در گفتگو با محسن صفایی فرد

موسیقی ما سکوت کرده است.

منبع: تریبون مستضعفین

زمان انتشار: ۱۴:۰۱ ۱۳۹۱/۱۰/۱۶

وقتی از استاد «محسن نفر» آهنگساز آلبوم «شمس‌الضحی» و «یاد یار» در مورد توزیع آثار خودشان در اوایل انقلاب پرسیدیم وی توزیع را معضل قدیمی موسیقی سالم و جدی دانست وگفت؛ اوایل انقلاب توزیع موسیقی انقلابی یا از طریق لاله‌زار انجام می‌شد یا به صورت خودجوش. مثلا آلبوم‌های چاووش را نوازندگان آثار منتشر و به صورت دست‌فروشی توزیع می‌کردند و از آنجایی که مردم این افراد را می‌شناختند آلبوم‌ها در حین خرید و فروش از زبان آن‌ها معرفی می‌شد.

«محسن صفایی‌فرد» دانش آموخته کارشناسی ارشد جامعه شناسی از دانشگاه باقر العلوم و در حال حاضر  مسؤل واحد موسیقی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است. صفایی فرد برگزاری اولین فستیوال موسیقی ضد آمریکایی طبس را در کارنامه خود دارد. در خصوص فعالیت‌های موسیقی این دفتر با وی به گفتگو نشسته ایم که البته دامنه آن به گفتگو درباه وضعیت موسیقی نیز کشیده شده اشت.

صفایی در ابتدا در مورد فعالیتهای خود در این واحد اظهار داشت: دفتر موسیقی جبهه فرهنگی تلاش می‌کند تا موسیقی انقلاب اسلامی را همچون دهه شصت به رونق برساند. البته با طرح مضامین و ایده‌های فرمی و محتوایی جدید و با کیفیتی متناسب با سه دهه رشد در هنر انقلاب.

جامعه‌شناسی موسیقی نداریم

وی افزود: در حوزه پژوهش دانشگاهی نیز جامعه‌شناسی موسیقی فعالی نداریم و حتی جامعه‌شناسی ادبیات ما به تقلید از متون غربی بیشتر متمرکز بر رمان است و نه شعر یا ترانه. در حالی که زبان فرهنگی ملت ما بیشتر در شعر است که بازتاب می‌یابد و در موسیقی به ترانه تبدیل می‌شود. این موضوع نیز با وجود بکر بودن و جذاب بودن مثل همه دیگر حوزه‌های انقلابی مرتبط با جامعه‌شناسی و مطالعات فرهنگی مغفول مانده است.

مخاطبان موسیقی تشنه آثار انقلابی و حماسی هستند

صفایی‌فرد در خصوص چگونگی ورود دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به عرصه موسیقی تصریح کرد: ما در ابتدا فکر می‌کردیم از ورود ما به حوزه موسیقی استقبالی نخواهد شد. اما بعد از تولید بیش از ۳۰ قطعه موسیقی حالا به این نتیجه رسیده‌ایم که هم هنرمندان فعالی داریم و هم مخاطبان علاقمند و تشنه. به حدی که اکنون انتظارات از ما خیلی بیشتر از کاری است که انجام می‌دهیم. مخاطب حزب اللهی ما موسیقی ندارد و تشنه این نوع موسیقی‌ها است. یک دلیل استقبال از خواننده‌ای مثل «سامی یوسف» هم همین است که متأسفانه در کشور خودمان کسی به این نیاز‌ها پاسخ خوبی نمی‌دهد و موسیقی ما نسبت به بحرین و می‌انمار و هتک حرمت به پیامبر (ص) و بسیاری موضوعات انقلابی دیگر به نوعی سکوت کرده است.

مؤسسه فرهنگی «آرمان» با ۸۰ نمایندگی آماده توزیع آثار ارزشی است

وی در پاسخ به این سوأل که آیا مؤسسه‌ای برای توزیع این آثار آمادگی لازم را دارد یا خیر، گفت: مؤسسه فرهنگی نرم افزاری «آرمان» مشهد با داشتن ۸۰ نمایندگی توزیع در سراسر کشور آماده ارایه خدماتی اینگونه است و بار‌ها در این زمینه از ما درخواست معرفی اثر مناسب برای توزیع کرده همچنین «شبکه توزیع محصولات جبهه فرهنگی» تقریبا در سراسر کشور به الگوی خوبی از توزیع رسیده‌اند که می‌توان روی آن‌ها هم حساب کرد.

وی افزود: گذشته از این‌ها باید برای توزیع که مسأله قدیمی هنر انقلاب است فکری کرد و در این زمینه البته نباید ظرفیت‌های آماده‌ای مثل شبکه خانگی را هم نادیده گرفت.

دست فروشی آثار انقلابی توسط نوازنده‌ها به نقل از «محسن نفر»

صفایی‌فر یادآور شد: وقتی از استاد «محسن نفر» آهنگساز آلبوم «شمس‌الضحی» و «یاد یار» در مورد توزیع آثار خودشان در اوایل انقلاب پرسیدیم وی توزیع را معضل قدیمی موسیقی سالم و جدی دانست وگفت؛ اوایل انقلاب توزیع موسیقی انقلابی یا از طریق لاله‌زار انجام می‌شد یا به صورت خودجوش. مثلا آلبوم‌های چاووش را نوازندگان آثار منتشر و به صورت دست‌فروشی توزیع می‌کردند و از آنجایی که مردم این افراد را می‌شناختند آلبوم‌ها در حین خرید و فروش از زبان آن‌ها معرفی می‌شد.

