مصاحبه

  • ۱۳۹۳/۰۱/۱۰ ۰۸:۱۹

    یک زن در سووشون

    سووشون نه تنها از نظر پرداخت شخصيت زن در تاريخ رمان فارسي در زمان خودش قدمي به جلو محسوب مي‌شد، بلكه صورت جديدي از زنی خانواده‌دار، اجتماعي و مبارز را معرفي مي‌كند كه واقعا در دهه 50 ظاهر شده بود.

  • بررسی نسبت ادبیات انقلاب و ادبیات روشنفکری با حضور زهیر توکلی و علیرضا سمیعی(2)
    ۱۳۹۲/۱۲/۱۴ ۱۸:۰۱

    معنویت و اجتماعیات در شعر پسا انقلابی از علی معلم تا قیصر امین پور+ فیلم

    اتفاقاً نزدیک ظهور یک کاری که امام خمینی رحمت الله علیه کرد، شبیه آن کاری بود که عطار کرده بود. عرفان شخصی را به یک عرفان امت و گروه تبدیل کرد، به جهاد اکبر صورتی داد که در خیابان شکل می‌گرفت. در راهپیمایی شکل گرفت. در جنگ شکل گرفت. در جنگ خیابانی و تظاهرات و در فعالیتهای اجتماعی و در نهاد ساختن.

  • یادداشتی برای مستند « گلبانگ انقلاب »
    ۱۳۹۲/۱۲/۱۳ ۱۷:۵۰

    محمد گلریز، « گلبانگ انقلاب »

    حمید سبزواری در خاطراتش می گوید، انگار چند روز مانده به عملیات بین المقدس و آزادی خرمشهر ما همه چیز را حدس زده بودیم. تصمیم گرفتیم یک سرود حماسی برای پیروزی های رزمندگان بسازیم. من به سرعت شعرش را گفتم و به آهنگساز دادم. چند روز بیشتر طول نکشید که کار توسط گلریز خوانده شد. اولین نسخه ای که بنا بود از رادیو و تلویزیون پخش شود مصادف شد با خبر پیروزی رزمندگان اسلام در فتح خرمشهر.

  • بررسی نسبت ادبیات انقلاب و ادبیات روشنفکری با حضور زهیر توکلی و علیرضا سمیعی
    ۱۳۹۲/۱۲/۱۱ ۱۹:۲۹

    شعر انقلاب تلاشی برای عبور از زبان سکولار بود/اگر جنگ نبود نمی توانستیم شعر را به آسمان برگردانیم+فیلم

    متجددین ایران هم با این استبداد همراهی می‌کردند. آن­ها معتقد بودند که باید یک دوره استبداد منور الفکری را از سر بگذارنیم تا با کمک این استبداد بتوانیم پایه‌های یک زندگی صنعتی را فرا بگیریم. فکر می‌کردند بعداً به آزادی اش هم می‌رسند. البته ناکام ماندند.

  • شعر و رمان در ادبیات انقلاب اسلامی
    ۱۳۹۲/۱۲/۷ ۱۹:۵۷

    « ولایت بر تکنیک » تنها راه غلبه بر پارادوکس « هنر ارزشی مدرن »

    جنگ جوانان بسیاری را با هدف نوشتن زندگی‎نامه داستانی و رمان‎هایی که موضوع دفاع مقدس و ارزش‎های دینی را دنبال می‎کردند در کنار هم نشاند. زندگی‎نامه‎نویسی در ذات خود حول محور پرداخت فردیت افراد شکل می‎گیرد اما این مورد استثنایی بود. زندگی‎نامه‎نویسی و اساساً رمان که پرداخت به فرد را در مرکز خود دارد، صریح‎ترین صورت تجدد را نقش می‎زد. / نوشتن زندگی شهیدان طرح زندگی کسانی بود که از خود گذشته بودند. / امکان رهایی و رستگاری از فردیت با به دوش کشیدن همین تناقض ممکن می‎شد.

  • در ادامه پرونده «لحظه های انقلاب» محمود گلاب دره یی
    ۱۳۹۲/۱۲/۴ ۱۹:۴۶

    لحظه های انقلاب: پیشقراول ادبیات مقاومت

    محمود گلاب‎دره‎ییِ که با روشن فکران دمخورِ عضو کانون نویسندگانِ پهلویِ در اروپا تحصیل کرده، که به گفته خود تقید زیادی هم به دین ندارد؛ در اوج انقلاب ملت ایران، صدایی را شنید و امری را به جان و دل آزمود که به جرئت می‎توان گفت اکثر غریب به اتفاق هنرمندان روشنفکر اسم و رسم دار این مملکت نخواستند آن را ببینند و بشنوند. و این چنین است که لحظه‎های انقلاب را وقتی می‎خوانی چنان روح انقلاب57 تو را در بر می‎گیرد که یقین می‎کنی چیزی غیر از این نبوده.

