مصاحبه

  • گلچین آثار ارسالی به جشنواره(12)
    ۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۵:۱۰

    کلاه قرمزی برنامه ی کودک یا طنزی برای خانواده…

    تفاوت عمده ای که میان برنامه ای مثل تام و جری و کلاه قرمزی وجود دارد دیالوگ است.تام و جری بدون دیالوگ است و مخاطب‌ بزرگسالش را از طریق کنجکاوی ای که القا می کند پای خود نگه می دارد اما کلاه قرمزی مشخصا از طریق دیالوگ است که مخاطب بزرگسال جذب می‌کند و همچنین تیپ‌هایی که ساخته است.دیالوگ ها و تیپ های کلاه قرمزی به صورتی است که بسیاری از تکه کلام های خنده دار و همچنین موضع شخصیتی عروسک ها برای بزرگسالان قابل درک است و نه کودکان

  • گلچین آثار ارسالی به جشنواره(10)

    کلاه قرمزی: خیمه شب بازی معاصر

    این برنامه، بازآفرینی هنرمندانه و امروزین نمایش مبارک و اوستا یا بچه مرشد و مرشد می باشد. شخصیت کلاه قرمزی و سایر عروسکها نماینده «اید»(نهاد) یا کودک غریزی آدمی می باشند و آقای مجری نماد «ایگو»(خود) است که سعی می کند کودک را با «سوپرایگو»(فراخود) یا همان قوانین، آداب و رسوم و موانع و قدرت های جامعه، تطبیق دهد. این سبک، سبکی هوشمندانه از نمایش است که در آن سازندگان اثر، سخنان و مسایلی که در لایه های زیرین و پنهان جامعه و افراد وجود دارد در قالب طنز و از زبان کودک بیان می کنند. در ظاهر، نمایش رابطه میان بزرگسال و کودک می باشد، ولی در واقع به فرهنگ، سبک زندگی و مسایل جاری جامعه می پردازد. این قالب برای انتقادات اجتماعی و فرهنگی و سیاسی مناسب می باشد.

  • گلچین آثار ارسالی به جشنواره(11)

    روایتی از سبک زندگی در سه گانه ی پایتخت

    هر چند نمی توان از نکات مثبت این سریال هم چشم پوشید از جمله سادگی و صمیمیت میان اعضای خانواده و حتی کسانی که در ارتباط با خانواده اند از جمله اوس موسی. صمیمیتی که تصنعی هم نیست و صرفاً در پی ارائه یک ایده آل تایپ از روابط عاطفی و صمیمی نیست. بلکه در میان همه ی دعواها یا دلخوری های که افراد نسبت به هم می توانند داشته باشند این صمیمت به عنوان پس زمینه روابط مشخص است ولی متاسفانه کارگردان در نهایت در تضاد و جدال میان دو سبک زندگی شیوه ای به ظاهر مسالمت آمیز را بر می گزیدند و نسخه ای التقاطی از یک سبک زندگی به مخاطب ارائه می دهد. نسخه ای که می دانیم در طولانی مدت بخصوص برای زندگی در شهرهای بزرگ کارآمد نخواهد بود.

  • گلچین آثار ارسالی به جشنواره(9)
    ۱۳۹۳/۰۱/۲۱ ۱۸:۴۹

    پایتخت خانواده ی معمولی، طنزی طبیعی در کلام ، تصویر و داستان

    مهمترین صفت فیلم ، طنز میباشد . پایتخت خوشبختانه از طنز طبیعی استفاده کرده است ، یعنی فیلم در یک دنیای تخیلی با شخصیت های تخیلی و اتفاقات غیر طبیعی و خارج از عرف به وجود نیامده است و به یقین همین خصوصیت است که با بازی ملموس و طبیعی که در جامعه وجود دارد همراه شده است و فیلم را دلپذیر و باورپذیرکرده است . مردم همان خصوصیات ریز رفتاری را که در جامعه وجود دارد، در فیلم میبینند که باعث شده است بگویند ، فیلم خیلی طبیعی است ، از حرس خوردن ها گرفته تا استرس ها دعوا های هیچ و پوچ زن و شوهر و نگرانی ها و بحث کردن ها

  • گلچین آثار ارسالی به جشنواره(8)
    ۱۳۹۳/۰۱/۱۹ ۱۷:۲۰

    کلاه قرمزی رو در روی سوپرمن….

