مصاحبه

  • سخنرانی منتشر نشده دکتر فرهادی به مناسبت هفته پژوهش؛
    ۱۳۹۴/۰۶/۱۴ ۱۷:۰۳

    خاموشی بانگ آب در سراب‌های علوم اجتماعی ایران

    کدام واحد درسی مردم‌شناسی ما در مورد تقدس آب در ادیان ایرانی و اسلام است؟ متأسفانه هیچ کدام، ما کاری به این کارها نداریم. غربی به هرچه کار داشت ما به آن کار داریم! متاسفانه ما کاری به کارهای خودمان نداریم. دوستان عزیز، آب به قدری در جامعه ما مهم بوده که شما هیچ رسمی را در ایران نمی‌توانید پیدا کنید که آب درآن حضور نداشته باشد.

  • دکتر محمد حسین ساعی در گفتگو با "علوم اجتماعی اسلامی ایرانی":
    ۱۳۹۴/۰۶/۸ ۱۶:۵۱

    غافلگیری از پدیده پاشایی، نماد گسست جامعه شناسان از جامعه بود

    درد اصلی همین است. یعنی کسانی که وظیفه شان رصد و فهم جامعه و گزارش آن است، ظاهراً سنسورها و حسگرهایی دارند که نمی‌تواند جامعه را خوب رصد کند./ همان موقع تشییع جنازه‌، همه ما فرصت نکردیم به عنوان یک مورد تحقیقاتی خوب، کار پژوهشی انجام دهیم، اما دوستان و گروه‌هایی که ادعای نگاه علمی و آکادمیک دارند، به جای تحلیل­های بدون پایه و مبنای کار علمی، باید تیمهاشان را تشکیل می­ دادند و می رفتند در یک چنین تجمع‌هایی تا مستقیم از مردم گزارش بگیرند.

  • دکتر شجاعی زند، مهدوی زادگان، رهدار و امینی در نشست :
    ۱۳۹۴/۰۶/۲ ۱۲:۵۲

    جامعه‏ شناسی مذاکرات هسته ‏ای با تأکید بر پیامدهای آن در حوزه عرفی‏ شدن

    آن چیزی که در ذهن مردم می‌ماند، محتوای واقعی و فنی توافقات نیست، بلکه همین پروپاگاندایی است که مسئولین آمریکایی به وجود آورده‏اند و مسئولین ما نسبت به آن بی‌اعتنا هستند و این کوتاه‌آمدن‌ها، هم بر روحیه مقاومت جامعه ایران تأثیر خواهد گذاشت و هم دیگر جوامع متأثر از ایران.

  • بررسی حمله عربستان به یمن از منظر جامعه شناسی روابط بین الملل
    ۱۳۹۴/۰۴/۱۴ ۰۹:۰۹

    دکتر زائری: ترس از فروپاشی، انگیزه حمله عربستان به یمن

    سؤال عمومی تری که همه می پرسند است همین است که که چرا انصارالله با عربستان سعودی درگیر نمی شوند: اولاً چرا عربستان وارد فاز حمله زمینی به یمن نمی شود؟ و ثانیاً چرا یمنی ها پاسخ درخوری به عربستان نمی دهند؟ سابقة جنگ بین دو کشور دو مورد را نشان می دهد: اولاً در ششمین جنگی که بین حوثی ها و دولت یمن رخ داد، عربستان هم وارد جنگ با حوثی ها شد. حوثی ها تا 35 کیلومتری خاک عربستان نفوذ کردند و منطقه ای به نام جبل دخان را هم به تصرف خودشان در آوردند. این امر گواه این است که حوثی ها توان چنین اقداماتی را دارن

  • تاملی تاریخی بر توسعه و نسبت آن با علوم اجتماعی و بر نامه ریزی
    ۱۳۹۴/۰۳/۲۹ ۱۴:۲۴

    دکتر حسین کچویان: تجدد، توسعه و ویرانگری

    و‌بر در یکی از مقاله‌های معروف به نام «مرد دانشمند، مرد سیاست‌مدار» می‌گوید: خوشبختی و آسایش مردمان ابتدایی خیلی بیشتر از خوشبختی و آسایش ما بوده است. صرف نظر از سخنان این متفکر، هر بیماری که ریشه‌کن گردیده، بیماری دیگری به جای آن آمده است. آیا رنج و درد بشری پایان یافته و مصیبت‌های مختلف در زندگی بشر همچون جرم و جنایت و یا جنگ و بدبختی کم شده‌است؟ به گفته‌ی اگوست‌کنت، تصور غربی‌ها این بود که دنیای آینده، دنیای جنگ نیست، یعنی جنگ از زندگی بشری رخت خواهد بست. به همین دلیل وقتی جنگ جهانی اول اتفاق افتاد، شوک عجیب و غریبی به متفکرین غرب وارد شد.

  • جریان روشنفکری و اسلام گرایی در گفت و گو با دکتر حامد حاجی حیدری؛
    ۱۳۹۴/۰۳/۶ ۱۲:۱۸

    اسلام گرایان اشتباه جریان روشنفکری را تکرار نکنند

    زمانی، دکتر حسین کچویان گفته بود که «جامعه‌شناسی مرده است»؛ سپس دکتر یوسف علی اباذری، در یک مناظره جنجالی، این دیدگاه را رد کرد، ولی اخیراً خود او، در سمینار هشت دهه علوم اجتماعی ایران، جامعه‌شناسی را رو به مرگ دانست و گفت: «جامعه‌شناسی اگر به ریشه‌ها برنگردد می‌میرد». ولی اینجا، در این وانفسای ادعاهای مرگ و میر، دکتر حامد حاجی حیدری، در جریان یک نظر چالش برانگیز، و طی یک بررسی در مورد تاریخ روشن‌فکری ایران از میرزا ملکم خان تا کنون، بر آن شده است که اگر چیزی رو به زوال باشد، آن، روشن‌فکری و پروژه روشن‌گری است.

