مصاحبه

  • گفتگو درباره یک پایان نامه با یک دانشجوی جهادی
    ۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۱۲:۱۹

    تقلید از الگوهای وارداتی اشتغال زایی در توسعه روستایی

    در کشور ما مدل جامعی برای اشتغال روستایی وجود ندارد. الگوهایی که در بخش کسب و کار روستایی پیاده شده است، اکثرا کپی برداری از کشورهای خارجی بوده، (از بنگلادش، آمریکا، اسکاندیناوی، و…) که در کشور بدون هیچ بومی سازی انجام شده است. مدل جامعی وجود ندارد، و از طرفی هم عوامل به درستی شناسایی نشده اند. برای مثال، دولت می خواست بگوید که من اشتغال زایی می کنم، می گفت n میلیارد تومان بودجه به بانک‌های کشور تزریق می کنیم و به ازای هر 10 میلیون تومان یک فرصت شغلی ایجادخواهد شد. اما متوجه نبود که مشکل آن روستایی پول نیست، وام بانکی نیست، مثلا مشکل آن روستایی که در منوجان است، سند ملکی اش است

  • بررسی یک پایان نامه
    ۱۳۹۳/۰۸/۵ ۱۰:۰۰

    «کنش ولایی» در برابر کنش عقلانی و کنش ارتباطی در تجربه «امام موسی صدر»

    امام موسی صدر را از این جهت انتخاب کردم که اولاً ویژگی مردمی بودن را داشت، دوماً توانسته بود بر سیاست گذاری در سطح کلان تاثیر گذار باشد و سوم اینکه، امام موسی صدر توانسته بود در یک جامعه ی متکثر، یک فعالیت فرهنگی همگرا را تعریف کند

  • ۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۳:۵۸

    بررسي چگونگي روايت جنگ ايران – عراق در رمان (1367 تا 1387)

    در اين پايان نامه بر اساس رمان هاي موجود ازسال 1367 تا 1387 به بررسي چگونگي روايت جنگ ايران و عراق در آنها پرداخته شده است. اين کار بر اساس ويژگي گرايش مطالعات فرهنگي که بين رشته اي مي باشد از رويکردهاي مختلف جامعه شناختي ، نقد ادبي ، روايت شناسي و فلسفه براي تحليل […]

  • نگاهی به پایان نامه خانم معصومه رستمی راوری
    ۱۳۹۲/۰۶/۱۷ ۱۳:۲۳

    تحلیل محتوای وصیت نامه شهدای روحانی استان کرمان

    دشمنان اسلامی در صدد هستند که با تبلیغات منفی و هزینه های فراوان ، آثار و برکات دفاع مقدس را از بین ملت ایران پاک کنند لذا هر کاری که با این هدف مغرضانه دشمن مبارزه کند ، مقدس و ارزشمند می باشد.

  • ۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۵:۲۸

    نگرشي بر مكتب جامعه‌شناسي قرآن مجيد

    در اهميت و نقش پيش فرضهاي انسان شناختي در جامعه‌شناسي نكاتي را مطرح و از اين رو «انسان» از ديدگاه قرآن مجيد را تبيين نموده و ماهيت «ازويي» و «بسوي اويي» انسان در سه مرحله قبل از دنيا، دنيا و پس از دنيا را تشريح كرده‌ايم. در بخش سوم، تحت عنوان « مباني جامعه‌شناسي در قرآن مجيد»،‌منشاء‌ حيات اجتماعي را «فطرت» مطرح نموده و تركيب جامعه را « تركيب انساني» دانسته كه «اصالت فطرت» از ديدگاه قرآن مجيد،‌مشخص كننده دو گرايش فردي و اجتماعي در حيات دنيوي انسانها مي‌باشد.

  • ۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۵:۳۸

    جامعه شناسی در قرآن

    یکی از مسائل مهم در این زمینه، قوانین جامعه‌شناختی یا همان سنة الله است که خداوند برای تدبیر امور بشر آنها را در زندگی فردی و اجتماعی افراد اجرا می‌کند. سنت به طور کلی در اینجا به معنای رویه و روش خداوند است در امر تدبیر امور که استمرار دارد. سنت‌ها اقسام مختلفی دارند، سنت‌های مطلق که مربوط به همه‌ی انسانهاست و سنت هدایت از جمله‌ی آنها می‌باشد و سنتهای مقید که به اعمال خوب و بدی که افراد انجام می‌دهند بستگی دارد. علاوه بر این موارد، مسائل اجتماعی بسیاری از قبیل اقتصاد، سیاست و اخلاقی اجتماعی در قرآن کریم مورد بررسی قرار گرفته است.

