرى هم رسانده است.

 

 نظریه «بازار پیام». اساس این موضوع هم از دوران
گذشته مى آید؛ بازارهاى آل بویه. بازارهاى آل بویه ویژگى هایى دارد که مى توان آن را
با فضاى سایبر امروز مقایسه کرد. او در مقاله اش ۱۴ ویژگى  براى این بازار عنوان مى کند. در بازار جهانى پیام،
دیگر عصر ارتباطات فرمایشى و از بالا به پایین تمام خواهد شد و نوع ارتباطات رسانه
اى، افقى خواهد بود، نه عمودى. درست مثل بازارهاى سنتى ایران که فروشنده به جاى استقرار
در نقطه اى ثابت رو به روى حجره بین مشتریان در رفت وآمد بود. حجره و بازار هیچکدام
درب غیر قابل عبورى نداشتند که رفتن به داخل را غیر ممکن سازد. در بازار جهانى پیام،
همچون اینترنت عصر حاضر، دسترسى به هر نوع پیام، بسیار سهل تر و بى مانع تر انجام خواهد
شد.

 

در بازارهاى سنتى، افراد مى توانستند
به صورت تک فروش – نه دستفروش – کالایى را حتى براى یک بار به فروش برسانند. گاهى نیز
ممکن بود یک تک فروش به تدریج تبدیل به یک فروشنده حرفه اى شود. پدیده اى که نوع ابتدایى
آن را در وبلاگ نویسى جهان معاصر مى توان دید. در بازارهاى سنتى محدود بودن فاصله حجره
ها، همراه با باز بودن در و امکان رفت وآمد و تعامل خریدار، فروشنده و عابر، سبب مى
شد که فروشندگان از نیازها و سلایق مردم بیشتر مطلع باشند، ضمن آنکه دستیابى به عملکرد
رقبا و رازهاى حرفه اى آنها کار دشوارى نبود. در بازار پیام هم فرو ریختن دیوارهاى
ارتباطى سبب مى شود که نوآورى همراه با اقتباس و تقلید در سبک و محتواى پیام، انحصار
را از بین ببرد. ملاقات چهره  به چهره اما مجازى
فرهنگ هاى مختلف با یکدیگر،  تعداد مراجعه کنندگان
به سایت ها و سایر رسانه هاى سایبری عصر حاضر سبب خواهد شد که آگاهى از سلیقه ها و
تأمین آنها تکثر رسانه اى را در اندازه هاى متنوع توسعه دهد. در آن بازار، مخاطب امروزى
تبدیل به گزینشگر خواهد شد و پدیده اى شکل خواهد گرفت که او آن را تارنماى پویا (
Dynamic Web) نامیده است.

 

این ویژگى هاست که محسنیان راد
بر اساس آن نتیجه مى گیرد، توسعه فناورى اطلاعات و ارتباطات سبب مى شود در آینده، دهکده
جهانى، به وضعیتى مانند نظام حاکم بر مبادلات کالا در بازارهاى سنتى قرون گذشته مشرق
زمین برسد. بازارهایى که هنوز در نمونه هاى شبیه آن فروشنده فریاد مى زند تا رهگذران
را از کالاى روى پیشخوان آگاه کند. محسنیان راد، نظریه بازار پیامش را بارها در کنفرانس
هاى مجارستان و اسپانیا ارائه و در آمریکا منتشر کرده است. چند ماه پیش که این نظریه
را در کنفرانس بین المللى روابط عمومى ارائه مى کدد، دکتر معتمد نژاد پشت میکروفون
گفت: «همه ما در حال سنتز هستیم و او به مرحله تز رسیده است.»

