مصاحبه

  • نگاهی به پایان نامه خانم مهدی زاده
    ۱۳۹۲/۱۱/۲۷ ۰۷:۳۴

    شهید صدر مسئله اجتماعی را امری فرازمانی و فرامکانی می داند/ کار جامعه شناس و عالم دین کاملا متباین است

    از آنجا که امروزه در سیاست گذاری های اجرایی، بحث اولویت بندی مسائل اجتماعی مطرح است، می بایست تشخیص داده شود که کدام مسائل ضروری تر و حیاتی تر بوده و باید در اولویت برنامه و اجرا قرار بگیرند. حال این سوالات مطرح می شود که چه مرجعی صلاحیت تعریف و تشخیص مسائل اجتماعی را دارد؟ چه مرجعی و بر اساس چه معیاری مسائل اجتماعی را اولویت بندی می کند؟ اینها سوالات اساسی است که تقریبا تمامی جوامع با آنها دست و پنجه نرم می کنند.

  • گزارشی از یک پایان نامه دانشجویی در مصاحبه با کاظم حاجی زاده
    ۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۱۸:۰۵

    حاجی زاده: در اکثر کشورهای اسلامی، بیش از 70 درصد مردم معتقدند که حکومت باید قوانین شریعت را اجرا کند

    امروز سوال و محور اصلی بحث ها در کشورهای اسلامی در سطح مردمی و بخشی از نخبگان این نیست که آیا اسلام باید به طور جدی وارد حیات سیاسی- اجتماعی بشود یا نه؛ پاسخ این سوال به وضوح آری است. بلکه مسئله اصلی این است که مختصات نظام سیاسی اسلامی چگونه است و برای اجرای شریعت از چه ساختارها و فرم هایی که متناسب حیات اجتماعی نوین باشند، باید استفاده کرد.

  • گفتگو با محمد علی صحفی
    ۱۳۹۲/۰۷/۷ ۱۸:۴۹

    صحفی: دانشجویان به عنوان کنش واقعی به رمان جنگ نگاه می کنند و نه امری مقدس!

    بیش‌تر طلاب از رمان دفاع مقدس انتظار دارند تا معنویت را در خود جای دهد. اما دانشجویان به دنبال واقعیت‌های جنگ هستند. آنان دوست دارند تا رمان واقعیت افراد را بیان کند. حتی دوست دارند که شخصیت‌های منفی بیش‌تری در رمان حاضر باشند و یا شخصیت‌های مثبت دارای وجهی خاکستری باشند.

  • نگاهی به یک پایان نامه درباره خاطره جمعی مردم از دفاع مقدس
    ۱۳۹۲/۰۷/۱ ۱۵:۳۰

    قنبریان: پرداختن به فرماندهان جنگ نباید مانع پرداختن به خاطرات رزمندگان عادی شود

    بودند در جبهه رزمنده هایی که وقتی به آنها می گفتند لباس غواصی بپوش از ترس گریه می کردند. این چیز بدی نیست، ‌اصلا جنگ ذاتش ترس است، و اتفاقا اینکه ترس باشد و بر آن غلبه شود ارزش دارد. اما متاسفانه در روایت رسمی به این ابعاد پرداخته نمی شود. و این باور وجود دارد که اگر بر این سنخ ویژگی های انسانی تاکید شود به معنای نفی معنویتی است که در پشت جبهه وجود داشته است.

  • مصاحبه با محمدرضا هدایتی، دبیر دوره تربیت مربی علم دینی
    ۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۰:۲۳

    دیدگاه فلسفه اسلامی مهجورترین دیدگاه بین دانشجویان علوم انسانی است

    خود من بعضی وقت‌ها می‌ترسم که بروم و بگویم، بالاخره این علوم غربی کاربرد داشتند. همین جامعه‌شناسی مدرن که کاربرد داشته و توانسته یک جامعه‌ای را اداره بکند، یک جنبه‌هایی از واقعیت را دارد. مگر می‌شود که جهل محض باشد و بتوانند با آن جامعه را اداره بکنند؟! ولی این حرف‌ها شاید خیلی جذاب نباشد. آن هم در فضایی که دانشجو دوست دارد بشنود ساختار آن علم کلاً مدرن شده است و اصلاً نمی‌شود از هیچ جنبه‌اش استفاده کرد.

  • مصاحبه با اسماعیل فراهانی پیرامون پایان نامه اش
    ۱۳۹۲/۰۵/۱ ۱۰:۱۹

    راهیان نور الگویی برای سیاستگذاری فرهنگی در کشور است

    تمدن مدرن، این مدل از مواجهه با پدیده جنگ را رقم می‌زند. اگر بخواهم یک عنوان برای این رویکرد بگذارم، باید بگویم «موزه‌ای شدن پدیده ها». نگاه موزه‌ای که دائماً به نیو و چیز نو چشم دوخته و از گذشته که قدیمی و تاریخ مصرف گذشته است، گریزان است و فاصله می‌گیرد. در حالی که راهیان نور ما دقیقا خلاف این نحوه مواجهه است

  • گفتگو با سیدحسین شهرستانی
    ۱۳۹۲/۰۳/۱۳ ۱۳:۲۶

    آقای احمدی‌نژاد جز یک تکنوکرات چیز دیگری نبود/مسکن مهر گامی برای نابودکردن زندگی شهری در ایران است

    قرار نیست رئیس جمهور ما را به سعادت اخروی برساند. این وظیفه رهبری است.رئیس جمهور کارش همین است که امور اجرایی مملکت را انجام بدهد. قرار نیست که رئیس جمهور گفتمان ‌سازی بکند. قرار نیست که لیدر فکری باشد. رئیس جمهور باید کار بکند و ما دوتا رهبر نمی‌خواهیم.