  • بررسی مبانی متافیزیکی پزشکی و چشم اندازی از پزشکی اسلامی

    ابتدا پزشکی غربی یا مدرن را مورد بررسی قرار می‌دهیم، سپس به مکاتب کل‌گرا و مبانی هستی شناختی آن به عنوان رقیب پزشکی غربی می‌پردازیم و رویکرد هرمنوتیک را به عنوان یکی از رویکردهای جدید در این گروه تفصیل بیشتر می‌دهیم. نهایتاً به مقایسه و بررسی این مبانی متافیزیکی پزشکی، از منظر اسلام و فلسفه مسلمین پرداختیم تا راهگشای نوع نگاه پزشکی اسلامی به این مبانی باشد

  • مصاحبه با اسماعیل فراهانی پیرامون پایان نامه اش
    ۱۳۹۲/۰۵/۱ ۱۰:۱۹

    راهیان نور الگویی برای سیاستگذاری فرهنگی در کشور است

    تمدن مدرن، این مدل از مواجهه با پدیده جنگ را رقم می‌زند. اگر بخواهم یک عنوان برای این رویکرد بگذارم، باید بگویم «موزه‌ای شدن پدیده ها». نگاه موزه‌ای که دائماً به نیو و چیز نو چشم دوخته و از گذشته که قدیمی و تاریخ مصرف گذشته است، گریزان است و فاصله می‌گیرد. در حالی که راهیان نور ما دقیقا خلاف این نحوه مواجهه است

  • گزارشی ازیک پایان‏ نامه
    ۱۳۹۲/۰۴/۲ ۱۶:۵۷

    بررسی آثار سفرهای استانی دولت دهم بر توسعه منطقه ای

    نظام برنامه ریزی ایران که مبتنی بر نظامِ بخشی نگر و مرکز محور بوده است، در طول بیش از 60سال سابقه ی برنامه ریزی در کشور به علت اتخاذ راهبردهای غلطی مثل قطب رشدواجرای طرح های توسعه ای بدون توجه به توانایی های نیروی انسانی در مناطق،در سالیان گذشته با شکست مواجه شده است

  • ۱۳۹۲/۰۱/۲۸ ۱۳:۲۴

    «آزمون نظریه انحطاط دولت ابن خلدون در دورة صفویه»

    در واقع مدتی پس از پیروزی جنبش مذهبیِ صفوی و تشکیل دولت، عصبیت های قبیله ای (خویشاوند محور) داخل جنبش صفوی، به ضرر عصبیت مذهبیِ کل جنبش شروع به فعال شدن گشت و بین همه قبایل به خصوص قبایل بزرگ تر و قوی تر قزلباش بر سر کسب قدرت بیشتر، کشمکش و درگیری ایجاد شد.

  • ۱۳۹۱/۱۲/۲۴ ۱۷:۰۵

    نقد و ارزيابي ديدگاه شرق شناسان به دانش اجتماعي مسلمانان

    این رساله را خانم«فاطمه هلالی هوجقان» در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی و با راهنمایی دکتر غلامرضا جمشیدیها و مشاورت استاد پارسانیا در دانشگاه باقرالعلوم(ع) به انجام رسانده اند. این رساله در سال 1389 دفاع شده و نسخه ای از آن در کتابخانه دانشگاه موجود است.

  • بررسی یک پایان نامه دانشجویی در رابطه با سفرهای استانی

    سفرهای استانی باعث شده استانها فکر کنند

    اکثر تحلیل ها در خصوص سفرهای استانی چه از سوی موافقان و چه مخالفان بیشتر سیاسی بود و این موضوع با بی تفاوتی دانشگاهیان روبه رو شده که البته کلا دانشگاه ما از جامعه روز خود فاصله داشته و دارد.

  • بررسی یک پایان نامه دانشجویی:
    ۱۳۹۱/۱۲/۱۶ ۱۲:۵۵

    فقها و سیاست های علمی دوره قاجار

    تصور فقهای ما از علم یک تصور مقدسی بوده. برای مثال مرحوم آخوند خراسانی می‌گوید یادگیری زبان انگلیسی نه تنها به عنوان این که مقدمه واجب یعنی یادگیری علوم جدید، تکنولوژی و… است، واجب است، خودش هم اصالت دارد. یعنی نه تنها به عنوان این که مقدمه واجب است بلکه تحصیلش ذاتاً واجب است.