دست‌فروشی آثار ارزشی توسط کامکار‌ها

صفایی تصریح کرد: محسن نفر نقل کرد که روزی توسط یکی از برادران کامکار به منزل حسن کامکار (پدر) رفتم. دیدم داخل یک اتاق که دور تا دور آن را از کف تا سقف دستگاه «دک» چیده بودند یک نوار اصل روشن می‌شد و یکی‌یکی کاست‌های خام داخل دستگاه‌ها شروع به ضبط می‌کردند. سپس آن‌ها را داخل قاب آلبوم می‌گذاشتند و بعد از قرار دادن داخل جعبه، خودشان برای دست‌فروشی اقدام می‌کردند.

صفایی‌فرد خاطرنشان کرد: در حال حاضر هم بچه‌های انقلابی در توزیع آثار موسیقی وجود دارند که می‌توانند از جان و دل کار کنند و آن دوران را به صورت خودجوش و البته منظم‌تر به یاد بیاورند. البته قدم اول شاید در اندازه بازار موجود نباشد اما با اخلاص و اعتقادی که در بچه‌حزب اللهی‌های توزیع می‌بینم می‌توانند این کار را در سراسر کشور انجام دهند. مدیریت دولتی هم زمانی که این پیشرفت‌ها و فعالیت‌ها را ببیند حمایت خواهد کرد.

مظلوم‌ترین هنر انقلاب، موسیقی است

صفایی‌فرد با بیان اینکه مظلوم‌ترین هنر انقلاب موسیقی است، گفت: معتقدم که دهه ۶۰ این نوع موسیقی رونق خوبی داشته است و در حالی‌که شرایط انقلابی کشور ما تغییری نکرده، باید تلاش کنیم تا نسل جدید موسیقی انقلاب را شناسایی و معرفی کنیم. وی افزود با وجود اینکه بزرگان موسیقی انقلابی همچون استاد محسن نفر و استاد هادی آرزم و بسیاری هنرمندان دیگر حسن نیت و عمل و شخصیت خود را نشان داده‌اند و آثاری آفریده‌اند که تا هنوز زبانزد است بی‌توجهی به مسائل موسیقی انقلاب از سوی مسئولین فرهنگی کشور وجهی ندارد و پذیرفته نیست.

تولیدهای موسیقی صدا وسیما هدفمند نیست

این پژوهشگر جوان موسیقی کشورمان در ادامه افزود: سازمان صداوسیما سالانه بیش از ۴۰۰ قطعه موسیقی تولید می‌کند که متأسفانه این تولید انبوه هدفمند نیست. تحریم، گرانی، فشار اقتصادی بر مردم، صبوری مردم، کار و سازندگی، جهاد اقتصادی و خیلی از موضوعاتی که جامعه با آن درگیر است می‌تواند سوژه ترانه و موسیقی قرار گیرد اما رسانه ملی در این زمینه‌ها کم‌کار است یا کار با کیفیت و ماندگار نمی‌کند.

وی یادآور شد: ما سال گذشته با ساخت قطعه «تحریم» با صدای «حامد زمانی» که مورد استقبال مردم و مسئولان رسانه ملی هم قرار گرفت این مسیر را باز کرده و خط را شکستیم اما با این حال این سوژه توسط دستگاه عریض و طویل موسیقی سازمان صدا و سیما، تکثیر و مورد سفارش به شاعران و موزیسین‌های دیگر قرار نگرفت.

موسیقی با دردهای مردم قطع رابطه کرده است

صفایی‌فرد اضافه کرد: مسئله کنونی موسیقی قطع ارتباط با دردهای مردم، دردهای اجتماعی، سیاسی، عاشقانه‌های عینی جامعه ایرانی انقلابی است. به نظر من می‌توان راه بن‌بست را باز کرد و یک خط‌شکنی به وجود آورد. با آمدن کسانی مثل «حامد زمانی» و «مهدی نظری» امید‌ها افزایش یافته است. به صورت خودجوش و با انگیزه قلبی می‌توان برای راه‌های بن‌بست راهی پیدا کرد. جشنواره موسیقی طبس بایکوت رسانه‌ای شد در حال حاضر نتیجه‌ای که ما به دست آوردیم این است که از طریق فضای مجازی و سایت‌های خبری به این مسئله توجه کنیم. مسئولان رسانه ملی که تولید موسیقی با مضامین انقلابی را تشویق می‌کنند چرا در رسانه خود پخش نمی‌کنند؟ جشنواره موسیقی ضد استکباری طبس که ۱۲ تیر ماه امسال در سالروز حمله به هواپیمایی مسافری ایرباس در لانه جاسوسی آمریکا برگزار شد یکی از این موارد است که متأسفانه در رسانه ملی بایکوت خبری و رسانه‌ای شد.

لازمه امروز جامعه پرداختن به ترانه‌ای درباره شهدای هسته‌ای است نه شهید مطهری

وی با پیشنهاد سوژه‌های فرمی و محتوایی برای گسترش موسیقی ارزشی گفت: به دنبال این هستیم که داستان‌های انقلاب را برای ساخت ترانه‌ داستانی در اختیار شاعران جوان قرار دهیم و یا از قالب دوبیتی و رباعی که به نوعی «شعر کوتاه» فارسی محسوب می‌شوند برای شکل‌دهی به موسیقی کوتاه یک دقیقه‌ای و می‌نی‌مال استفاده کنیم.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

مطالب مرتبط

مطالب پربازدید

مصاحبه