اولین روز همایش «امام خمینی و تقدیر تاریخی عصر»

نبوی:هر چه جلوتر می‌رویم نسبت به مبانی امام بیشتر بی‌توجه می‌شویم/میرشکاک:هرگونه وِلایت بدون وَلایت شیطانی است/رحیم پور:تا قبل از انقلاب، جهان دین را یک نهاد تمدن ساز نمی دانست

پایگاه علوم اجتماعی اسلامی ایرانی

زمان انتشار: ۰۰:۳۲ ۱۳۹۳/۰۳/۱۴

در ابتدای این مراسم سید حسین شهرستانی دبیر همایش وجه برگزاری آن را چنین مطرح کرد: چتر گفتمان امام گستره‌اش معادل چتر انقلاب اسلامی است و ذیل شخصیت معنوی و فکری امام خمینی(ره) کل گفتمان‌های فکری انقلاب اسلامی جای می‌گیرند و بیان نسبت هر کدام از این جریان‌ها با امام‌خمینی موجب همنوایی و همگرایی بیشتر این جریان‌ها خواهد شد.

به گزارش پایگاه علوم اجتماعی اسلامی ایرانی به نقل از اشراق‌نیوز، اولین روز همایش امام خمینی(ره) و تقدیر تاریخی عصر در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با  سخنرانی سید عباس نبوی، یوسفعلی میرشکاک و حسن رحیم‌پور ازغدی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سید حسین شهرستانی دبیر همایش وجه برگزاری آن را چنین مطرح کرد: چتر گفتمان امام گستره‌اش معادل چتر انقلاب اسلامی است و ذیل شخصیت معنوی و فکری امام خمینی(ره) کل گفتمان‌های فکری انقلاب اسلامی جای می‌گیرند و بیان نسبت هر کدام از این جریان‌ها با امام‌خمینی موجب همنوایی و همگرایی بیشتر این جریان‌ها خواهد شد.

سید عباس نبوی سخنران نخست همایش امام و تقدیر تاریخی عصر با بیان اینکه در سال‌های اخیر هر چه جلوتر می‌رویم نسبت به مبانی امام بیشتر بی‌توجه و غافل می‌شویم گفت: متاسفانه ما نسبت به این مبانی سکوت کرده‌ایم و باید احساس خطر کنیم. تاریخ تمدنی نوین ما با مبدأیت امام شکل گرفت. کم توجهی ما در مسائل مختلف اجتماعی، سیاسی و… این سؤال را ایجاد می‌کند که ما می‌خواهیم به کدام سو برویم.

نبوی از اینکه با طرح مباحث بنیادین و حیاطی که از طرف مقام معظم رهبری مطرح می‌شود نیز مواجهه تبلیغاتی و شعاری می‌شود انتقاد کرد.

استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در ادامه این سوال را مطرح کرد که فرق مبانی امام با بقیه فقها در چیست؟ چرا امام فقط توانست جامعه ساز و مسیر ساز شود. خود نبوی در پاسخ به این سؤال گفت: پاسخ‌هایی که به این سؤال داده شده است۲ بعد جامعه‌شناختی و روان‌شناختی دارد. خصوصیات شخصی و روان‌شناختی امام بسیار والا و بزرگ بود به طوری که چنین شخصیتی در زمانه ایشان و قبل از ایشان یافت نمی‌شد. اما این نوع تفسیر، تفسیر ماکس وبری از امام است و می‌گویند امام شخصیتی کاریزما بود. روی این موضوع صحبت‌های زیادی انجام شد و حتی در دنیا پایان‌نامه‌هایی نیز نوشته شده است. بعد جامعه شناختی نیز بر می‌گردد به اینکه فرصت‌های اجتماعی پدید آمده است و امام توانسته است بر خلاف دیگران از این موقعیت‌ها استفاده کند.

این استاد دانشگاه و حوزه در ادامه بر این نکته تاکید کرد که این تفسیرها و تحلیل‌ها غلط نیست اما بخش کوچک و ناچیزی از مسئله را توضیح می‌هد. بخش اصلی مسئله بر می‌گردد به اینکه لابد همان مبانی که نزد دیگران بوده است نزد حضرت امام بصورت زنده، جامعه‌ساز و مبناساز در آمده است.