 

دکتر حسام الدین آشنا نیز درباره
ی دکتر محسنیان راد می گوید: او در عرصه پژوهش و نگارش دارای تحقیقات ملی و بین المللی
در 18 حوزه تخصصی ارتباطات است:

 

1. ارتباطاتِ انقلاب پژوهش های
ارتباطی درباره انقلاب اسلامی ایران 2. روش های پژوهش در ارتباطات 3. نظریه های فرهنگ
و ارتباطات  4. آموزش ارتباطات و ارتباطات آموزشی
5. ارتباطات انسانی 6. ارتباطات و توسعه 7. کتاب شناسی ارتباطات 8. ارتباطات بین المللی
9. ارتباطات و جهانی شدن 10. ارتباطات رایانه ای 11. روابط عمومی 12· ارتباطات میان
فرهنگی  13. مطالعات منطقه ای ارتباطات  15. سیاست گذاری ارتباطی  16 . ارتباطات سیاسی 17. مطالعات مطبوعات 18. مطالعات
رادیو و تلویزیون و سینما 19. فرهنگ و ارتباطات سازمانی

 

 

 

سوابق آموزشی اجرایی دکتر محسنیان
راد:

 

دکتر محسنیان راد سوابق فراوانی
هم در زمینه ی آموزشی و هم در زمینه ی اجرایی دارد:

 

– دانشیار دانشکده فرهنگ و ارتباطات
دانشگاه امام صادق (ع)

 

– عضو ارشد انستیتو بین المللی
ارتباط شناسی (
ICI)

 

– عضو کمیته ملی ارتباطات در
کمیسیون ملی یونسکو در ایران

 

– عضو انجمن بین المللی تحقیق
در ارتباط جمعی (
IAMCR)

 

– رئیس اولین دوره ی دوساله هیات
مدیره انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات

 

– عضو هیات مدیره ی اولین و دومین
دوره  انجمن ایرانی جامعه اطلاعاتی

 

– عضو حلقه علمی کرسی نظریه پردازی
جامعه شناسی و علوم ارتباطات

 

– عضو شورای پژوهشی مرکز پژوهش
های ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی.

 

مدرس در مقاطع مختلف تحصیلی در
دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)

 

– مدرس مقطع کارشناسی ارشد علوم
ارتباطات دانشگاه تهران

 

– مدرس دوره ی دکتری و کارشناسی
ارشد علوم ارتباطات و کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناسی
ارشد دانشکده صدا و سیما

 

– عضو هیئت علمی دانشکده علوم
ارتباطات اجتماعی

 

– و سابقه ی تدریس در دانشکده
علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع)، دانشکده تبلیغ، گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی
دانشگاه علامه طباطبایی-  دانشگاه امام حسین(ع)،
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی

 

تالیفات:

 

دکتر محسنیان راد را می توان
یکی از پرکارترین پژوهشگران در عرصه ی علوم اجتماعی به شمار آورد که البته دغدغه ی
بومی بودن در اکثر پژوهش های ایشان به چشم می خورد:

 

 الف – کتاب 
( انتشار در ایران)

 

ـ ایران در چهار کهکشان ارتباطی:
سیر تحول تاریخ ارتباطات در ایران از آغاز تا امروز. چاپ سوم: همراه با مقدمه ای
50 صفحه ای از دکتر کاظم معتمد نژاد. سه جلد. (1390)  تهران: انتشارات سروش

 

ـ  کتاب راهنمای نرم افزار MRP: بسته تحقیقاتی چند رشته ای (Multidisciplinary Research Package ) همراه با لوح فشرده نرم افزار . انتشارات پژوهشکده
مطالعات فرهنگی و اجتماعی (1390)

 

ـ ریشه های فرهنگی ارتباط در
ایران. تهران: پژوهشگاه اسناد و مدارک علمی ایران. وزارت علوم .تهران: نشر چاپار وانتشارات
پژوهشگاه اسناد و مدارک علمی ایران (1387)

 

ـ روش های مصاحبه خبری. چاپ هشتم
با تجدیدنظر کلی. تهران: انتشارات مرکزمطالعات و تحقیقات رسانه ها. (1387)

 

ـ ایران در چهار کهکشان ارتباطی:
سیر تحول تاریخ ارتباطات در ایران از آغاز تا امروز. سه جلد. (1384)  تهران: انتشارات سروش

 

ـ  ارتباط شناسی: ارتباطات انسانی (میان فردی، گروهی
و جمعی) چاپ اول : 1369،  (چاپ هشتم 1387 )
تهران: انتشارات سروش.

