مصاحبه

  • دو نقد با یک کلیک!
    ۱۳۹۳/۰۴/۱۱ ۰۶:۱۱

    فیلم «پنج ستاره» دغدغه ای فاقد روایت

    ساخته مهشید افشار زاده به عنوان یک فیلم اولی اگرچه دغدغه های خوبی را پوشش می دهد و فارغ از هرگونه مسئله پردازی های فانتزی که سینمای امروز ما درگیر آن است به زندگی و دغدغه های قشر ضعیف جامعه نزدیک شده است اما فاقد فرم و روایت منسجم و خلاق است لذا داستان کشش لازم را نداشته وقادر نیست با مخاطب ارتباط برقرار کند.

  • نقد فیلم زندگی مشترک آقای محمودی و بانو(3)
    ۱۳۹۳/۰۴/۳ ۰۸:۰۵

    زندگی مشترک آقای محمودی و بانو؛ پارادوکس فراگیر زن امروزی و خانواده

    هم زن شاغل دوست دارد و هم غذای گرم و خوشمزه خانگی. هم می‌خواهد به زیبایی همسرش در مقابل دیگران افتخار کند و هم می‌خواهد همسرش منحصراً توجه و زیبایهایش را به او عرضه کند. هم روابط آزادی با دوستان و مردان همکارش داشته باشد و هم قلبش را تنها به روی او بگشاید. نکته بسیار مهمی که ساناز متوجه آن شده است و رامتین نمی‌خواهد آنرا بپذیرد این است که زن مدرن دیگر درون نقش دوگانه زن-شوهری در خانواده قرار نمی‌گیرد.

  • نقد فیلم "زندگی مشترک آقای محمودی و بانو"(2)

    سرگردان های ناراضی

    دستش درد می کند، با این حال کارهای خانه را به خوبی انجام می دهد. “بیست و چهار ساعته توی آشپزخانه است.”وقتی ساناز از او می پرسد که رازش را به آقای محمودی گفته یا نه؟ می گوید: “معلومه که گفتم، به اون نگم، به کی بگم؟” و وقتی که با رامتین درد و دل می کند، در نهایت خدا را شکر می کند که شوهر و فرزند خوب، تن سالم و خوشبختی دارد. رامتین او را متوجه موقعیت های مختلفی که می توانست داشته باشد می کند و به فکر فرو می برد

  • در بابِ مصادره چمرانِ خميني توسط گروههای سیاسی
    ۱۳۹۲/۱۲/۲۹ ۱۸:۱۶

    چمران را یک شهروند مطیع دهکده جهانی می خواهند

    چمران و حاتمي‌كيا حتي، هنوز به تعبير خودش، زير گلوله حرف مي‌زنند و حكم سرباز و ميدان مين را دارند كه به بازي با كلماتِ شهري و پيچيدگي‌هاي آن عادت نكرده‌اند. همين مقدار براي جريانات اصولگرا كافي‌ست. آنها حاتمي‌كياي متعهد به جنگ را دوست دارند ولو اينكه سليقه شخصي سياسي‌اش با آنها يكي نباشد. مهرنامه قوچاني اما به اين مقدار راضي نيست. ظاهرا آنقدر كه مصادره به مطلوب كردن حاتمي‌كيا و چمران به نفع يك جريان سياسي براي محمد قوچاني اهميت دارد، براي جريانات اصولگرا اهميت ندارد

  • درباره آخرین ساخته مصطفی کیایی
    ۱۳۹۲/۱۲/۲۸ ۲۰:۴۴

    «خط ویژه» غر نمی زند

    مهم ترین ویژگی خط ویژه آن است که “غر” نمی زند. هرچند هوای شهر آلوده است اما سیاه نیست؛ جوانانی با شمایل امروزی که از نحوه ی آرایش و لباس و حتی عینک آن ها معلوم است متمایل به فرهنگ دیگری هستنددر پی رفع مشکلات دست و پاگیر و فراوان خودشان در ابتدای جوانی اند.مرد جوانی که فیلمنامه نویس است و گویا بارها زندگی ش را برای ساخت فیلم به تاراج برده این بار فیلمنامه ای متفاوت می نویسد، فیلمنامه ای که نه برای ساخت فیلم بلکه برای ساخت زندگی خودش است نوشته شده است.

  • نقدی بر فیلم " چ " حاتمی کیا
    ۱۳۹۲/۱۲/۵ ۰۱:۵۳

    «چ» نه چمران خمینی بود نه چمران بازرگان، «چ» ،«ح» بود

    اگر فقط او و اصغر و مردان بودند همان اول می شد سکانس آخر فیلم.اما چمران – که همان حاتمی کیاست-به داخل شهر آمده شهری که هانا (مریلا زارعی) هم در این سو برادرش تفنگ کشیده هم در آن سو همسرش و دوست ندارد خون کسی را بریزد. چمران حسین است چمران وصل نیکان است.حاتمی کیا بالاخره از تردید آژانس شیشه ای بیرون آمد و یافت الگویی را برای مردان از جنگ بازگشته.اما بحث این جاست که این نسخه برای همگان است که آیا همه باید چمران شوند؟ چمران یکی ست و ما بقی یا اصغر هستند یا هانا.

