مصاحبه

  • با حضور مترجم و منتقدان برگزار شد:
    ۱۳۹۴/۱۲/۳ ۱۳:۳۷

    گزارش نشست کتاب استعمارزدایی از روش

    غرب بعد از انقلاب صنعتی برای مواجهه با بحران‌هایی که گریبان‌گیرش بودند، سه نهاد را تولید کرد: علم، ایدئولوژی‌ها و جنبش‌های اجتماعی. در علم نیز سه دیسیپلین تولید شد تا مشکلات جامعۀ غربی را با همان الگوی روش‌شناختی علوم طبیعی بررسی کنند: جامعه‌شناسی، اقتصاد و علوم سیاسی. برای شناختِ دیگریِ غیرغربی هم دو دیسیپلین شرق‌شناسی و مردم‌شناسی را تولید می‌کنند. آنان مردم‌شناسی را برای شناخت مردمانی ایجاد کردند که سنت مکتوب و سامانِ سیاسی نداشتند

  • ۱۳۹۴/۱۰/۲۱ ۱۱:۵۹

    درباره بخش فرهنگ در لايحه برنامه ششم توسعه

    اشكالات عديده موجود در پيش‏نويس لايحه برنامه ششم تنها به آشكار شدن چهره انحصارگرا، غيردموكراتيك و سرمايه‏ سالارانه ارائه ‏دهنگان منجر خواهد شد.

  • ۱۳۹۴/۱۰/۵ ۱۹:۴۰

    برساخت همجنس گرایی!

    حال سوالی که پیش می آید این است که چرا مردم امریکا فکر میکنند تقریبا یک چهارم جمعیت کشورشان همنجس گراست؟ در دو سال گذشته تقریباً فیلم سینمایی یا سریالی امریکایی نبوده که به طور مستقیم یا غیر مستقیم اشاره ای به همجنسگرایی نکند.

  • عشق چه بلایی بر سر خانواده آورده است؟

    در بسیاری از مناطق اروپا، مثلاً در جنوب فرانسه، عشق واقعی را تنها می‌توانستید در روابط نامشروع بیابید، زیرا ازدواج امری بسیار مادی بود. افزودن عشق به ازدواج تغییری بزرگ و انقلابی بود.» همزمان با گسترش جهانی کاپیتالیسم در قرن هجدهم و شروع عصر روشنگری، ایدۀ روابط مبتنی بر عشق نیز کم‌کم پا به میدان گذاشت.

  • کاپیتالیسم لخت!

    به گزارش علوم اجتماعی اسلامی ایرانی نشریه اکونومیست در گزارشی با عنوان “کاپیتالیسم لخت” گزارش کرده است که به خاطر درامد زایی بالا، بیش از 60 درصد ترافیک اینترنتی صنعت پورنوگرافی توسط آمریکا و بریتانیا و فرانسه تامین میشوند. این آمار در حالیست که می دانیم زنان و کودکان و خانواده بیشترین آسیب دیدگان این صنعت […]

  • ۱۳۹۴/۰۹/۲۰ ۱۸:۰۹

    جنبش دانشجویی نداریم چون دانشگاه نداریم!

    دکتر صدیقی شاگرد یکی از شاگردان دورکیم بوده اما ما در درس وی ازهیچکدام از این جامعه شناسان چیزی نفهمیدیم. ما در واقع نسل اول جامعه شناسان ایران هستیم ولی چیزی که راجع به آن بحث نمی کردیم، جامعه ایران بود. دکتر صدیقی وزیر دکتر مصدق بود حتی یک بار در سر کلاس درسش نسبت به ملی شدن بحث نکرد و نگفت که چه تحولی در حال رخ دادن است و حتی در مورد بورژوازی در ایران هم هیچ گونه صحبتی نکرد

  • چالش های سبک زندگی اسلامی در " جمهوری اسلامی"
    ۱۳۹۴/۰۶/۱۵ ۱۴:۴۵

    نگاهی راهبردی به اصلاح الگوی معیشت

    اصلا تا حالا جرات کرده اید در هنگام گزینش و استخدام در رزومه کاریتان قید کنید دو سال چوپانی کرده ام، دو سال کشاورزی کرده ام، دو سال کارگری کرده ام، اما تا دلتان بخواهد از عناوین دهن پرکن بی فایده استفاده کرده اید؛ اصلا این همه کار فرهنگی، کجای فرهنگ جامعه را درست کرده است/ همواره به لحاظ سیاسی از دوران قاجار و خصوصا پهلوی انتقاد می کنیم، اما غافل از آنکه آنچه خود دامن می زنیم ادامه راهی است که آنها شروع کرده اند گسترش بی در و پیکر ادارات ناکارآمد با واسطه و بی واسطه دولتی که از بودجه بیت المال ارتزاق می کنند