  • درباره «لحظه های انقلاب» گلابدره یی
    ۱۳۹۲/۱۲/۲ ۱۷:۲۰

    چرا اولین رمان انقلاب دیده نمی شود؟

    این رمان برای بار سوم توسط بنیاد ادبیات داستانی در سال گذشته به چاپ مجدد می‌رسد، و البته تمامی حذفیات آن بر گرداننده می‎شود، اما همچنان شاهد آن هستیم که انقلاب و اصحاب رسانه از پرداخت مفصل و درخور به این موضوع سر باز می‌زنند.

  • تاریخ شفاهی شعر انقلاب در گفتگو با ناصر شکوری(2)
    ۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۱۷:۱۵

    مي‌خواستند بگويند «شعر نو» ملك طلق روشنفکری است

    امّا وقتي شعر مدرن اسلامي مطرح شد، عصبانيت آنها را برانگيخت. وقتي به‌طور مثال شعرهای “خط خون” استاد گرمارودی مي‌خواني. “هم صدا با حلق” اسماعیل سيد حسن حسینی، “تنفس صبح” قيصر امین پور،”از آسمان سبز” سلمان هراتی و “دریا در غدیر” سهیل را می خوانی مي‌بيني كه اين شعرها توانسته مضمون اسلامي را در خودش جا بدهد، و به قول معروف ظرف و مظروف يكي بشوند، و این سبب خشم روشنفکری شد و آن تابويي را كه آنها درست كرده بودند كه شعر مدرن فقط باید شعر لائيك باشد را شكست.

  • گفتاری از ناصر شکوری درباره تاریخ شفاهی شعر انقلاب (1)
    ۱۳۹۲/۱۱/۲۷ ۰۷:۴۵

    نسبت شعر انقلاب با روشنفکری لائیک و مردم/ شعر را برای ماندگاری میان مردم می گفتیم

    حسين منزوي راهم چند بار قبل از انقلاب ديده بودم. بعد از انقلاب هم ديدم. نمي‌توانيم بگوييم كه جزو اركان شعر روشنفكري قبل از انقلاب بود، چون آن موقع جوان بود و سنش هم اين قدر نبود كه جزو اركان روشنفكري به حساب بيايد. اركان روشنفكري شعر آن موقع شاملو بود، اخوان و نادرپور و نصرت رحماني و فروغ و يدالله رويايي، محمد حقوقی و منوچهرآتشی بودند. در واقع در آن سطح كه به عنوان ركن باشد نبود. البته به عنوان يك شاعر بااستعداد و شاعر خوب شناخته شده بود. چه آبي‌هايش، چه غزلهايش. به عنوان يك غزل‌سراي مدرن جا افتاده بود.

  • ۱۳۹۲/۱۱/۱۸ ۲۰:۵۷

    درباره تأثیر شریعتی بر هنر انقلاب اسلامی

    چرا این همه که او بر ادب و هنر اثر گذاشت ردّپای شاخص و موج مشخصی در اندیشه معاصر ایجاد نکرد؟ توجه به این پرسش به ما خواهد آموخت که اساساً زبان شریعتی حتی آن هنگام که از اندیشه و معرفت دینی و اسلامی و شیعی سخن می‌گوید، زبانی بنیاناً حسی، دردکشیده و شاعرانه است. زبانی که بیشتر جستجوگر درمان‌ها بر زخم‌هایی است که بر جان جامعه و تاریخ شیعه می‌دید؛ در واقع او احیاگر حماسه و شور دینی در قالب خطابه‌های اجتماعی بود. به این ترتیب این زبان، بیشتر تفسیر شورانگیز از اندیشه و معرفت دینی ارائه می‌دهد تا تبیینی منطقی و فلسفی یا حتی تاریخی. تا جایی‌که حتی بخش‌هایی از آثار دکتر که در آن زبان تفلسف و اندیشه غالب بوده است چندان مورد توجه قرار نگرفته و بحثی برنینگیخته است

  • تأملی در نسبت انقلاب اسلامی با انواع ادبی
    ۱۳۹۲/۰۱/۱۰ ۱۸:۵۹

    تجدد، رمان ایرانی و آیندۀ انقلاب

    اگر زمانی رمان، قصص را چون ماده‌ای به نفع صورت خود مصادره کرده، حالا چرا انقلاب و نویسندگانش رمان را چون ماده‌ای برای صورت خود که غایتی معنوی دارد، مصادره به مطلوب نکند. مگر نه اینکه گفتیم هر تمدنی زبان و قالب خود را می‌آورد. برای این کار لازم نیست از کسی یا جایی مأموریت گرفته باشند. همین قدر کافی است که در هوای پس از انقلاب تنفس کرده باشند.