 

ـ روش های مصاحبه خبری  چاپ اول 
1372 (چاپ هفتم1385 ). تهران: انتشارات مرکزمطالعات و تحقیقات رسانه ها

 

.ـ  تحلیل محتوای چهل سال متون آموزش روزنامه نگاری
( 1377) تهران: انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها

 

– انقلاب، مطبوعات و ارزش ها
(مقایسه انقلاب اسلامی و مشروطیت)  (1375) تهران:
سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی

 

ـ  ارتباط جمعی و توسعه روستائی(1375) تهران: مدیریت
مطالعات و بررسیهای وزارت جهاد سازندگی

 

– روزنامه نگاران ایران و آموزش
روزنامه نگاری در ایران ( 1373) تهران: انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها

 

– فهرستگان ارتباطات – توصیفی،
موضوعی باهمکاری مهرداد نیکنام .( 1373) تهران: انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه
ها

 

ـ  ارتباطات انسانی (1356) تهران: انتشارات دانشکده
علوم ارتباطات اجتماعی

 

 ب – مشارکت در تألیف کتاب  ( انتشار در خارج از ایران)

 

. Handbook of Mass Media in the Middle East ـ- A Comprehensive Handbook. Edited By: Yahya R. Kamalipour and Hamid
Mowlana. (1994) Indiana: Green Wood Press
.

 

Triumph of the Image. The Media War in the Persian Gulf A Global
Perspective. Edited by: Hamid Mowlana, George Gerbner and Herbert I. Schiller (
1992). San Francisco: Westview Press
.

 

  ج – مقالات ( انتشار در مجلات خارجی)

 

Pathology of Audience Phantasm in Media: Globalization and the Era
of after Global Village. Global Media. Volume 8, Issue14. Spring 2010
.

 

The Structure of Social Networks in the Developing and Developed
Countries and the Impact of Globalization. Global Media. Volume 8, Issue14.
Spring 2009
.

 

Arabic Global Media Journal. Fev.2005  العولمه،
التداخل الثقافی و «منتدی الاعلان    

 

Globalization, Culture and Message Bazaar. Global Media. No.3.
Fall 2004
.

 

Public Relation in Iran: From Persian Empire to Islamic Republic.
International Public Relations  Review.
Vol.  19. No. 3. June 1997
.

 

La Publicite en Iran. CEMOTI Cahiers d’Etudes sur la
Meditererranee Orientale et le Monde Turco – Iranien. No.20 1995
.

 

Communicology: An Innovative Definition and Model for the
Communication Process. Communications. The European Journal of Communication.
Vol. 18. 3/1993
.

 

International Flow of Japanese Television Programs: The Oshin
Phenomena. KEIO Communication Review No. 14. 1992
.

 

د – مقالات (انتشار در مجموعه
مقالات کنفرانس های بین المللی)

 

– ارائه مقاله در اولین کنفرانس
بین المللی اندیشه های نوین در پژوهش و آموزش. با عنوان نقش نرمافزارهای پژوهشی برای
افزایش سطح علمی طرح های پژوهشی کمی، کیفی و مختلط- تهران: دانشگاه الزهرا 1390

 

-ارائه مقاله در کنفرانس انجمن
ارتباطات جهانی (
GCA) در بنگلور هند 26 و 27 نوامبر 2009 با عنوان ساختار
و کارکرد « شبکه اجتماعی» در کشورهای در حال توسعه در مقایسه با کشورهای پیشرفته و
تحولات ناشی از جهانی شدن در آن
The Structure
of Social Networks in the Developing and Developed Countries and the Impact of
Globalization (1388
)

 

– ارائه مقاله در کنفرانس انجمن
ارتباطات جهانی (
GCA) در دانشگاه سلطان قابوس مسقط- عمان – 20 و 21
اکتبر 2008 با عنوان آسیب شناسی مخاطب پنداری در رسانه، جهانی شدن و عصر پس از دهکده
جهانی در کشورهای در حال توسعه (
Pathology of
“Audience Phantasm” in Media: Globalization and the Era of After Global Village
(1387
)

