مصاحبه

  • در نقد برنامه "قلب آرزوها" در "جشن رمضان"(6)
    ۱۳۹۳/۰۵/۱۲ ۱۲:۱۵

    به نام فقرا، به کام سلبریتی ها

    این برنامه از سویی به پرداخت های بی حساب و کتاب و بی مبنا به سلبریتی های ورزشی و سینمایی مشروعیت می بخشید و از سویی دیگر چنان تصویری از هنرمند و فوتبالیست عرضه می‌کند که گویی ایشان مسیح‌وار به سراغ این فقرا رفته‌اند و ایشان را از فقری که به طور طبیعی دامنگیر آنان بوده نجات داده‌اند. گویی که این فقر، بیماری مادرزادی در وجود ایشان بوده و این مرفهین بادرد، رسولانی الهی برای شفای ایشان از این درد بوده‌اند

  • دومین جشنواره نقد فرهنگی و اجتماعی سریال های مناسبتی:(4)
    ۱۳۹۳/۰۵/۷ ۱۲:۱۹

    تلویزیون خوب در ماه رمضان تلویزیون خاموش است

    بجای برنامه ریزی همه جانبه برای ورود به خانه های مردم در ماه رمضان و نشستن سر سفره افطاری و سحری آنها، تلویزیون می تواند این یک ماه را به خودش و به مردم مرخصی بدهد. اتفاقی هم نمی افتد. کسی بخاطر اینکه تلویزیون در ماه رمضان، بیننده ماهواره نمی شود. رمضان را به مسجد بسپاریم و محرم را به هیات و نوروز را به طبیعت.

  • دومین جشنواره نقد فرهنگی و اجتماعی سریال های تلویزیونی(3)
    ۱۳۹۳/۰۴/۲۵ ۲۱:۰۸

    چگونه ماه عسل سرمایه اجتماعی را افزایش می دهد

    این برنامه ماه عسل، به زیباترین شکل، پیامهایی داشت که باید مهمترین ماموریت سیما باشد: فداکاری، اعتماد، عشق، مردانگی، امید و نهایتا ارتقای سرمایه اجتماعی. پیامی که بی بی سی و اذنابش، با تمام توان سعی در ترویج و القای عکس آن را دارند: بی اعتمادی، یاس، خیانت، نامردی، همه چی داره خراب میشه…، به من چه…، همه جا کثیفه…، همه خائن و عوضی شدن…. و نهایتا کاهش سرمایه اجتماعی

  • نوام چامسکی نیز به کمپین فلسطین پیوست(4)

    اعتراض علیه جانبداری بی بی سی از جنایت اسرائیل در غزه

    حذف این واقعیات به بی بی سی اجازه می دهد که جنایات اسرائیل را در رابطه به پرتاپ چند موشک از سوی گروههای فلسطینی نشان دهد نه در رابطه با اشغالگری و محاصره رژیم صهیونیستی! روزنامه نگاری شرافتمندانه غیرجهت دار، به مخاطبان خود اجازه می دهد که به جای یکسویه پردازی( کاری که بی بی سی انجام می دهد) هر دوگزینه را ملاحظه کنند.

  • سیاست رسانه ای بی بی سی در خاورمیانه (3)
    ۱۳۹۳/۰۴/۲۱ ۲۲:۲۷

    «در جستجوی فلسطین»، مستند گمشده ادوارد سعید

    هیچ جا نمی‌شود فیلم را خرید یا حتی دانلود کرد. در صفحه ویکی‌پدیای ادوارد سعید هم خبری از وجود چنین فیلمی نیست، نه انگلیسی و نه عربی و نه طبیعتا فارسی که ترجمه‌ی اینهاست. از لیست مستندهای خود بی‌بی‌سی هم حذف شده است. انگار که چنین فیلمی اصلا ساخته نشده باشد. با دانستن اینکه دفتر سعید در دانشگاه کلمبیا آتش گرفته(آتش زده شده) و با دانستن بسیاری ماجراهای عجیب و غریب دیگر مثل اینکه در صفحه ویکی پدیای سعید اثری از ماجرای آتش سوزی دفترش نیست، فرض وجود یک اراده برای حذف تمام آثار این فیلم آنقدر‌ها هم توهم توطئه به نظر نمی‌رسد!

  • سیاست رسانه ای بی بی سی در خاورمیانه (2)

    داعشی ها خیلی هم افراطی نیستند

    پروپاگاندای شاخه‌ی رسانه‌ای ناتو به زبان فارسی (بی‌بی‌سی فارسی) این روزها خیلی فعال است. خطوط اصلی این پروپاگاندا درباره‌ی تحولات عراق به این قرار است: (۱) داعش خاستگاه مردمی دارد و یک حرکت بومی در عراق است و از سوی کشورهای منطقه‌ای یا قدرت‌های غربی حمایت نمی‌شود، (۲) همه‌ی سنی‌ها موافق داعش هستند و اصولا […]

  • سیاست رسانه ای بی بی سی در خاورمیانه(1)

    چطور می‌شود در بحبوبه‌ی تجاوزگری از خود دفاع کرد؟

    در پوشش خبری وقایع مربوط به فلسطین و اسرائیل سلسله‌ی وقایع تاریخی به گونه‌ای برش داده می‌شود که آغاز و پایان وقایع به سود اسرائیل به نظر برسد. به این ترتیب این طور به نظر می‌رسد که اسرائیل همیشه در پاسخ به چیزی رفتار می کند و تحرکات آن اساسا دفاعی است

  • دومین جشنواره نقد فرهنگی و اجتماعی سریال های تلویزیونی(2)

    دو روایت از یک روز با تلویزیون

    در حالی که سعی می کند همسر “بهمن” را آرام کند، می گوید: “کسی که به مادرش پشت کرد، به خدا هم پشت می کند.” حرف های بانو “مدینه” در مدح احترام به مادر آن قدر تاثیر گذار است که نه تنها همسر بهمن را راضی می کند بلکه مخاطبین را هم تحت تاثیر قرار می دهد و متذکر جایگاه “مادر” می کند. و اینگونه تلویزیون، رسالت خود را در انتقال پیام های اخلاقی به جامعه به خوبی ایفا کرده و مدیران رسانه ملی آن شب با خیال راحت سر روی بالشت می گذارند: “که خدا را شکر، سریالمان احترام به والدین را نهادینه کرد.”

