همایش تلویزیون مردم انقلاب اسلامی

زمان انتشار: ۱۱:۳۵ ۱۳۹۱/۰۳/۹

همایش «تلویزیون مردم انقلاب اسلامی» با حضور جمعی از صاحب نظران فرهنگی و رسانه ای در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد. در این همایش دکتر حسین کچویان، شهریار زرشناس، دکتر مجید شاه حسینی، حجت الاسلام علی اکبر رشاد و سیدناصر هاشم زاده به آسیب شناسی برنامه های صدا و سیما پرداختند.

همایش «تلویزیون مردم انقلاب اسلامی» با حضور جمعی از صاحب نظران
فرهنگی و رسانه ای به همت مرکز راهبردی جبهه فکری انقلاب اسلامی، ماهنامه سوره
اندیشه، مرکز آموزش تخصصی حوزه هنری، ماهنامه زمانه، ماهنامه سینما رسانه و کانون
اندیشه جوان، ساعت
۹صبح سوم خرداد در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

در
این همایش دکتر حسین کچویان، شهریار زرشناس، دکتر مجید شاه حسینی، حجت الاسلام علی
اکبر رشاد و سیدناصر هاشم زاده به آسیب شناسی برنامه های صدا و سیما پرداختند

آنچه می خوانید گزارشی است از دیدگاه های مطرح شده در این همایش.

کچویان: تلویزیون و دغدغه های انقلاب اسلامی

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: تلویزیون انقلاب اسلامی باید محتوای
خود را براساس دغدغه های انقلاب تولید کند و حوزه تمدنی مستقلی با عنوان تمدن اسلامی
پدید آورد
.

وی با بیان اینکه «یکی از راه های پیشرفت مدرنیته تلویزیون است» افزود: تمدن مدرن مبتنی بر دعوت و یک روش، مردم را جذب نمی کند بلکه مبتنی بر
تغییرات بسط یافته راه خود را در میان سایر تمدن ها باز می کند
.
نویسنده کتاب «پایان ایدئولوژی» تصریح کرد: با
تمدنی روبه رو هستیم که از ما نمی پرسد چه می خواهید؟ بلکه خود مدرنیته هر روز به
شکلی درمی آید و ارزش هایی را تعریف می کند که فردای روز دیگر دوباره همان ها را
تغییر می دهد و جهان زندگی را عوض می کند
.

وی ادامه داد: یک فلسفه ی غالب درباره تلویزیون و ورسانه، نوع بازاری،
تجاری و مشتری محور آن است که فلسفه غالب لیبرالیسم محسوب می شود. این رسانه برای
مخاطب عام تعیین تکلیف می کند و از جهات مختلف مسئله اش مخاطب عام است که همان لذت
بردن و سرگرمی است. بسط و گسترش رسانه براساس این اصل صورت می گیرد و از همه ابعاد
از جمله سیاستگذاری، مدیریت، اجرا و نظارت تأثیر می گیرد و این همان فلسفه ای است
که در بلوک شرق شکل گرفت
.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در چنین مواجهه ای مهم ترین
ابزار تغییر، رسانه و در اوج آن تلویزیون است که عملا استفاده کننده طراز اول آن حتی
در سطح دنیا ما هستیم
.

این جامعه شناس بیان داشت: اینکه ما چه رسانه ای و تلویزیونی را می
خواهیم، از مهم ترین سؤال ها و مقولاتی است که به اجبار تحت تاثیر شرایط، درگیر آن
شده ایم و اینکه تاکنون هنوز پاسخ مناسبی در این زمینه نداریم از قصور و تقصیر
حوزه و دانشگاه است. متاسفانه دانشگاه ها به وسیله علوم انسانی به جای درگیری با
این مسئله و تجویز شکل مطلوب رسانه، دائم در حال تجربه گسترش و توسعه شکل های
بیمار موجود هستند
.
کچویان تصریح کرد: تلویزیون ما به خاطر انحرافات
علوم انسانی دچار انحراف شده است
.
وی در پایان به معضل اصلی رسانه و به ویژه صدا و
سیما پرداخت و گفت: از معضلات ما از ابتدای انقلاب اسلامی همین است که تکلیف
خودمان را با این موضوع مشخص نکرده ایم وتلاش داریم تا مخاطب را جذب کنیم. ما باید
هدف از صدا و سیما در انقلاب اسلامی را مشخص کنیم؛ تلویزیون در انقلاب اسلامی باید
محتوای خود را براساس دغدغه های انقلاب تولید کند و حوزه تمدنی مستقلی با عنوان
تمدن اسلامی پدید آورد
.

زرشناس: صدا و سیما و جنگ نرم

شهریار زرشناس، نویسنده و مدرس دانشگاه نیز در همایش «تلویزیون مردم
انقلاب اسلامی» گفت: صدا و سیما رو در روی طیف مختلف و متکثری از مخاطب است که نمی
داند کیستند و به همین دلیل هم دچار سردرگمی است
.
نویسنده کتاب «نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری
در ایران» سردرگمی صدا و سیما و عدم شناخت مخاطبش را یکی از عوامل اصلی ضعف آن
دانست و افزود: با این شرایط که صدا سیما مخاطبش را نمی شناسد اما بازهمچنان می
خواهد همه را راضی کند. در حالی که چنین چیزی را نمی توان محقق کرد، چرا که باید
به دنبال مخاطب اصلی جامعه باشد
.