  • گفت‌و‌گو با دکتر قاسم زائری

    نتیجه جریان های فکری موجود خلق کنشگری منفعل است

    یکی از آسیب­های مهم این جریان های فکری، از حیث نظریه­ پردازی، اتکای مفرط آنها به رویکردهای ساختگرایانه و پساساختگرایانه است که در هر دو تلاش فردی و مومنانه نادیده گرفته می­شود. در واقع این جریان ها به نام حوالت تاریخی و نظام جامع و نظایر آن، امور را به ساختارهایی حواله می­ دهند که از دسترس و کنترل ما خارج است و ما به عنوان افراد عملاً کاری از پیش نخواهیم برد، یعنی عمل فردی را نفی نمی­ کنند اما به ما میگویند که در نهایت هیچ تغییری ایجاد نخواهید کرد. اوضاع تا زمانی که آن امر ساختاری اراده نکند، همین گونه خواهد بود.

  • ۱۳۹۴/۰۲/۱ ۱۱:۲۶

    جامعه شناسی ایرانی در مقابل جامعه شناسی سرمایه داری

    دکتر صدیقی با وجود آنکه از فرانسه تشریف آورده بودند و می گفتند “من شاگرد فلانی که شاگرد دورکهیم بود بودم” اما متاسفانه نه ما چیزی از لوید لوی دستگیرمان شد و نه چیزی از دورکهایم فهمیدیم. کما اینکه بعد از سه سال هم نفهمیدیم، نماد، نهاد، کارکرد، ساختار و … چیستند.

  • ژئوپلیتیک تشیع؛ نقش مذهب رهایی بخش در مبارزه با داعش

    مشکلی که علوم اجتماعی در ایران دارد این است که ابتدا به ساکن به سمت مطالعاتی نمی رود که بتواند اطلاعات دسته اولی را کسب کند و صبر می کندتا مثلاً یک غربی، ژاپنی و… در عراق یا سوریه خبر و گزارشی تهیه و بعد آن را به کتابی تبدیل کند و ما آن کتاب را ترجمه می کنیم و می گوییم داعش این است و این اتفاق در عراق یا سوریه دارد رخ می دهد.در واقع خودمان وارد فیلد و میدان تحقیق نمی شویم، و این تصور که ما باید وارد فیلد و میدان مطالعه شویم، برای علوم اجتماعی ما نامانوس است و جایی ندارد. مثلا یکی از دوستان چند وقت پیش به من می گفت، «دنبال کتاب خوبی درمورد داعش هستم که آن را با کمک دو سه مترجم ماهر، ترجمه کنیم، تا بتوانیم تصور دقیقی از داعش پیدا کنیم

  • بررسی علل گرایش دانشجویان فنی‌ومهندسی به ادامه تحصیل در علوم انسانی
    ۱۳۹۴/۰۱/۲۹ ۱۳:۱۴

    دوراهی تغییر رشته / فنی‌ومهندسی یا علوم‌انسانی!

    چند دهه‌ای است که شاهد هجرت دانشجویان فنی و مهندسی و ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در حوزه علوم انسانی هستیم. بررسی علل این اتفاق، از آنرو که بر حوزه فرهنگ و اقتصاد کشور اثر قابل توجهی گذاشته و می‌گذارد ضروری است. از این‌رو با مهندس میثم مهدیار که در حال حاضر دانشجوی مقطع دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی است، به بحث و گفت وگو نشستیم. متن زیر، مصاحبه‌ای است با موضوع بررسی علل گرایش دانشجویان فنی‌ومهندسی جهت ادامه تحصیل در حوزه علوم انسانی که با آقای میثم مهدیار*«کارشناس مسائل اجتماعی» انجام شد.

  • ۱۳۹۴/۰۱/۲۸ ۱۳:۰۵

    اسلام مبنای اصلی هویتی ماست/ ملی‌گرایی پوششی برای تجددگرایی است

    کچویان معتقد است گفتمان هویتی ملی گرایانه پوششی است برای گفتمان هویتی تجدد گرا. گفتمان های ملی گرایی و تجددگرایی در عمل نتوانستند پاسخی برای مشکلات ما باشند و ما برای خروج از بحران راهی جز دین نداریم.

  • ۱۳۹۴/۰۱/۲۱ ۱۲:۳۳

    مناظره درباره اکنون و آینده علوم اجتماعی در ایران

    در راستای سلسله نشستهای تاملی درباره علوم اجتماعی در ایران، جلسه گفتگو و مناظره ای با حضور میثم مهدیار (دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی) و آرش حیدری (دانشجوی دکتری جامعه شناسی) در روز شنبه به تاریخ 22 فروردین ساعت 12:30 در سالن شهید مطهری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می گردد.

  • ۱۳۹۴/۰۱/۱۸ ۱۳:۴۱

    هدف غائی مذاکرات سوئیس، فروپاشی دراز مدت نظام ایران است

    ابراهیم فیاض جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگوی مشروح، به تبیین ابعاد مختلف بیانیه سوئیس پرداخت و اظهار داشت: این مسئله همیشه مطرح بود که ما چه زمانی با غرب به تعامل می‌رسیم، وقتی کشوری قدرت می‌گیرد از جنگ رها می‌شود و کشورهای قدرتمند مجبورند به تسامح و تعامل برسند لذا آمریکا بعد از جنگ و بازسازی ایران که وضعیت قدرت ما به اینجا رسیده است مجبور به تعامل شد.