 

– ارائه مقاله در کنگره جهانی
IAMCR
در استهکلم سوئد 20 تا 25 جولای 2008با عنوان گونه های کنش های ارتباطی
در اتاق های گفتگوی اسلامی(1387)  (
Types of Communicative Actions in Islamic Chat-rooms

 

 -ارائه مقاله در اجلاس بین المللی سازمان جهانی تجارت
و چالش های جهانی شدن در کشورهای مسلمان در دسامبر 2006 در تهران با عنوان چالش های
کشورهای اسلامی در عصر پس از دهکده جهانی (1385).

 

– ارائه مقاله در اجلاس جهانی
جامعه اطلاعاتی در نوامبر 2005 در تونس با عنوان بازار پیام و تداخل فرهنگی(1384)-
Message Bazaar and Cultural Interference

 

 -ارائه مقاله در کنفرانس جهانی سال 2004 میلادی
( 25 تا 30 جولای سال 2004)  انجمن بین المللی
تحقیق در ارتباط  جمعی (
IMCR) در شهر Porto Alegre برزیل با عنوان دسترسی مسلمانان
به رسانه ها، در مقایسه با سایر جمعیت های دینی
Muslims’ Media Access in Comparison with Other Religious
Population
.

 

 -ارائه مقاله در کنفرانس «جهانی شدن » در شهر تولدو(
Toledo) اسپانیا ( 15 و 16 دسامبر2003) با عنوان جهانی شدن و بازار پیام Globalization, Culture and Message Bazaar

 

 -ارائه مقاله در کنفرانس بین المللی سینماگران آسیا
– اقیانوسیه در شیراز، 23 اکتبر 2003 ، فن آوری های رقومی تولید فیلم و نقش آن در بازار
پیام.

 

  -ارائه مقاله در دومین سمینار میان منطقه ای کشورهای
آسیای مرکزی – غربی و جامعه اطلاعاتی. در تهران، سپتامبر 2003 با عنوان « وضعیت برابری
و تعادل در دسترسی به رسانه ها در میان پیروان ادیان.

 

 -ارائه مقاله در کنفرانس جهانی سال 2002 میلادی
( 17تا 20 جولای سال 2002)  انجمن بین المللی
تحقیق در ارتباط  جمعی (
IMCR) در Barcelona اسپانیا. مشترک با آقای اردشیر انتظاری،
چاپ شده در کتاب چکیده مجموعه مقالات با عنوان: جنبه های ارتباطات میان فرهنگی در کاریکاتورهای
مربوط به ماجرای 11 سپتامبر درمطبوعات ایران

 

  -ارائه مقاله درکنفرانس منطقه ای سال 2001 میلادی
( 7  و 8 سپتامبر سال 2001)  انجمن بین المللی تحقیق در ارتباط جمعی (
IMCR) در شهر Budapest مجارستان، چاپ شده در کتاب چکیده
مجموعه مقالات با عنوان نقش مخاطب در رویکرد جوامع اسلامی به فن آوری های نوین ارتباطی
– اطلاعاتی
The Role of the Audience in the
Islamic Society’s Approach Toward ICT

 

  -ارائه مقاله در کنفرانس جهانی سال 2000 میلادی
( 17تا 20 جولای سال 2000)  انجمن بین المللی
تحقیق در ارتباط  جمعی (
IMCR) درسنگاپور. چاپ شده در کتاب چکیده مجموعه مقالات با عنوان: طراحی
یک مدل و پارامتر برای مقایسه های بین المللی وضعیت رسانه ها در کشورها
Designing a Model and Parameter for the Status of the Media for
International Comparisons

 

  -ارائه مقاله در کنفرانس جهانی سال 1996 میلادی
( 18 تا 22 اوت سال 1996)  انجمن بین المللی
تحقیق در ارتباط  جمعی (
IMCR) درSydney استرالیا. مشترک با آقای اردشیر
انتظاری، چاپ شده در کتاب چکیده مجموعه مقالات با عنوان:محتوای انتقادی مطبوعات ایران
نسبت به سایر کشورها
Critical
Content of the Iranian Press Towards Other Countries
.