زرشناس تأکید کرد: تلویزیون باید خودش را باز تعریف کند تا بتوان از
آن به عنوان رسانه انقلاب یاد کرد. صدا و سیما باید به عنوان رسانه انقلاب براساس کدگذاری
روی مخاطبین اصلی به فعالیت بپردازد
.
این مدرس دانشگاه با اشاره به پایگاه مذهبی و
فرهنگی موجود در ایران بیان کرد: ما بستر مشترک اخلاقی-انسانی داریم که می توان
برای همه لایه های متوسط مدرن، مذهبی و بخشی از طبقه کارگر و ضعیف به برنامه سازی
در حوزه این رسانه پرداخت و آن ها را راضی کرد. اما طبقه سرمایه دار را باید رها
کرد چرا که معاندند و راضی نخواهند شد
.
وی در خصوص جنگ نرم و نقش تلویزیون در آن ابراز
داشت که: ما می توانیم با تکیه بر فرمول جنگ نرم، روی مخاطبین سرمایه گذاری کرده و
مدلی را طراحی کنیم تا براساس همان بستر اخلاقی-انسانی افراد را جذب کند. در رسانه
ملی جنگ نرم را باید جدی گرفت. همچنان که دشمن در دانشگاه ها، کتابفروشی ها، سینما
و خود صدا و سیما حضور دارد. در جنگ نرم مرزبندی سختی را پیش رو داریم که به راحتی
نمی توان دشمن را شناخت. خطر جدی است و باید هشدار داد که صدا و سینما وارد جنگ
نرم شود
.

شاه حسینی: جست وجوی رسانه توحیدی

مجید شاه حسینی کارشناس مسائل سینما و رسانه نیز گفت: ما باید پس از
33 سال از انقلاب اسلامی تکلیف خودمان با رسانه را معلوم کنیم
.

وی افزود: باید ماهیت رسانه را برای خودمان مشخص کنیم و بود و نبود آن
را نیز مشخص نماییم
.
شاه حسینی تصریح کرد: ایراد ما در متدولوژی است
نه ذات رسانه. ذات رسانه با دین جمع پذیر است. ما پس از یک دهه تشکیک در میراث
گذشتگان نباید دیگر دچار تشکیک شویم که تلویزیون را می خواهیم یا نه؟ در این زمینه
دو نگاه افراطی و تفریطی مردود است
.

وی تصریح کرد: تکنوکرات های غربی تاکید بر محتوا دارند ولی ما بر
تکنیک تاکید داریم و از محتوا غافل شده ایم
.
شاه حسینی تأکید نمود: ساخت رسانه توحیدی زحمت
دارد، اما محال نیست. اگر در این زمینه افراط کنیم دچار تایتانیزم فرهنگی می شویم
.

رشاد: مرکزی برای راه یابی به رسانه مطلوب

حجت الاسلام علی اکبر رشاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با بیان
اینکه با گذشت 33 سال از انقلاب اسلامی هنوز به مقوله رسانه انقلاب نیندیشیده ایم
گفت: همه نیز فرافکنی می کنند. اگر به موقع به این مقوله می پرداختیم به تلویزیون
مطلوب نزدیک شده بودیم
.

وی خواستار دایر شدن مرکزی برای پی گیری مبانی و مبادی ابعاد رسانه
مطلوب انقلاب شد و گفت: باید مرکزی دایر شود تا مبانی و مبادی و همه ابعاد رسانه مطلوب
انقلاب را پی گیری کند تا شاهد رسیدن به مطلوبی در مورد رسانه و جلودار آن
تلویزیون در جامعه ای که نام انقلاب اسلامی را برخود می نهد باشیم
.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با انتقاد
از وضع کنونی سینمای کشورمان تصریح کرد: متأسفانه برخی فیلم های ما سخیف هستند و
گاه در قامت الگو برمی آیند که نمی توان آنها را پذیرفت
.
حجت الاسلام رشاد در ادامه به ارکان رسانه پرداخت
و گفت: منبع پیام، موضوع و مضمون پیام، مخاطب و پیام افزارها در دو بخش سخت افزار
و نرم افزار ارکان اصلی یک رسانه هستند که توجه به تک تک آنها در رسیدن به رسانه
مطلوب و رجوع به متون های دینی لازم است
.

وی در پایان از تقسیم برنامه ها به دینی و غیردینی و مناسبتی بودن در
صدا و سیما انتقاد کرد
.

هاشم زاده: تلویزیون و مضامین دینی

سیدناصر هاشم زاده فیلمنامه نویس نیز در همایش «تلویزیون مردم انقلاب اسلامی»
گفت: در تلویزیون دم از مضامین دینی می زنیم ولی شکل دینی به خود نمی گیرد. کارهای
خوبی انجام شده اما کافی نیست چرا که جاذبه های رسانه های بیگانه قدرتمندتر و جذاب
تر از ما بوده است
.

وی با اشاره به مخالفت هایی که گاهی با اصل تکنولوژی می شود، ابراز
داشت
: نباید با تکنولوژی مخالف بود بلکه باید با اندیشه پشت تکنولوژی به
مخالفت پرداخت
.

نویسنده فیلمنامه «سیب و سلما» گفت: تلویزیون دارای ساحتی خاص است که
نیاز به فعالیت بیشتری در آن احساس می شود.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

مطالب مرتبط

مطالب پربازدید

مصاحبه