مصاحبه

  • پرونده تحول در علوم انسانی در گفتگو با دکتر سیدضیاء هاشمی/5
    ۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۲۰:۵۳

    آرمان اسلامی شدن دانشگاه‌ها بروز سیاسی و بروکراتیک پیدا کرد

    متاسفانه دیده می‌شود که وقتی یک متنی تولید می‌شود، اصرار می‌کنند که این متن‌های محدود جایگزین بسیاری متون دیگر شود. همچنین تبلیغات گسترده روی آن انجام می‌دهند به نحوی که انگار بحث تولید محتوای دانش اسلامی به پایان رسیده است. این بازخورد منفی خواهد داشت. یعنی بالاخره این جوری نیست که دانش اسلامی و تحول دانش به سمت یک دانش اسلامی و ایده‌آل، از یک نقطه‌ای شروع شود و در یک نقطه‌ای پایان پیدا بکند؛ ما نه در نقطه صفر این حرکت هستیم و نه می‌توانیم با این چندتا قالب به نقطه پایانش برسیم.

  • پرونده شورای تحول در علوم انسانی در گفتگو با دکتر همایون/4
    ۱۳۹۲/۰۶/۱۸ ۰۹:۲۹

    شرایط ورود به تمدن‌سازی در دولت سابق فراهم شد

    شرایط سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و به طور کلی تمدنی ما در دولت سابق به حدی رسید که این ظرفیت وجود داشته باشد تا این مسئله اعلام شود که در حال ورود به مرحله‌ جدید هستیم.

  • عملکرد شورای تحول در علوم انسانی در گفتگو با دکتر شهلا باقری/3
    ۱۳۹۲/۰۶/۱۷ ۰۹:۱۲

    ساختار وزارت علوم تنها به علوم تجربی می‌اندیشد/ تفکیک جنسیتی بر اساس مطالعات بود

    در دولت سابق راه برای دلسوزان باز شد؛ یعنی نشان دادند که وزارتخانه پشتیبان این ایده است اما در عین حال نمی‌خواهم بگویم که حق مطلب ادا شد چراکه ساختارهای وزارت علوم همراهی نکرد.

  • بررسی پرونده شورای تحول در علوم انسانی در گفتگو با دکتر علی انتظاری
    ۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۱۹:۱۱

    مسئله اصلی موانع جدی برای تولید دانش است/بازنگری‌ها صوری بود

    مهم‌ترین مانع تولید علم هم خود دستگاه‌های اجرایی هستند که زیر نظر دولت فعالیت می‌کنند. به این دلیل که پیوند ارگانیک با دانشگاه ندارند و نیازهایشان را از طریق دانشگاه برطرف نمی‌کنند. طبعیتاً دانشگاه‌هایی که از آنها سوال نشود، ضعیف می‌شوند.

  • مصاحبه با محمدرضا هدایتی، دبیر دوره تربیت مربی علم دینی
    ۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۰:۲۳

    دیدگاه فلسفه اسلامی مهجورترین دیدگاه بین دانشجویان علوم انسانی است

    خود من بعضی وقت‌ها می‌ترسم که بروم و بگویم، بالاخره این علوم غربی کاربرد داشتند. همین جامعه‌شناسی مدرن که کاربرد داشته و توانسته یک جامعه‌ای را اداره بکند، یک جنبه‌هایی از واقعیت را دارد. مگر می‌شود که جهل محض باشد و بتوانند با آن جامعه را اداره بکنند؟! ولی این حرف‌ها شاید خیلی جذاب نباشد. آن هم در فضایی که دانشجو دوست دارد بشنود ساختار آن علم کلاً مدرن شده است و اصلاً نمی‌شود از هیچ جنبه‌اش استفاده کرد.

  • پرونده شورای تحول در علوم انسانی در گفتگو با دکتر کرمی
    ۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۰:۴۳

    تحول در آموزش علوم انسانی را با تحول در علوم انسانی اشتباه گرفته ایم.

    من مخالفتها در برابر سر فصلها و عناوین را کمتر دیدم و مخالفت‌ها و مناقشات بیشتر به حذف درس یا حذف گرایش یا حذف رشته یا تأسیس رشته، تأسیس گرایش یا تأسیس درس بوده است. که البته در هر کدام از اینها ممکن است که منافع شخصی دخیل بوده باشد. مثلاً استادی دوست دارد که جامعه‌شناسی قشر درس بدهد. اگر شما بیایید و دکان او را ببندید و این رشته را حذف کنید او دیگر در نظام دانشگاهی تعریفی ندارد.

  • مصاحبه با دکتر علی ربانی خوراسگانی درباره تحول در علوم انسانی
    ۱۳۹۲/۰۲/۱ ۱۷:۲۵

    انقلاب اسلامی جرأت و جسارت علمی در ما ایجاد کرد/ کار محققانه کردن با تولید انبوه علم سازگار نیست

    روحیه دانشجویی، دانش پژوهی، و از همه مهم‌تر روحیه‌ ریسک‌پذیری و خطرپذیری به شدت در دانشگاه ما ضعیف است. مثلاً ما این جا یک روالی گذاشته‌ایم برای عالی‌ترین سطح علمی‌مان؛ کسانی که می‌خواهند دکترا بگیرند خطر نمی‌کنند. افراد برای این که بخواهند تزی بنویسد که کار نو باشد، خطر نمی کنند چرا که می دانند، حرف نو، روش نو و… همه اش دردسرساز می‌شود. همه در یک چارچوب‌های محدود می روند و می آیند.