    اما آنچه در اینجا باید بدان توجه داشت نیاز مبرم و حیاتی یک کودک به تغذیه ای فکری و ذهنی است. کاری که انیمیشن ها و برنامه های عروسکی به خوبی از پس آن برمی آیند. انیمیشن هایی که در کشورهایی مانند آمریکا به خوبی ساخته و پرداخته شده و با مقاصد بلند مدت و نیاتی خاص سال های مدیدی را صرف ساخت شخصیت هایی مانند سوپرمن، مرد عنکبوتی، بت من، بن تن و … با هزینه های گزاف می کنند. این مسئله حامل این نکته است که آنها سعی دارند در درجه اول منجی بشریت را یک آمریکایی نشان دهند. ظالمانه جهانی را مستعمره خود کرده اند و در انیمیشن ها مظلومانه فقط به دنبال احقاق حق هستند.

  • گلچین آثار ارسالی به جشنواره(7)

    سبک زندگی حلقه مفقود سریال های ایرانی

    در اینجا مطلب مهم و مدنظر این است که سبک زندگی و ارائه الگویی برای ساخت آن با توانمندی های ذات خانواده قابل اجراست . خانواده به حدی قابلیت انسان سازی و ساخت سبک زندگی را دارد که می توان آن را به عنوان یک اشل جهانی مورد بررسی قرار داد اما آنچه در سریال ها و فیلم های ایرانی دیده می شود آشفتگی بی در و پیکر همین اشلی است که در اوج مشکلات و درماندگی ها، بی دلیل یا با دلایلی واهی به بهترین زندگی تبدیل می شود. در حقیقت ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی به هیچ وجه در این سریال دیده نمی شود. چرا که روند مشکلات، بی منطق و لوس و راه حل های ارائه شده سبک و بدون عمق است.

  • گلچین آثار ارسالی به جشنواره(6)

    پایتخت به‌جای خط قرمز، از خط سبز عبور کرد…..

    پایتخت یکی از کامل ترین آیینه های جامعه است، به قولی سریالی‌ست با شاخصه‌ی “آیینه سانی” که بزرگترین دغدغه‌ی سینمایی سیدشهیدان اهل قلم بود، وی به آيینه سانی برای پدید آوری سینمای اشراقی تاکید ویژه ای داشت، اما در این جا باید در واقعیت از نظر ما و حقیقت واقعیت تفکیکی قائل شویم.این مورد در احترام به پدر و مادر نمود ویژه‌ای می یابد،واقعیت از نظر ما عدم تکریم والدین با ارسال آن ها به خانه سالمندان و… است اما حقیقت واقعیت آن است که والدین باید تکریم شوند و کم نیستند این گونه انسان ها و این‌جا نوعی اصلاح گری از انحراف است که پدید آمده، اصلاح طلبی که بدون توهین به کسانی که والدین را تکریم نمی‌کنند به زیبایی فرزندان و عروسی را نشان می‌دهد که با تمام میل از پدر در محفل گرم خود با تمام مصائب نگه‌داری می‌کنند.

  • ۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۱۴:۳۹

    تلویزیون در ضیافت «ستاره‌ها» چه سبک‌زندگی‌ای را ترویج می‌کند؟

    سیمای جمهوری اسلامی ایران مثل هر دستگاه فرهنگی دیگری راهبرد دارد. استراتژی دارد. سیاست‌گذاری دارد و سیاست‌هایش با دغدغه‌های کلان نظام هم‌سو است و غیر از این هم نباید باشد. در مقام سیاست‌‌گذاریِ کلان، مقابله با مصرف‌گرائی، تلاش برای استحکام خانواده، مبارزه با بحران کاهش جمعیت، حمایت از تولید ملی، حفظ ارزش‌های اسلامی و … می‌شود بند بندِ آیین‌نامه‌ها و راهبردها، اما نوبت به ویژه‌برنامه‌های شب عید که می‌رسد انگار رسالت مهم‌تری در رأس همه‌ی این امور قرار می‌گیرد: «شاد نگه داشتن مخاطب پای تلوزیون به کمک ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین راه، یعنی دعوت از چهره‌های محبوب!»