  • علوم انسانی و دولت یازدهم در گفتگو با علیرضا بلیغ
    ۱۳۹۲/۰۲/۲۹ ۰۹:۴۵

    احمدی نژاد جسارت شکستن ساختارهای غلط را داشت/علوم انسانی با حذف رشته ها متحول نمی شود

    اگر قرار باشد که تحولی در علوم انسانی اتفاق بیفتد، با بستن و حذف کردن رشته هیچ اتفاقی نمی‌افتد. با کارکردن و غورکردن در آن رشته‌ها و رسیدن به یک نوع تفقه و اجتهاد این اتفاق می‌افتد. اگر شما یک رشته را از سطح تا عمق نشناسی، نمی‌توانی بفهمی که چگونه باید متحول شود.

  • بررسی یک پایان نامه دانشجویی درباره سازمان مدیریت و برنامه ریزی (2)
    ۱۳۹۲/۰۲/۷ ۲۲:۲۴

    متاسفانه در مورد سفرهای استانی نظریه پردازی علمی صورت نگرفته است

    دولت به دنبال تفکیک سطوح مختلف نظام برنامه ریزی بود به طور مثال، سطح استراتژیک را به معاونت برنامه ریزی، سطح عملیاتی را به وزارتخانه ها و سطح برنامه ریزی تاکتیکی را به استانداری ها واگذار کرد و همانطور که اشاره کردم باعث شد که خود استانها با توجه به پتانسیلهای خودشان برنامه ریزی کنند. باعث شد استانداری ها در برنامه ریزی فعال تر شوند و خودشان فکر کنند

  • گزارش نقد و بررسی کتاب مبنا و منطق تکون جامعه شناسی اسلامی
    ۱۳۹۲/۰۱/۲۷ ۱۹:۰۰

    میخواهیم سرزمین اشغال شده توسط علوم انسانی غربی را بازپس گیری کنیم/فلسفه و منطق حاکم بر یک علم «پسینی» است

    به همت سایت علوم اجتماعی اسلامی ایرانی و بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی، نشست نقد و بررسی کتاب «مبنا و منطق تکون جامعه شناسی اسلامی» با حضور مهدی جمشیدی مولف کتاب و نقادی دکتر محمدتقی کرمی عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبایی در تالار شهید ارشاد این دانشکده برگزار شد.

  • سلسله نشست های نقد ایده های دانشحویی
    ۱۳۹۲/۰۱/۱۹ ۰۹:۳۰

    نقد و بررسی پایان نامه «عوامل اجتماعی موثر بر تقاضای گردشگری جنگ در ایران از نگاه بازدید کنندگان»

    رشد محبوبیت جبهه های جنگ در میان مسافران به تغییر نگرش و رفتار آنها دربارۀ جنگ منجر خواهد شد. حساسیت و نیاز رو به رشد در به یاد آوردن و زنده نگاه داشتن یاد و خاطره رزمندگان و قربانیان هر روزه بیشتر می شود به گونه ای که بر اساس نظر لیودز، هر چه بیشتر جنگاوران و رزمندگان را از دست دهیم ، نیاز به تکریم و یادبود افزایش می یابد

  • محسن حسام مظاهری
    ۱۳۹۲/۰۱/۱۶ ۲۰:۲۷

    «نظام معنایی سربازی باید متحول شود»

    پس از انقلاب اسلامی، خیلی از ساختارها را با توجه به نظام معنایی جدیدمان بازسازی کردیم. باید ساختار سربازی هم مثل خیلی از ساختارهای دیگر باید بازتعریف می‏شد. سربازی از جمله ساختارهایی بود، که محتوای آن متناسب با نظام معنایی انقلابی متحول نشد. این عدم تغییر و دگرگونی آن هم به دلایل تاریخی نظیر جنگ و مقتضیات آن مشمول مرور زمان شد.

  • ۱۳۹۱/۱۲/۱۶ ۱۳:۴۴

    نامه ای به گیدنز و هابرماس

    شما گفته اید که جامعه شناس باید نظر به زیست جهان بکند و به نقد درمانی بپردازد که نقد درمانی نیاز ضروری جهان امروز ماست. جناب پروفسور! در زیست جهان امروز که من به عنوان یک دانشجوی جامعه شناسی در آن نظر می‌کنم، سرزمینی را می‌بینم به نام فلسطین، که سال‌هاست در آن جنگ و کشتار ادامه دارد، الان دو هفته است که درگیری شدیدی جریان دارد. کودکان و زنان و پیران و سالخورده گان بی گناه کشته و دریده می‌شوند. اسرائیل برای این کشتن‌ها دست به مشروع سازی می زند. اما آنچه باورش برای من دشوار است اینکه جامعه شناسی هنجاری همچون شما سکوت کرده است، شما که “ارتباطی تحریف شده” را بر نمی تابید چگونه امروز چشمان خود را بر این جنایت ها بسته اید، چرا به این مشروع سازی ها انتقاد نمی کنید؟