حجت الاسلام و المسلمین نبوی بیان داشت: اصطلاحی میان فقها مشهور است که می‌گویند هر کس فقهش منقح‌تر باشد و از تردید و شک‌ها بیرون باشد فقهش زنده‌تر و پویاتر است و این قاعده را می‌توانیم در فقه امام دنبال کنیم. امام مبدا تحولاتش را از آنجایی آغاز کرده است که اصول فقهش متحول شده است و بحث‌های جدی را در این زمینه در همان ابتدا طرح و دنبال کرده است.

سخنران دوم همایش امام و تقدیر تاریخی عصر، یوسفعلی میرشکاک بود. موضوع سخنرانی او امام و ظهور حقیقت شهادت بود.

میرشکاک در ابتدای سخنرانیش امام خمینی را بزرگترین حقیقت فرهنگ و و ادب ایرانیان بعد از فردوسی معرفی کرد و گفت: امام با آقا رسول الله نسبت باطنی حیرت‌انگیزی داشت. قیاس را از بیخ و بن قبول ندارم و قیاس نمی‌کنم، آنچه از امام ماند مانند آنچه از آقا رسول الله ماند است. ۱۰ سال امام و ۲۳ روسوالله شباهت زیادی دارد. بعد از امام وضع همان شد که بعد از پامبر(ص) شد با این تفاوت که ظاهرا بعد از امام ولایت و حقیقت پیروز بود اما جماعت ۲۵ سال است که راهی جز راه حق و ولایت را می‌روند و سیدنا القائد تنهاست. این نویسند و شاعر در ادامه افزود: افق امام و اهل بیت شهادت است، در عالم فرهنگ هم مجروحیت و هم جانبازی داریم. امام را بشناسید؛ امام فقط ولی فقیه نیست؛ امام خمینی مظهر اباعبداالله(ع) است.

میرشکاک در ادامه گفت: زمانیکه امام راحل جمهوری را کنار اسلامی قرار داد آیا فلسفه و ملاصدرا، شیخ سهروردی و ادبیات جهان را نمی‌شناخت؟ امام می‌دانست که این دو واژه دو پدیده هستند که هر یک دیگری را نقض می‌کند. اما یادمان نرود شأن جمهوری شأن دنیاست و شأن اسلامی مربوط به ولایت فقیه است و اینکه امام می‌فرمود پشتیبان ولایت فقیه باشد تا به مملکت شما آسیبی نرسد. وی در پایان سخنرانیش را با این جمله استاد مرحومش سید احمد فردید تمام کرد:«هرگونه وِلایت بدون وَلایت شیطانی است».

سخنران اخر اولین همایش حسن رحیم‌پور ازغدی بود: رحیم‌پور درباره امام و نهادسازی دینی طرح بحث کرد. او درباره عنوان همایش نکته‌ای را متذکر شد و گفت وقتی از تقدیر تاریخی عصر نام برده می‌شود باید بین این مفهوم و مفهوم تقدیرگرایی فرق بگذاریم.

حسن رحیم‌پور ازغدی ۳ رویکرد اصلی در رابطه با نقش دین در نهاد سازی را از یکدیگر تفکیک کرد. یک رویکرد که از لحاظ عملی و نظری تا قبل از انقلاب اسلامی حاکم بر جهان معاصر بوده‌ است که اساسا دین را بعنوان یک نهاد تمدنی و تمدن ساز به رسمیت نمی‌شناخت و دین به عنوان یک نهاد اجتماعی به رسمیت شناخته نمی‌شد چه برسد به اینکه بخواهد نهاد ساز نیز باشد. رویکرد بعدی رویکردی است که دین را بعنوان یک نهاد اجتماعی عادی در عرض سایر نهادها می‌پذرید و نه اینکه سایر نهادها در طول آن باشد. انقلاب امام در واقع هر دو الگو را کنار زد و از این خیلی جلوتر رفت و دین به عنوان یک نهادساز تمدنی علاوه بر بعد معنوی وارد صحنه تاریخ شد و این ۳ بعد دارد معنویت، عقلانیت و عدالت.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

مطالب مرتبط

مطالب پربازدید

مصاحبه