 

  -ارائه مقاله در کنفرانس منطقه ای  سال 1995 میلادی ( 18 تا 22 اوت سال 1995)  انجمن بین المللی تحقیق در ارتباط  جمعی ( IMCR) در شهر  Portoroz اسلوانیا ( 27 تا 30 ژوئن 1995)
مشترک با آقای اردشیر انتظاری چاپ شده در کتاب چکیده مجموعه مقالات با عنوان: آموزش
ارتباطات راه دور در کشورهای در حال توسعه
Telecommunications Education in Developing Countries.

 

 -ارائه مقاله در کنفرانس منطقه ای  سال 1990 میلادی ( 26 تا 31 اوت سال 1990)  انجمن بین المللی تحقیق در ارتباط  جمعی ( IMCR) در شهرBled
یوگسلاوی. مشترک با دکتر حمید مولانا،  چاپ شده در کتاب چکیده مجموعه مقالات با عنوان:
برنامه های تلویزیونی ژاپنی در تلویزیون ایران: مطالعه جریان بین المللی اطلاعات

 

-ارائه مقاله در کنفرانس انجمن
بین الملی علمی نویسان (
IFSE)  هامبورک
1986 منتشر شده در مجموعه میکروفیلم کنفرانس با عنوان: مجلات علمی در ایران
Scientific Journalism in Iran

 

 ه – مقالات ( انتشار در مجلات تخصصی داخل کشور)

 

– مخاطبان در متن در سه کتاب
مقدس. فصلنامه علمی – پژوهشی علوم اجتماعی 
دانشگاه علامه طباطایی. با همکاری دکتر حسام الدین آشنا. شماره 53 ، تابستان
1390

 

 – مخاطبان منفعل یا افراد گزینشگر آن سوی رسانه ها؟
کنکاشی تطبیقی در متون و نظریه های ارتباطی. فصلنامه علمی – پژوهشی تحقیقات فرهنگی.
سال چهارم، شماره اول. با همکاری دکتر امیر عبدالله سپنجی. بهار 1390

 

– آسیب شناسی روابط عمومی در
ایران. فصلنامه علمی – پژوهشی علوم اجتماعی 
دانشگاه علامه طباطایی. با همکاری دکتر اسماعیل قدیمی. شماره 47 – صص
75-125- تابستان 1389

 

هنجارهای ارتباطی در ضرب المثل
ها و یازده قرن اشعار فارسی. مجله علمی پژوهشی جامعه شناسی ایران. دوره هشتم، شماره
3، نوبت پاییز 1386

 

– آسیب شناسی مخاطب پنداری در
ایران،در حوزه رسانه ها، جهانی شدن و عصر پس از دهکده جهانی. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشکده
مطالعات فرهنگی و اجتماعی- زمستان 1387.

 

– مدیریت هیاتی در سازمان و تأثیر
آن بر فعالیت واحد روابط عمومی. فصلنامه علمی ترویجی رسانه. سال هیجدهم. شماره 2- تابستان
1386

 

– ترویج دین از تحریک عاطفه در
رسانه های معاصر. فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات سال دوم، شماره 5. بهار و تابستان
1385

 

– بازار پیام و آینده ارتباطات
میان فرهنگی: فصلنامه علمی – پژوهشی علوم اجتماعی 
دانشگاه علامه طباطایی. شماره 31 – صص 1- 39- پاییز 1384

 

– میزان دسترسی مسلمانان به رسانه
ها در مقایسه با سایر ادیان. فصلنامه علوم اجتماعی  دانشگاه علامه طباطایی. شماره 25 – صص 43- 77- بهار
1383

 

The Impact of  Mass Media,
ICT, s and Interpersonal Relationships on the Political Awareness of the
Students ( between the years 200 – 2004): A Study on the Undergraduates of
Tehran University. The Journal of Humanities of the Islamic Republic of IRAN.
Vol. 10,No. 3,4

