مصاحبه

  • پرونده ای برای "خندوانه" ی رسانه ملی
    ۱۳۹۴/۰۶/۸ ۱۲:۳۰

    عمق مفهومی ”خندوانه“ در ”فیتیله“. برداشت دوم

    اگر برخورد مردم غم‌زده، در مقابل عوامل غم‌انگیز، شکل تناقضات و مسائلی حل نشدنی را به خود بگیرد، در آن صورت شخص ممکن است سرچشمه‌ی این تناقضات و مسائل را به ناتوانی خود برگرداند، و به همین خاطر احتمالاً، به عقب‌نشینی دست بزند و خنده‌های بی‌معنا سر دهد، بدون آن که ریشه‌های غم را بخشکاند؛ به سبک هسته رامبدی «خندوانه».

  • پرونده ای برای "خندوانه" ی رسانه ملی
    ۱۳۹۴/۰۶/۳ ۱۶:۳۵

    عمق مفهومی ”خندوانه“ در ”فیتیله“ برداشت اول

    بخت با عالی‌مقام رامبد جوان یار بوده است که این روزها، عمو پورنگ در تلویزیون نیست، و گر نه، «خندوانه» بزرگ‌سالان در قیاس با برنامه «عمو پورنگ» نونهالان، با عناصری مشابه، نه تنها به لحاظ کیفی، یک سطح فراتر نیست، بلکه چند سطح فروتر است

  • شادی و آرمانهای جوانان متوسط شهری

    عمق‌پژوهی ”خندوانه“

    قضیه این گفتار، شماتت «خندوانه»، به خاطر نگاه کم عمق به «شادی» نیست. بلکه بیشتر، نگاه ما به وضع قطاع متوسط شهری است که به چنین برنامه‌ای نیازمند شده است، و گویی به آن اقبال دارد. خنده و شادی لازم است، ولی چرا این قدر کم عمق؟ چرا فقط شکل خنده؟ چرا قطاع جوان متوسط شهری، با اینکه بیش از نسل انقلاب و جنگ، متمول و متمکن هستند، اکنون به تصویری از شادی رضایت داده است؟

  • دکتر شجاعی زند، مهدوی زادگان، رهدار و امینی در نشست :
    ۱۳۹۴/۰۶/۲ ۱۲:۵۲

    جامعه‏ شناسی مذاکرات هسته ‏ای با تأکید بر پیامدهای آن در حوزه عرفی‏ شدن

    آن چیزی که در ذهن مردم می‌ماند، محتوای واقعی و فنی توافقات نیست، بلکه همین پروپاگاندایی است که مسئولین آمریکایی به وجود آورده‏اند و مسئولین ما نسبت به آن بی‌اعتنا هستند و این کوتاه‌آمدن‌ها، هم بر روحیه مقاومت جامعه ایران تأثیر خواهد گذاشت و هم دیگر جوامع متأثر از ایران.

  • ۱۳۹۴/۰۵/۱۳ ۱۰:۲۹

    توافق هسته‌ای و خطر مک‌دونالدیزه شدن

    بودریار معتقد است مصرف تبدیل به اسطوره‌ای برای انسان امروز شده است تا از آن طریق، جویای خوشبختی موهوم خویش باشد. او معتقد است انسان امروزی با غرق‌کردن خود در ویترین متنوعی از اشیاء و مصرف پایان‌ناپذیر آن‌ها، خود را خوشبخت می‌انگارد. به گفته وی، «در اینجا اعتقاد به قادر مطلق بودن نشانه‌ها در کار است: رفاه، کثرت کالاها و اجناس، در واقع چیزی جز انباشت نشانه‌های خوشبختی نیست… همگی آفریننده‌ی امیدی واهی هستند که آدمی را به زندگانی پر ابتذال دل‌خوش می‌کند».

  • مذاکرات و ساز وکارهای جدید قدرت
    ۱۳۹۴/۰۴/۲۱ ۱۱:۳۰

    چرا قدرتهای جهانی با ایران سر میز مذاکره نشسته اند؟

    در این شکل جدید به نظم کشیدن و به نظارت در آوردن و تربیت کردن اهمیت بیشتری دارد تا عیان ساختن و فریاد زدن . اعمال قدرت وجود دارد اما به صورت پنهان و چه بسا این اعمال قدرت بیشتر از اینکه از طریق صلاح و قدرت نظامی باشد از طریق فرهنگ ، اقتصاد وعلم است. حمله نظامی کم و بیش ناگزیر می شود اما بیشتر از آن قدرت تلاش می کند تا بر اساس سیستمی از پاداش ها و تنبیه ها تو را به سمت الگویی که می خواهد هدایت کند و تربیت کند و شکل دهد

  • جریان شناسی دلواپسی؛ عبور از موقعیت جریانی به موقعیت گفتمانی

    «برنامه تلویزیونی ثریا» را می توان صحنه ای هفتگی برای رونمایی از ایده ها، طرحها، برنامه ها و دغدغه های دلسوزانه و پیش برنده در راستای اداره بهتر و انقلابی تر کشور در نظر گرفت. فشارهای پیش و پشت پرده بر این برنامه فاخر تلویزیونی که در نیمه شب ماندگی و نیز انقطاع گاه و بیگاهش از آنتن پخش مشهود است، نشانۀ آشکاری از تحولی بودن ایده ها و طرحههای مطرح شده در آن است.

  • انواع شادی و نقد خندوانه
    ۱۳۹۴/۰۴/۱۹ ۰۱:۰۱

    چرا «خندوانه» به افسردگی جامعه کمک می کند!