  • گلچین آثار ارسالی به جشنواره(5)

    رویکرد آموزش اخلاق اجتماعی در برنامه کلاه قرمزی

    مجری این برنامه، برخلاف سایر برنامه های کودک تلویزیون اصلاً سعی نمی کند با پوشیدن لباس های رنگارنگ یا نازک کردن صدا و آواز کودکانه خواندن به نقش کودک نزدیک شود بلکه با کت و شلوار تیره و سبیل، کاملاً وضعیت یک پدر کارمند جدی، مسئول و نگران را بازی می کند اما در عین حال شوخی ها، خلاقیت ها و خیالات کودکانه را می پذیرد و بزرگ ترهای خانه را نیز نصیحت می کند که خیال بافی کودکان را بپذیرند و با آنها همراه شوند، اجازه اظهار نظر، بحث و مخالفت را دهند. این مورد ، یکی از عوامل مهم جذب مخاطب بزرگسال به این برنامه است که در واقع نکته های آموزشی فراوانی در رابطه بین والدین و فرزندان در خود دارد .

  • گلچین آثار ارسالی به جشنواره (4)
    ۱۳۹۳/۰۱/۱۲ ۲۲:۴۸

    از خوشه های خشم آمریکایی تا پایتخت ایرانی

    قصه فیلم خوشه های خشم در مورد خانواده زحمت کش و معمولی امریکایی است. که بعد از بیرون شدن از مزرعه خود مجبور به مهاجرت از شهر خود به سمت کالیفرنیا می باشند و در این مسیر باید با ماشین شبهه کامیون خود مسیری سخت را بپیمایند، شخصیت زن خانواده که محور اصلی خانواده نیز هست مسئولیت اصلی بیکاری پدر عمو و فرزندان را بر دوش میکشد و در تمامی صحنه ها روح با اقتدار و عزت نفس خانواده زحمت کش امریکایی را می توان در چهره های افراد نظاره گر باشیم

  • گاچین آثار ارسالی به جشنواره(3)
    ۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ۲۲:۰۶

    پایتخت سه از جیره پایتخت دو می خورد

    از همان ابتدا که مطرح شد قرار است پایتخت سه با سفر نقی و ارسطو به تاجیکستان ساخته شود, نگارنده ی این متن از این ایده ی ناب به شدت حیرت زده شد، زبان فارسی و دین یکسان دو جامعه که بیشترین قرابت و کمترین رابطه را با هم دارند، می تواند یک ایده ی عالی برای ساخت پایتخت سه باشد.اما

  • گلچین آثار ارسالی به جشنواره(2)
    ۱۳۹۳/۰۱/۱۰ ۲۲:۳۸

    سبد کالایی از سریال های نوروزی

    حال به این سوال می رسیم که چرا مخاطب تلویزیونی هنوز پای دیدن این سریالها می نشیند؟ پر واضح است که این سریالها به لحاظ ساختاری قوت چندانی ندارد اما یک دلیل اصلی سبب آن می شود که مخاطب نوروزی در کنار میهمانی ها و مسافرت هایش دیدن سریالها را از دست ندهد و آن اشاره به حرف دل مردم است.

  • گلچین آثار ارسالی به جشنواره(1)
    ۱۳۹۳/۰۱/۶ ۱۳:۴۳

    نقی منفعل در «پایتخت سه»

    البته در پایان قسمت پنجم از این سریال، آنچه مشخص است، افت کیفی شخصیت پردازی است، خصوصا در معمولی ترین شخصیت، یعنی نقی. نقی در ابتدای سری سوم از این سریال به خاطر مشکلات زندگی افسردگی گرفته. او بیکار و بی پول است و بابت انتشار فیلم خراب شدن خانه اش در سطح جهان(به قول ارسطو) از همه چیز شاکی است. معلوم نیست چرا این قدر منفعل است