 

– وضعیت در حال گذار، فقدان نظریه
هنجاری رسانه ای.( گزارشی از پژوهش در باره رسانه ها در کشورهای اسلامی). فصلنامه پژوهش
و سنجش. سال 10، شماره 36.صص 169- 181- زمستان 1382

 

–  تبلیغات دینی و تحولات رسانه ای. ( گفتگو) مجله
پگاه حوزه. 6/10/1382، صص 22-24- دی 1382

 

– آسیب شناسی توجه به صلح در
رسانه ها. مجله رسانه، سال 13 شماره 4، صص32- 33- زمستان 1382

 

– بازخوانی سیر تحولات تبلیغات
بازرگانی در ایران. ایران در دو عصر. پاسخ به نیاز و تقلید. (گفتگو) مجله دانش تبلیغات.
شماره دوم. صص 32-37- آذر 1382

 

– نقش مطبوعات در وفاق ملی. مجله
رسانه، سال 10 شماره 3، صص 114- 115- تابستان 1382

 

– میزگرد اخلاق حرفه ای مطبوعات.
کتاب ماه کلیات. سال 6، شماره 8- مرداد 1382

 

– بررسی سیاست ماهواره ای کشورهای
آسیایی: درس هایی برای مورد ایران. (گفتگو) مجله مجلس و پژوهش. شماره 30 و 31 ، سال
نهم . صص 11-23- پاییز1381

 

– ضرورت توجه به مقوله ارتباطات
میان فرهنگی درجامعه ایران، به منظور مواجهه صحیح با تحولات جامعه اطلاعاتی. فصلنامه
مطالعاتی و تحقیقاتی رسانه- بهار 1382

 

– مسایل و کاستی های کتب تألیفی
در حوزه علوم ارتباطی.( میزگرد) کتاب ماه علوم اجتماعی. ویژه نامه جامعه شناسی ارتباطات.
شماره 65 و66 .صص 4- 15- اسفند 1381

 

– آسیب شناسی تحولات جهان رسانه
ها در توسعه فرهنگ ملی. فرهنگ عمومی فصلنامه فرهنگی اجتماعی. شماره 32. صص 10- 17
– پاییز 1381

 

– یافته های ارتباطات میان فرهنگی
در کاریکاتورهای مطبوعات ایران راجع به واقعه 11 سپتامبرو وقایع بعدی. فصلنامه دانشگاه
امام صادق (ع) شماره 16- زمستان 1381

 

– تبلیغات بازرگانی و رسانه.(
میزگرد) پژوهش و سنجش. سال 9، شماره 29 .صص 35-67- بهار 1381

 

– تبلیغات سیاسی رسانه ها در
انتخابات هشتم. فصلنامه راهبرد. نشریه مرکز تحقیقات استراتژیک. شماره 26. ص283-
385- زمستان 1381

 

– بازخوانی نخستین پژوهش ایرانی
در باره برنامه های ماهواره ای تلویزیون در آسیا. پژوهش و سنجش. سال 9، شماره 30 و
31. صص  287- 323- تابستان 1381

 

– در کنفرانس انجمن بین المللی
تحقیق در ارتباط جمعی چه گذشت: گفت و گو با محسنیان راد، پژوهشگر ایرانی. مجله رسانه،
سال 13 شماره 2، صص 20- 27- تابستان 1381

 

– ارتباط شناسی: مانیفست یک علم
جدید.(گفتگو) نشریه قلم سبز( دو ماهنامه تحلیلی، اجتماعی فرهنگی دانشجویی، دانشکده
علوم اجتماعی دانشگاه تهران) سال 4، شماره 9 صص 60-64- خرداد1380

 

– روابط عمومی رسانه نیست.(گفتگو)
فصلنامه تحقیقات روابط عمومی. سال اول، شماره 3، صص 6-9- تابستان 1378

 

– تبادل فرهنگ ها، ضرورت ها و
دور نماها.( میزگرد). فصلنامه مطالعات ملی.سال دوم، شماره 6، صص 11- 59- زمستان
1379