  • دومین جشنواره نقد فرهنگی و اجتماعی سریال های تلویزیونی
    ۱۳۹۳/۰۴/۱۹ ۱۸:۲۴

    معجزه قصه،جادوی قهرمان مردمی و تأثیر تماشای «حال خوب»؛ غنیمت «ماه عسل» برای بی‎رسانه‎ترین گروه جامعه

    در زمانه‌ای که فیلم‌ها و سریال‌های ما کاملاً از قصه‌گویی و داستان پردازی عاجزند و قافیه را به همین واسطه به ماهواره‌ها باخته‌اند، تقریباً هر قسمت «ماه عسل» به اندازه یک تله‌فیلم لااقل قصه جذاب برای گفتن دارد. قصه‌هایی که اتمسفرشان تکراری نیز نیست و البته پشت همه آنها، می‌توان دست خدا را دید. یکی از قصه‌ها سر در آشیان سومالی و دزدان دریایی دارد و دیگری ریشه در همین خاک با درون‌مایه عشق. یکی رگه‌های جنایی و پیرنگ فرار از زندان دارد و آن یکی از جابجایی دو نفر آدم با هم حکایت می‌کند. یکی مثل ملودرام‌های سوزناک اما جذاب، دخترک کاری را نشان‌مان می‌دهد که بعد از سال‌ها سختی کشیدن، حالا زندگی خوبی دارد و دیگری مثل نمونه‌های خوب فیلم‌های دفاع مقدسی سال‌های اخیر، یک مادر شهید باصفا را مهمان خانه‌های‌مان می‌کند. و البته سال‌ها طول می‌کشد که جامعه هنری کشور متوجه شود که «قصه» چطور معجزه می‌کند و «قصه‌گویی» کاری سخیف و دون شأن هنرمند نیست.

  • «از منظر سبک زندگی اسلامی ایرانی» برگزار می شود:
    ۱۳۹۳/۰۴/۱۸ ۱۹:۰۴

    دومین جشنواره نقد و بررسی برنامه های مناسبتی تلویزیون در ماه رمضان

    محورهای اصلی نقد و بررسی شامل حوزه هایی چون:
    ۱. خانواده ایرانی (روابط اعضا ، ارتباط با جامعه ومحیط ،…)
    ۲. اخلاق اجتماعی( فرهنگ شهروندی، تعاون و همکاری ،…)
    ۳. فرهنگ اقتصادی ( فرهنگ کار و تلاش و تولید، مصرف و قناعت ،…)
    ۴. بازنمایی دین در تلویزیون
    ۵. بازنمایی آسیب های اجتماعی در تلویزیون
    است.

  • بررسی سیاست های جمعیتی
    ۱۳۹۳/۰۴/۱۷ ۱۱:۰۷

    آیا افزایش جمعیت موجب نگرانی از آینده می‌شود یا سوء‌مدیریت؟

     چند‌ی پیش روزنامه د‌نیای اقتصاد‌  مصاحبه ای با جناب آقای د‌کتر محمد‌جلال عباسی‌شوازی  با عنوان «الزامات تد‌وین طرح جامع جمعیت» د‌رج کرد‌. مواضع ایشان د‌رباره امر جمعیت به عنوان استاد‌ جمعیت‌شناسی د‌انشگاه تهران و رئیس انجمن جمعیت‌شناسی آسیا از اهمیت د‌وچند‌ان برخورد‌ار بود‌ه و مورد‌ توجه و د‌قت بسیاری از خوانند‌گان قرار می‌گیرد‌. از این […]

  • دو نقد با یک کلیک!
    ۱۳۹۳/۰۴/۱۱ ۰۶:۱۱

    فیلم «پنج ستاره» دغدغه ای فاقد روایت

    ساخته مهشید افشار زاده به عنوان یک فیلم اولی اگرچه دغدغه های خوبی را پوشش می دهد و فارغ از هرگونه مسئله پردازی های فانتزی که سینمای امروز ما درگیر آن است به زندگی و دغدغه های قشر ضعیف جامعه نزدیک شده است اما فاقد فرم و روایت منسجم و خلاق است لذا داستان کشش لازم را نداشته وقادر نیست با مخاطب ارتباط برقرار کند.

  • ۱۳۹۳/۰۴/۹ ۲۰:۱۶

    پنجره جمعیتی، توسعه و سیاست های افزایش موالید

    با این تغییرات بیشترین پتانسیل از نظر نیروی انسانی برای نیل به توسعه تحقق میابد. این امر به این دلیل است که اکثر افراد جامعه وارد بازار کار می شوند و بنابراین با قدرت کامل به پردازش منابع موجود و تبدیل آن به کالا و خدمات می پردازند، به دلیل کاهش بار تکفل میزان پس انداز افزایش و سرمایه گذاری گسترده تر می شود. این همان فرایند توسعه ای است که کشور هایی نظیر ژاپن و چین از آن برای توسعه استفاده کردند.