مصاحبه

  • ۱۳۹۴/۱۰/۲۱ ۱۱:۵۹

    درباره بخش فرهنگ در لايحه برنامه ششم توسعه

    اشكالات عديده موجود در پيش‏نويس لايحه برنامه ششم تنها به آشكار شدن چهره انحصارگرا، غيردموكراتيك و سرمايه‏ سالارانه ارائه ‏دهنگان منجر خواهد شد.

  • ۱۳۹۴/۱۰/۵ ۱۹:۳۳

    عشق چه بلایی بر سر خانواده آورده است؟

    در بسیاری از مناطق اروپا، مثلاً در جنوب فرانسه، عشق واقعی را تنها می‌توانستید در روابط نامشروع بیابید، زیرا ازدواج امری بسیار مادی بود. افزودن عشق به ازدواج تغییری بزرگ و انقلابی بود.» همزمان با گسترش جهانی کاپیتالیسم در قرن هجدهم و شروع عصر روشنگری، ایدۀ روابط مبتنی بر عشق نیز کم‌کم پا به میدان گذاشت.

  • ۱۳۹۴/۰۹/۲۰ ۱۸:۰۹

    جنبش دانشجویی نداریم چون دانشگاه نداریم!

    دکتر صدیقی شاگرد یکی از شاگردان دورکیم بوده اما ما در درس وی ازهیچکدام از این جامعه شناسان چیزی نفهمیدیم. ما در واقع نسل اول جامعه شناسان ایران هستیم ولی چیزی که راجع به آن بحث نمی کردیم، جامعه ایران بود. دکتر صدیقی وزیر دکتر مصدق بود حتی یک بار در سر کلاس درسش نسبت به ملی شدن بحث نکرد و نگفت که چه تحولی در حال رخ دادن است و حتی در مورد بورژوازی در ایران هم هیچ گونه صحبتی نکرد

  • چالش های سبک زندگی اسلامی در " جمهوری اسلامی"
    ۱۳۹۴/۰۶/۱۵ ۱۴:۴۵

    نگاهی راهبردی به اصلاح الگوی معیشت

    اصلا تا حالا جرات کرده اید در هنگام گزینش و استخدام در رزومه کاریتان قید کنید دو سال چوپانی کرده ام، دو سال کشاورزی کرده ام، دو سال کارگری کرده ام، اما تا دلتان بخواهد از عناوین دهن پرکن بی فایده استفاده کرده اید؛ اصلا این همه کار فرهنگی، کجای فرهنگ جامعه را درست کرده است/ همواره به لحاظ سیاسی از دوران قاجار و خصوصا پهلوی انتقاد می کنیم، اما غافل از آنکه آنچه خود دامن می زنیم ادامه راهی است که آنها شروع کرده اند گسترش بی در و پیکر ادارات ناکارآمد با واسطه و بی واسطه دولتی که از بودجه بیت المال ارتزاق می کنند

  • "ماه عسل" برنامه ای برای " جمهوری اسلامی یا " انقلاب اسلامی" ؟؛
    ۱۳۹۴/۰۶/۱۴ ۱۶:۳۰

    چارچوب ارزيابي موافقت‎ها و مخالفت ها با برنامه «ماه عسل»

    چنانچه برنامه «ماه عسل» را در كليت فضاي اجتماعي ايران در نظر آوريم حق با «جريان‏ هاي انقلابي» است و اگر چنانچه ماه عسل را به يك عنوان يك برنامه مجرد در نظر آوريم، اين برنامه اولاً مؤيد «جمهوري اسلامي» است نه «انقلاب اسلامي»، ثانياً كشورهايي نظير ايالات متحده آمريكا كه بر پايه «اقتصاد بازار آزاد» بدون نفي «خانواده و مذهب» بنا شده ‏اند از چنين محتواهايي بهره ‏برداري وسيعي مي‏ نمايند.

  • آموزش و پرورش از رسانه می‌ترسد!

    آموزش و پرورش برای رسانه‌ها یك جزیره ناشناخته است. اگر یك روزنامه با یك كاریكاتور بخواهد به نقد موضوعات و مسائل آموزش و پرورش و حتی وضعیت معلمان بپردازد یا به دادگاه كشانده می‌شود و یا با اعتراض عمومی روبه‌رو می‌شود و چنان با برخورد مواجه می‌شود كه دیگر هوس ورود به این عرصه را نكند.

  • نقدی بر یادداشت دکتر داوری درباره مذاکرات هسته ای
    ۱۳۹۴/۰۶/۲ ۱۴:۰۶

    در حاشیه انصراف دیرهنگام و مبارک هایدگریسم از رقابت با الهیات ضد استکباری خمینی

    اکنون اما چه شده است که فیلسوف پس از عمری گله از آمیختن فلسفه به تنگ نظری‌های ایدئولوژیک، درباب کسانی که دیدگاهی غیر از او دارند حکم به «معاف بودن‌ از حکم خرد» می‌کند؟ انسان می‌ماند. اجازه بدهید حق را به فیلسوف بدهیم. این‌جا مسئله شخصی نیست. فیلسوف یک دغدغه‌ی ملی دارد؛ اما آیا می‌توان همه‌ی کسانی که در مسئله‌ای مهم ، نظری غیر از نظر ما دارند را بهانه‌گیر و معاف از حکم خرد دانست و به «اطلاق» پیرامون‌شان حکم صادر نمود. آیا فیلسوف گران‌ارج احتمال نمی‌دهد شاید کسانی باشند که نه از روی بهانه و بی‌خردی، بلکه از در خیرخواهی، پرسشگری و دغدغه در باب توافق مذکور نقدی داشته باشند. آیا این حکم یا دست کم این اطلاق ان از سوی فیلسوف مدققی چون جناب داوری روا ست؟

