نسبت اقتصاد و فرهنگ: شعار امسال، راهبرد فرهنگی اقتصادی مردم ایران

زمان انتشار: ۰۸:۳۵ ۱۳۹۱/۰۲/۲

وجوه فرهنگی شعار سال:
– شعار امری فرهنگی
– فرهنگ کار و تولید
– تولید فرهنگی
– قدرت فرهنگی
– کالا و خدمات وسیله انتقال و ارتباط فرهنگی
– وابستگی اقتصادی وابستگی فرهنگی می آورد.

نویسنده:سیدعمار رشیدی (کارشناسی ارشد علوم قرآنی و مطالعات فرهنگی)

نکته
ای که در ابتدا باید به آن اشاره کرد این است که اصولا جدا کردن امور جامعه در
مقوله هایی همچون اجتماعی، فرهنگی و اجتماعی روشی اشتباه و مربوط به دهه های گذشته
است. هر مقوله انسانی و اجتماعی دارای ابعاد مختلف و متعددی می باشد که برای بررسی
و شناخت آنها باید به آن ابعاد توجه شود.

شعار
امسال و سال گذشته در نگاه اول و با دیدگاه قدیمی، کاملا اقتصادی به نظر می رسد
ولی در نگاه علوم انسانی جدید دارای ابعاد گسترده و مهم اجتماعی، فرهنگی و .. است.
در این پرونده به ابعاد و وجوه فرهنگی و اجتماعی شعار امسال پرداخته می شود.

شماری از وجوه فرهنگی شعار سال:
–     شعار امری فرهنگی
–    فرهنگ کار و تولید
–    تولید فرهنگی
–    قدرت فرهنگی
–    کالا و خدمات وسیله انتقال و ارتباط فرهنگی
–    وابستگی اقتصادی وابستگی فرهنگی می آورد

        
و ..

شعار
سال امری فرهنگی ومدیریتی است، فرهنگ سازی است، دادن هدف و استراتژی به جامعه است:

شعار
سال یکی از ابتکارات مدیریتی و فرهنگی آیت ا.. خامنه ای در رهبری کشور ایران است،
ابتکاری بسیار هوشمندانه و سودمند. یکی از روش های جدید مدیریت، اعلام و جا
انداختن یک استراتژی کلان است تا همه افراد آن گروه یا جامعه در مسیر آن حرکت و
تلاش کنند. در روش های قدیمی مدیریت، برنامه ریزی دقیق صورت می گرفت و به صورت
دستوری ابلاغ می شد. تجربه ثابت کرد که روشهای گذشته کارآیی کمی داشتند که ازجمله
آن تحکمی بودن برنامه و عدم فرهنگ سازی و نهادینه شدن آن استراتژی برای آن گروه
بود. ولی در روشهای جدید، روابط انسانی حاکم است و مدیر رهبر است نه فرمانده.
روشهای جدید مدیریت باعث می شود که افراد مشارکتی فعال نه منفعل در مسیر رسیدن به
اهداف گروه داشته باشند و هدف و استراتژی گروه را هدف و استراتژی خود قرار دهند و
ابتکارات و توانایی فردی و جمعی خود را به کار بندند.

این
روش و نتیجه آنرا به خوبی می توان در چند سال گذشته در ایران، با رهبری آیت ا..
خامنه ای و پیروی مردم آن دید. جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که چنین سیستمی
را در کل کشور اجرا کرده است و تمام مردم و کشور را تبدیل به یک سازمان بزرگ با
مدیریتی انسانی کرده است. این امر ممکن نبود مگر با الهام از تعالیم الهی دین
اسلام و ابتکار فوق العاده امام خمینی(ره) در ایده ولایت فقیه و جمهوری اسلامی.
البته در اجرای این روش کاستی ها و اشکالاتی وجود داشته که به آنها پرداخته خواهد
شد.

از
طرف دیگر عملی کردن و اجرای یک استراتژی اول نیاز به کار فرهنگی دارد. باید در
میان عمل کنندگان جا بیافتد، ابعاد، ضرورت، اهمیت، نحوه و راهکارهای اجرایی و ..
مشخص شده و آموزش داده شود. ابتدا باید عمل کنندگان به این باور برسند که این شعار
یا استراتژی، بهترین و مهمترین و اولیت دارترین استراتژی است و بعد با این باور
است که ناخودآگاه تمام توان، ابتکار، و .. خود را با جان و دل در این مسیر قرار می
دهند یا به معنای بهتر جهادگر می شوند. معنای لغوی واژه جهاد هم به معنای کوشش
فراوان است. جهاد فی نفسه در دین اسلام پسندیده و سفارش شده است تا جایی که هر عمل
و تلاش مهمی را با این واژه نامگذاری می کند. 
مبارزه با نفس، مبارزه با دشمن، شوهر داری زن، کسب و کار مرد برای بدست آوردن
روزی حلال  و .. .

کار
و تلاشی را جهاد می گویند که دارای ویژگی های ذیل باشد:

        
با
شدت و تمام توان

        
مستمر
و مدت دار و خستگی ناپذیر

        
دارای
سختی و مشقت

        
با انگیزه
و انرژی زیاد و نیت و هدف مثبت و الهی

        
حیاتی،
ضروری و پرفایده برای خود یا جامعه

        
معمولا
حریف و دشمنی در مقابل قرار دارد(کفار، 
شیطان، نفس اماره)

همانطور
که آیت ا.. خامنه ای فرمودند، جهاد اقتصادی در سال جدید نیز ادامه دارد. در واقع
شعار و استراتژی امسال را می توان بخش مهمی از استراتژی کلان جهاد اقتصادی دانست.
استراتژی امسال یک استراتژی مشخص تر و عملیاتی تر است. 

مطالب این پرونده:


رسانه ها، مروج مصرف یا تولید؟ : نقد رسانه های داخلی و خارجی در فرهنگ اقتصادی (میثم مهدیار)



بررسی اجتماعی و فلسفی نظریات اقتصادی استاد مطهری (مهدی جمشیدی)


معرفی کتاب فلسفه تاریخ ابن خلدون: نقد جامعه مصرفی (رضا قائمی نیک)



چگونه می توان دغدغه ی حمایت از تولید ملی را ایجاد کرد؟ (دکتر اصغر مهاجری)



نقد سرمایه داری، از منظری التقاطی: نگاهی فرهنگی اجتماعی به حامیان سرمایه داری غربی (اسماعیل فراهانی)


فرهنگ کار در ایران، گفتگو با دکتر علی اردشیر انتظاری (مدرس جامعه شناسی)

کالای ایرانی، ضامن تثبیت فرهنگ ایرانی (زهرا چیذری)

چگونه می توان مصرف کالاهای داخلی را به فرهنگ تبدیل کرد؟  (پریسا جلالی)

اشیاء، بدن و پول: نگاهی به کتاب «جامعه مصرفی» نوشته «ژان بودریار» (مرتضی مهدوی راد)

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

مطالب مرتبط

مطالب پربازدید

مصاحبه