    برنامه خندوانه به عنوان یک برنامه پر بیننده و موثر و با موضوع مسقیم شادی با تمام نکات مثبتی که دارد اما متاسفانه به شکل بسیار عمیقی البته احتمالا نا خواسته در جهت قلب معنای شادی گام برمی دارد و در بلند مدت بر خلاف خواست سازندگانش نه تنها باعث شادتر شدن جامعه نمی گردد بلکه آن را کسل تر و افسرده تر می گرداند .استفاده این برنامه از انواع شوخی های سطحی ، خنده های مصنوعی و ماسکی ، انواع موسیقی های ریتمیک و هم خوانی و حرکات حاظرین استدیو و بسیاری از صحبتهای مجری و میهمانان برنامه و انواع لودگی هایی که صورت می گیرد تا با ایجاد غافگیری و یا تزریق هیجانی برای چند ثانیه ای هم که شده لبخند بر چهره مخاطبان داخل سالن وبینندگان بیاورد و محیط را پر سر و صدا و شاد نشان دهد همه و همه به صورت کاملا ناخداگاه شادی را برای مخاطب همین خنده صورت معنا می کند و خندیدن لب .

  • ۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۱۸:۰۶

    پیوست فرهنگی و هنری انرژی صلح آمیز هسته ای ما کجاست؟

    از دیگر موضوعات بسیار جالب توجه در فرهنگ سازی انرژی هسته ای، ساخت اسباب بازی های اتمی در آمریکا است. آزمایشگاه انرژی اتمی گیلبرت یو 238 یک آزمایشگاه اسباب بازی است. هدف این وسیله بازی آنگونه که اعلام شده این است که به کودکان اجازه دهد با استفاده از موارد رادیو اکتیو، واکنش شیمیایی را تولید و مشاهده کنند. جالب تر اینکه این اسباب بازی اولین بار سال 1950 تولید و عرضه شده است.

  • ۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ۱۴:۲۲

    آقای رییس جمهور! صلح نتیجه عدالت است نه مقدمه آن

    نه جنگ و نه صلح و عدم خشونت هیچکدام مقدمه پایان دهنده منازعات و اختلاف ها نیست بلکه این عدالت است که مقدمه صلح است. هر صلحی اگر عادلانه نبوده و احساس ظلم و بی عدالتی را به همراه آورد صلح پایداری نبوده و به شکست خواهد انجامد. پس بیشتر از اینکه به دنبال برقراری صلح به هر قیمتی و بهره بردن از تمتعات سیاسی کوتاه مدت آن باشیم به نظر می رسد که باید بیشتر برای رفع ظلم و بی عدالتی که در ساختارهای سیاسی جهانی نهادینه شده است تلاش کنیم و آن را به دال مرکزی گفتمان های خود تبدیل کنیم ؛ اگر چه در این راه ممکن است صلح گرایی به عنوان یک تاکتیک موقت و نه به عنوان یک راهبرد دائمی انتخاب و اجرا شود البته با این افق که «برقراری عدالت صلح پایدار را به ارمغان خواهد آورد».

  • پدیدار شناسی تجمعات اعتراضی به مذاکرات هسته ای

    مهمترین دلیل شکل گیری این موج اجتماعی اعتراضی را می توان فروریختن آرام آرام دیوار اعتماد به تیم مذاکره کننده هسته ای در ذهنیت این کنشگران دانست. در ادبیات علوم اجتماعی یکی از دلایل شکل گیری جنبش های اجتماعی فاصله روز افزون میان رشد انتظارات و مطالبات ارزشی و ذهنی و واقعیات محقق دانسته شده است

  • جشنواره عمار، جشنواره 99 درصدی ها!
    ۱۳۹۳/۱۰/۱۳ ۱۶:۱۷

    گریز از سینمای یک درصدی

    تصویر ثابت و غالبی که از جامعه‌ ایران در فیلم‌های سینمایی و برنامه‌های شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای به نمایش در می‌آید، در بزرگراه‌ها و آپارتمان‌ها و کافی‌شاپ‌ها و محله‌های مدرن و مرفه نشین تهران منحصر است. اما در جشنواره‌ «عمار» برای نخستین بار مردمی از روستاها و عشایر و کوره‌پزخانه‌ها و محله‌های کوخ‌نشینان ترسیم شد؛ فیلم‌هایی به نمایش درآمد که بازتاب‌دهنده و نمايشگر واقعياتي كمتر ديده شده از متن جامعه‌ی ايران هستند. متنی که به اشتباه و به مرور زمان به عنوان «پيرامون» معرفي شده است.

  • جشنواره نقد فرهنگی و اجتماعی سریال های مناسبتی ماه رمضان(5)
    ۱۳۹۳/۰۵/۱۲ ۱۳:۰۹

    “مدینه” بر دوش چه جذابیتی سوار است؟

    اگر به همین چند خط داستانِ مختصر نگاهی بیاندازید، با حجم بالایی از اتفاقات نادر و سهمناک مواجه می شوید. مرگ، قتل، دعوا، درگیری، ورشکستگی، نزول، تصادف، جراحت، نابینایی، فرار، دستگیری، آوارگی، طلاق و … مگر هرکدام از مردم این سرزمین در طول عمرشان چندبار با این بلایا روبه رو می شوند که آدم های سریال “مدینه” در یک بازه زمانی کوتاه، همه این اتفاقات را از سر گذراندند؟!