  • حال شهرمان خوب نیست
    ۱۳۹۴/۰۵/۲۷ ۱۷:۴۷

    مساله معماری از مسائل کلان انقلاب جدا نیست

    درد معماری امروز ما بی هویتی است و این بی هویتی ریشه در بی زبانی معماری دارد و ما دیگر نمی توانیم از طریق معماری با هم سخن بگوییم و اثر معماری هم نمی-تواند با ما سخن بگوید. دیگر چیزی در میان نیست تا گفتگویی بینمان شکل بگیرد. زبان معماری ما دچار لکنت شده است گنگ شده است و لال شده است ما زبانمان را از دست داده ایم. دیگر هیچ کارفرمایی نمی تواند مهندس را متوجه منظورش کند و هیچ مهندسی نمی تواند با یک زبان روشن با کارفرما صحبت کند و به همین دلیل است که دست به دامن شعبده تصویر می شود و به جای معماری دست به تصویرسازی می زند.

  • ۱۳۹۴/۰۵/۱۳ ۱۰:۲۹

    توافق هسته‌ای و خطر مک‌دونالدیزه شدن

    بودریار معتقد است مصرف تبدیل به اسطوره‌ای برای انسان امروز شده است تا از آن طریق، جویای خوشبختی موهوم خویش باشد. او معتقد است انسان امروزی با غرق‌کردن خود در ویترین متنوعی از اشیاء و مصرف پایان‌ناپذیر آن‌ها، خود را خوشبخت می‌انگارد. به گفته وی، «در اینجا اعتقاد به قادر مطلق بودن نشانه‌ها در کار است: رفاه، کثرت کالاها و اجناس، در واقع چیزی جز انباشت نشانه‌های خوشبختی نیست… همگی آفریننده‌ی امیدی واهی هستند که آدمی را به زندگانی پر ابتذال دل‌خوش می‌کند».

  • به بهانه ممنوع الصدا شدن سامی یوسف در صدا و سیما
    ۱۳۹۴/۰۵/۱۲ ۱۹:۳۴

    «اسلام رحمانی» سامی یوسف

    تفکر “سنت گرایی” دارای مولفه هایی است که به نظر می رسد از میان این محورها، ایده “وحدت متعالی ادیان” ، “کثرت گرایی دینی” و “گرایش به عرفان و تصوف” در فضای فکری-هنری سامی یوسف نمود پیدا کرده است. مثلا آهنگ “موهبت عشق” که کلیپش مدتی قبل با هزینه ای بالا در لوکیشن های متعددی در خاورمیانه ساخته شد تمام حرفش این بود که دین کلا یعنی عشق و خلاص! هر دینی داری، داشته باش. تو خوبی، تو حقی، فقط عاشق باش. سامی یوسف موسیقی خود را “SPIRITIQUE” نامیده که خودش آن را نوعی موسیقی عرفانی می داند. چنین تمنا و ادعایی و محتوای کارهای او نشان دهنده تاثیرات سید حسین نصر و تفکرات اوست. البته نباید در اینجا از نقش نصر در پُررنگ شدن عناصر موسیقی سنتی ایرانی در کارهای سامی یوسف عبور کرد.

  • ۱۳۹۴/۰۵/۷ ۱۶:۴۱

    دین دهری زده و عقیم شدن دین

    در دین های دهری شده از آن توجه به آخرت و آن مجازاتهای قطعی و سخت ، در برابر اعمال خبری نیست و بیشتر بر عشق و جنبه های رحمانی آن تاکید می شود گویا با سیطره تفکر مادی بر افهام ، آخرت دیگر توان جذب و قدرت انگیزشی را ندارند لذا تلاش می شود که بر جنبه های رحمانی دین و عشق و ترک جنبه های قهر آمیز و منافع دین در فضای فردی و اجتماعی وتوجیه مادی آن تاکید می شود

  • تخریب روستا و بیماری هلندی

    مفهومی اقتصادی وجود دارد به نام بیماری هلندی که شاید خلاصه اش را این گونه بتوان گفت: که در آمدهای باد آورده در کشوری چه طور می تواند واردات را در آن به صرفه تر کند و تولید را رو به افول و نابودی ببرد .

  • نقدی بر برنامه های معارفی تلویزیون در ماه رمضان
    ۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۱۸:۳۴

    خطای تلویزیون در «ارتباط با مخاطب»

    برخی برنامه های دینی که نگاه ژرف و محبوبی از جلوه های اجتماعی دین ارائه می کنند و با اقبال مخاطب روبرو بوده اند همچون «آینه خانه» در ماه رمضان تعطیل می شوند و برخی برنامه های دیگر مانند «این شب ها» در ماه رمضان به طور نامنظم پخش می شوند؛ این رفتار صدا وسیما نشان می دهد كه تلویزیون، نگاه دقیقی به عنصر وفاداری مخاطب به برنامه های معارفی اش ندارد.