 

– انتقاد در مطبوعات و وضعیت
آن در ایران. فصلنامه علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی. شماره 10. صص 17 – 47
– تابستان 1377

 

– کاری کنید که کودک گوشی را
نگه دارد. در باره مطبوعات کودک و نوجوان در ایران. (گفتگو). پژوهشنامه ادبیات کودک
و نوجوان. فصلنامه پژوهشی تحلیلی و آموزشی. سال 3، شماره 9. صص 50 – 73- بهار 1377

 

– نگاه رسانه ای به روابط عمومی.
ریشه بیماری همین جاست. ( گفتگو) کتاب سال روابط عمومی. تهران: وزارت ارشاداسلامی.
اداره کل تبلیغات. با مشارکت موسسه اطلاع رسانی رویداد رسانه – 1377

 

– تحقیق در باره ارتباط جمعی
در کشورهای اسلامی ( گفتگو در باره). مجله رسانه، سال 4 شماره 2، صص122- 124- زمستان
1376

 

– طراحی مدل و پارامتری برای
وضعیت رسانه ها در هر کشور. فصلنامه پژوهشی دانشگاه اما صادق(ع) شماره 4 – صص 141-
129- تابستان 1376

 

– الاعلام و التبلیغ. مجله الاسلمیه
جامعه التوحید. السنه الخامسه عشره العدد 88- بهار 1376

 

– شرح سی سال فرهنگ پژوهی. (
گفتگو) صص 84 – 93- پاییز 1376

 

– ماهواره، اینترنت و رسالت حوزه
ها.( گفتگو) فصلنامه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی اندیشه حوزه. صص 139- 153- خرداد1376

 

– بزرگراه های اطلاعاتی؛ خوش
بینی ها و بدبینی ها. مجله رسانه، سال 7 شماره 1، صص13 -16ب- بهار 1375

 

– ارائه مدلی برای روزنامه نگاری
در جوامع اسلامی. مجله رسانه، سال 7 شماره 2، صص70-77- زمستان 1375

 

– آنتن های ماهواره ای در آسیا
و واکنش دولتها. مجله مجلس و پژوهش. شماره 11، سال دوم. صص 15- 45- شهریور 1373

 

– یکصد و پنجاه سال روزنامه نگاری،
28 کتاب و جزوه آموزشی. مجله رسانه، ویژه نامه آموزش. شماره 1، صص172 – 185- بهار
1373

 

– سینمای ایران در آستانه انقلاب
اسلامی. مجله رسانه، سال 4 شماره 1، صص26-36- بهار 1372

 

– فهرست سفرنامه های ترجمه شده
بیگانگان به زبان فارسی . فصلنامه علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی. شماره 3و
4 صص 309- 359- زمستان 1371

 

– سانسور و خودسانسوری در ایران.
مجله رسانه، سال 3 شماره 2، صص4-11- تابستان 1371

 

– مجلات علمی تخصصی ایران. با
همکاری سعید محمد جعفری. مجله رسانه، سال 2 شماره 2، صص32- 33- زمستان 1370

 

– تلویزیون در آستانه انقلاب
اسلامی: بررسی تلویزیون در سه دوره ( شهریور 1357 تا تیر 1358) . با همکاری هوشنگ عباس
زاده. مجله رسانه. سال 1 شماره 2. صص 54-65 – زمستان 1369

 

– بررسی دیوار نوشته های دوران
انقلاب. مجله رسانه، سال 1 شماره 4، صص32- 33- زمستان 1369

 

– پدیده اوشینیسم. مجله رسانه،
سال 1 شماره 1، صص 82- 88- بهار1369

 

– سفر سیاحان به خراسان. مشکوت
، فصلنامه بنیاد پژوهش های اسلامی. شماره 14ص 183 – 194- پاییز1366

 

– تحقیق در باره 800 سال سفر
سیاحان به ایران. فصلنامه تحقیقات جغرافیایی. شماره اول، سال اول. صص 198- 214- تابستان
1365

 