  • نقد فیلم " برف " مهدی رحمانی(2)
    ۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۱۷:۱۰

    خانواده در سراشیبی سقوط

    پدر به عنوان ستون و قطب اقتدار و استحکام خانواده ، در خانه حضور ندارد. خانه به عنوان مأمن و سر پناه خانواده از دست رفته است. به تعبیر دیگر فیلم به صورت نمادین خانواده را در بند نظام حقوقی و اقتصادی جامعه می داند.

  • نقد فیلم " چ " حاتمی کیا

    چ، بیش از آنکه داستان چمران باشد، داستان پاوه است

    روایت حاتمی­کیا، تا بحال واقعی­ترین و طبیعی ترین بازنمایی در فیلم­های سینمایی از مردم کرد است. در روایت حاتمی­کیا، پاوه شهری است با چند رنگ. مردمی که اگرچه بر قومیت خود تأکید دارند، اما ملیت خود را ایرانی می­دانند و همچنانکه که بخشی استقلال طلبند و ضد انقلاب، بخشی در صف پاسدارانند و خواهان حفظ وحدت، و بخشی تنها زندگی معمولی خود را می­جویند.

  • نقد فیلم" برف " مهدی رحمانی

    برف، داستان گریز اعضای یک خانواده

    امید اما بزرگترین فراری این ماجراست. وقتی به خانه می­رسد برادرش را بالای درخت می­بیند که می خواهد انگشترش را که از پدر گرفته، از لانه کلاغ بردارد. او دوست دارد به اوج ـ جایی که پدرش هست ـ برسد ، برای رسیدن به میراث او که اعتبار و آبرو و سرمایه است. اما ناکام می­ماند. مجید بدون رسیدن به انگشتر مذکور، از درخت پایین می­آید و با روش خودش به حل مشکلات(؟) می­پردازد.

  • نقد فیلم "خواب زده ها" فریدون جیرانی
    ۱۳۹۲/۱۱/۲۷ ۱۸:۴۷

    خواب زده ها: مخلوطی از چند زن و دو مرد بعلاوه کمی خنده!

    فیروز، نقش اول فیلم، پیر پسری مجرد که دارای انواع رابطه با جنس مخالف است که به آنها اشاره شد. او فردی عیاش است و با استفاده از پول و قدرت با چندین زن ارتباط دارد. از طرف دیگر، وی فردی ریاکار نیز هست، او به نگهبانان شرکتش دستور داده که زنان با آرایش یا بد حجاب را راه ندهند و برای خاله­ای که با او زندگی می­کند خود را فردی سالم و به قول فیلم، بی­حاشیه جا زده است.

  • نقد فیلم" اشباح" داریوش مهرجویی(2)

    نه دغدغه­ سینما و نه حتی مخاطب….

    پرداختن به فیلم­های مهرجویی از این جهت جالب توجه است که مطالعه­ی موردی خوبی است برای فهم وضع روشنفکری بیمار ایرانی. روشنفکری بریده و بیزار از هرچه که به «خودی» تعلق دارد. روشنفکری بی مبدأ و بی ریشه­ای که خانه­ی آرمان بر آب بنا نهاده است. روشنفکری مقلدی که به شدت قشری است، اهل ادا و اطوار است، اصرار بر تشبه به قوم انتلکتوئل در زبان و لباس و قیافه دارد و…

  • برداشتی آزاد از پنجاه قدم آخر
    ۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۶:۳۷

    جنگ ابتلایی برای سلوک و وحدت

    اما مهندس با همه زخم هایش قصد انتقام دارد و نارنجکی را به دست می گیرد و به حالت تسلیم جلوی جیپ عراقی می ایستد نارنجک به داخل جیپ پرت می شود اما دست دیگر مهندس هم تیر می خورد و بلایی دیگر برای مهندس فرود می آید و اینجاست که مهندس رو به آسمان می کند و به خدا اعتراض می کند و بر سر خدا داد می زند.

  • نقد فیلم زندگی جای دیگریست

    جستجوی جایی برای زندگی…

    به هر حال زندگی داوود، آَشفته است. حضور یک زن در خانه، به عنوان یکی از پایه های زندگی، اوضاع نابسامان را کمی بهتر کرده است. سایه ی زنی خانه دار و مهربان بر زندگی او افتاده است که می خواهد کمبود حضور لطیف و میان دار مادر را در خانه بازی کند. خانواده ای که به طور نرمال باید با حضور یک زن مسیر درست را پیش برود، حالا با عاریه گرفتن مهربانی یک زن، سعی در ترمیم روابط مخدوش و از دست رفته خود دارد.