  • سخنرانی منتشر نشده دکتر فرهادی به مناسبت هفته پژوهش؛
    ۱۳۹۴/۰۶/۱۴ ۱۷:۰۳

    خاموشی بانگ آب در سراب‌های علوم اجتماعی ایران

    کدام واحد درسی مردم‌شناسی ما در مورد تقدس آب در ادیان ایرانی و اسلام است؟ متأسفانه هیچ کدام، ما کاری به این کارها نداریم. غربی به هرچه کار داشت ما به آن کار داریم! متاسفانه ما کاری به کارهای خودمان نداریم. دوستان عزیز، آب به قدری در جامعه ما مهم بوده که شما هیچ رسمی را در ایران نمی‌توانید پیدا کنید که آب درآن حضور نداشته باشد.

  • "ماه عسل" برنامه ای برای " جمهوری اسلامی یا " انقلاب اسلامی" ؟؛

    چارچوب ارزيابي موافقت‎ها و مخالفت ها با برنامه «ماه عسل»

    چنانچه برنامه «ماه عسل» را در كليت فضاي اجتماعي ايران در نظر آوريم حق با «جريان‏ هاي انقلابي» است و اگر چنانچه ماه عسل را به يك عنوان يك برنامه مجرد در نظر آوريم، اين برنامه اولاً مؤيد «جمهوري اسلامي» است نه «انقلاب اسلامي»، ثانياً كشورهايي نظير ايالات متحده آمريكا كه بر پايه «اقتصاد بازار آزاد» بدون نفي «خانواده و مذهب» بنا شده ‏اند از چنين محتواهايي بهره ‏برداري وسيعي مي‏ نمايند.

  • آموزش و پرورش از رسانه می‌ترسد!

    آموزش و پرورش برای رسانه‌ها یك جزیره ناشناخته است. اگر یك روزنامه با یك كاریكاتور بخواهد به نقد موضوعات و مسائل آموزش و پرورش و حتی وضعیت معلمان بپردازد یا به دادگاه كشانده می‌شود و یا با اعتراض عمومی روبه‌رو می‌شود و چنان با برخورد مواجه می‌شود كه دیگر هوس ورود به این عرصه را نكند.

  • ۱۳۹۴/۰۶/۱۳ ۰۰:۱۰

    خاطرات معلمی؛ پکیجی آموزشی برای معلمان

    این بسته و پکیج جدا از بحث های روان شناسی – انگیزشی و بعد آموزشی آن، می تواند بستر ساز ظرفیت های بسیاری باشد. برای مثال کارشناسان تعلیم و تربیت، می توانند این فیلم ها را بگیرند و بر روی آنها تحقیق کنند و به این نتیجه برسند که این خاطرات چه چیزی می تواند برای سایر معلمان داشته باشد. علاوه بر این می توان به جای آنکه گفته شود، ژان پیاژه و یا ژان دیویی فلان مطلب را گفته اند، از طریق همین فیلم ها، این اندیشه ها را به صورت مستند و داستان در آورد که مبتنی بر الگوهای بومی باشد.

  • دکتر محمد حسین ساعی در گفتگو با "علوم اجتماعی اسلامی ایرانی":
    ۱۳۹۴/۰۶/۸ ۱۶:۵۱

    غافلگیری از پدیده پاشایی، نماد گسست جامعه شناسان از جامعه بود

    درد اصلی همین است. یعنی کسانی که وظیفه شان رصد و فهم جامعه و گزارش آن است، ظاهراً سنسورها و حسگرهایی دارند که نمی‌تواند جامعه را خوب رصد کند./ همان موقع تشییع جنازه‌، همه ما فرصت نکردیم به عنوان یک مورد تحقیقاتی خوب، کار پژوهشی انجام دهیم، اما دوستان و گروه‌هایی که ادعای نگاه علمی و آکادمیک دارند، به جای تحلیل­های بدون پایه و مبنای کار علمی، باید تیمهاشان را تشکیل می­ دادند و می رفتند در یک چنین تجمع‌هایی تا مستقیم از مردم گزارش بگیرند.

  • پرونده ای برای "خندوانه" ی رسانه ملی

    عمق مفهومی ”خندوانه“ در ”فیتیله“. برداشت دوم

    اگر برخورد مردم غم‌زده، در مقابل عوامل غم‌انگیز، شکل تناقضات و مسائلی حل نشدنی را به خود بگیرد، در آن صورت شخص ممکن است سرچشمه‌ی این تناقضات و مسائل را به ناتوانی خود برگرداند، و به همین خاطر احتمالاً، به عقب‌نشینی دست بزند و خنده‌های بی‌معنا سر دهد، بدون آن که ریشه‌های غم را بخشکاند؛ به سبک هسته رامبدی «خندوانه».