–  پس  فرست  مناظره تلویزیونی. (با همکاری مهدی نیلگران) گزارش  تحقیقات 
ارتباطات  اجتماعی.شماره چهارم. مرکز
تحقیقات دانشکده علوم ارتباطات  اجتماعی- آذر
1359

 

–  مقایسه مقالات 
کیهان قبل و پس  از انقلاب  اسلامی. گزارش 
تحقیقات  ارتباطات  اجتماعی.شماره سوم. مرکز تحقیقات دانشکده علوم ارتباطات  اجتماعی- مهر 1359

 

–  بررسی سینمای ایران، قبل و پس از انقلاب اسلامی.
( با همکاری هوشنگ عباس زاده) گزارش تحقیقات ارتباطات اجتماعی.شماره سوم. مرکز تحقیقات
دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی – مهر 1359

 

– بررسی تلویزیون در سه دوره
شریف امامی ـ ازهاری وبختیار ـ بازرگان. (با همکاری هوشنگ عباس زاده) گزارش تحقیقات
ارتباطات اجتماعی. تهران: دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی- خرداد 1359

 

– کاوشی در اشعار پیشگوئی و علائم
الظهور شاه نعمت اله ولی (با همکاری هوشنگ عباس زاده) گزارش تحقیقات ارتباطات- خرداد
1359

 

–  بررسی میزان آگاهی مردم در باره معنی واژه های دوران
انقلاب  اسلامی. گزارش تحقیقات ارتباطات اجتماعی،  شماره اول.مرکز تحقیقات دانشکده علوم ارتباطات  اجتماعی- فروردین 1359

 

–  هفت کاندید ریاست جمهوری در چهار روزنامه پرتیراژ
تهران. (با همکاری هوشنگ عباس زاده) گزارش تحقیقات ارتباطات اجتماعی.شماره اول. مرکز
تحقیقات دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی- فروردین 1359

 

 

 

جوایز علمی :

 

– دریافت لوح تقدیر و جایزه از
سوی وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری، به مناسبت رونمایی از کتاب و نرم افزار ام. آر.
پی  (1390)

 

– دریافت لوح تقدیر و نشان علمی
از انستیتو بین المللی ارتباط شناسی (
ICI) به خاطر ثبت
کتاب ارتباط شناسی در کرونولوژی جهانی ارتباط شناسی (1387)

 

– دریافت جایزه  و لوح تقدیر از سوی جناب آقای خاتمی ریاست محترم
جمهوری به عنوان پژوهشگر نمونه سال به خاطر تحقیق ارتباط جمعی در کشورهای اسلامی
(1377)

 

– دریافت جایزه و لوح تقدیر از
سوی ریاست دانشگاه امام صادق(ع) به عنوان پژوهشگر برتر مجموع فعالیت 16 ساله دانشگاه
مذکور(1376)

 

– دریافت جایزه  و لوح تقدیر از سوی جناب آقای هاشمی رفسنجانی، ریاست
محترم جمهوری به عنوان پژوهشگر نمونه سال به خاطر تحقیق وضعیت انتقاد درمطبوعات ایران
(1375)

 

– دریافت لوح تقدیر از مدیر برنامه
بین المللی توسعه ارتباطات از یونسکو به خاطر اجرای طرح تحقیق ارتباط جمعی و توسعه
روستایی در ایران (1375)

 

– دریافت لوح تقدیر و جایزه از
دهمین جشنواره روستا  به خاطر اجرای طرح تحقیق
ارتباط جمعی و توسعه روستایی در ایران (1375)

 

– کاندید نهائی جایزه جهانی ارتباطات
(
Kalinga) به خاطر ارایه نظریه و طراحی مدل ارتباطی ” منبع معنی
” از سوی یونسکوی پاریس (1364)

 

 – دریافت جایزه از سوی رئیس سازمان رادیو تلویزیون
ملی ایران، به مناسبت ارائه مدلی جدید برای فراگرد ارتباط ( مدل منبع معنی) در رساله
فوق لیسانس (1356)

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

مطالب مرتبط

مطالب پربازدید

مصاحبه